آفتاب

کسب ۳+۶۶ سهمیه در المپیک توکیو



کاروان ایران تاکنون با کسب ۶۶ سهمیه نه تنها رکورد بیشترین حضور در تاریخ المپیک را زد، بلکه سه سهمیه دیگر هم برای کشورمان قطعی شده، اما به صورت رسمی اعلام نشده است.

ایرنا: اعضای ستادعالی بازی‌ها در نشست‌های متعدد قبل از شیوع ویروس کرونا  ۷۰ سهمیه را برای کاروان ایران در توکیو پیش‌بینی کردند، اما ظهور ویروس مرگبار کرونا در جهان و لغو و تاخیر رقابت‌های گزینشی المپیک توکیو در کسب سهمیه‌ها تاثیر گذاشت و طولانی شدن کسب سهمیه‌ها تا حدی از آمادگی ورزشکاران کاست.

کمیته بین‌المللی المپیک در فروردین ۹۹ اعلام کرد که  قواعد و مقررات سیستم کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو به دلیل گسترش ویروس کرونا، مجدد بازنگری و جایگزین شیوه قبلی کسب سهمیه شد. شیوه جدید قواعد و مقررات کسب سهمیه با در نظر گرفتن شرایط کنونی به فدراسیون‌های بین‌المللی این فرصت را می‌دهد تا سیستم‌های سهمیه‌بندی مربوطه را با در نظر گرفتن تاریخ جدید برگزاری المپیک توکیو و تخصیص مکان‌های سهمیه باقیمانده اصلاح و تعدیل کند و آنها را با ضوابط کنونی وفق دهند.

اما در این رهگذر با ساخت و تزریق واکسن کرونا زمینه برای برگزاری رقابت‌های باقیمانده گزینشی المپیک فراهم شد و برخی هم با استفاده از رنگینک سهمیه ورودی را کسب کردند.

در این مسیر پرفراز و نشیب کرونایی، نمایندگان ایران توانستند تا کنون ۶۶ سهمیه در ۱۶ رشته کسب کنند که نه تنها رکورد المپیک ۲۰۱۶ ریو بلکه رکورد بیشترین حضور در ادوار المپیک شکسته شد. ایران که سابقه حضور در ۱۷ دوره بازی‌های المپیک با احتساب توکیو را دارد، بیشتر سهمیه‌های کسب شده به المپیک ریو ۲۰۱۶ اختصاص دارد. ایران در ریو  ۶۴ سهمیه در ۱۴ رشته ورزشی کسب کرده بود.

حال سه سهمیه دیگر هم برای ایران در سه رشته شنا، دوومیدانی و ژیمناستیک قطعی شده که کمیته ملی المپیک در حال پیگیری آن است اما منتظر اعلام رسمی از سوی فدراسیون جهانی هستند که البته در شرایطی کرونایی پیش‌بینی‌های اعضای ستاد عالی بازی‌ها محقق شده است.

سهمیه شنای ایران به‌صورت یونیورسالیتی (سهمیه جهانی اعطایی به فدراسیون‌ها) به شناگر ایران تعلق گرفته است که باید از سوی فدراسیون جهانی اعلام شود و دومین سهمیه‌ای که طی چند روز اخیر برای کاروان ایران نهایی شده، مربوط به دوومیدانی است. با توجه به اینکه ورزشکارانی که دارای رنکینگ زیر ۵۰ هستند، جواز حضور در المپیک را کسب می‌کنند، مهدی پیرجهان در ۴۰۰ متر با مانع صاحب سهمیه می‌شود که این سهمیه طی هفته جاری اعلام رسمی خواهد شد و آخرین سهمیه نیز به ژپمناستیک تعلق دارد.

همچنین از مجموع ۶۶ سهمیه رسمی ۱۰ سهمیه به زنان اختصاص دارد.

ایران تاکنون در ۱۶ رشته ۶۶ سهمیه گرفت که بیشترین سهمیه های انفرادی به کشتی، تیراندازی، کاراته و شمشیربازی و در ۲ رشته تیمی والیبال و بسکتبال هم هر کدام با ۱۲ سهمیه اختصاص دارد.  

بر این اساس در والیبال ۱۲ سهمیه، بسکتبال ۱۲ سهمیه، تیراندازی ۶ سهمیه ( چهار زن و ۲ مرد)؛ کشتی آزاد  ۶ سهمیه، کشتی فرنگی پنج سهمیه؛ شمشیربازی  چهار سهمیه، کاراته چهار سهمیه ( ۲زن و ۲ مرد)، تکواندو سه سهمیه (یک زن)، دوومیدانی سه سهمیه (۲ مرد و یک زن)، وزنه‌برداری ۲ سهمیه،  قایقرانی ۲ سهمیه (یک زن و یک مرد)، بوکس ۲ سهمیه، دوچرخه‌سواری یک سهمیه، تیر و کمان یک سهمیه، تنیس روی میز یک سهمیه، شنا یک سهمیه، بدمینتون هم یک سهمیه در بخش زنان برای ایران کسب شد.

سی ودومین دوره بازی های المپیک توکیو با یکسال تاخیر از اول مرداد امسال به میزبانی توکیو آغاز می‌شود.




وبگردی