آفتاب

شهزاد دانا ، امکان زندگی بر روی ماه وجود دارد!



شهزاد دانا قصد دارد پروژه سفر به ماه را در آینده‌ای نزدیک عملی کند. او در مصاحبه‌ای که با مجله GeekWire انجام داد، اعلام نمود که مجموعه سفر به ماه قصد دارد با همکاری سازمان‌های فضایی یک اقامتگاه دائم بر روی ماه بسازد.

شهزاد دانا (Shahzad Dana) محقق و فعال علوم فضایی طی انتشار نتایج پژوهش‌های خود که در مجموعه علمی و پژوهشی سفر به ماه (ttomoon)  برای علاقمند به سفر و ادامه زندگی در کره ماه منتشر کرده است، از امکان زندگی بر روی کره ماه می‌گوید.
شهزاد دانا قصد دارد پروژه سفر به ماه را در آینده‌ای نزدیک عملی کند. او در مصاحبه‌ای که با مجله GeekWire انجام داد، اعلام نمود که مجموعه سفر به ماه قصد دارد با همکاری سازمان‌های فضایی یک اقامتگاه دائم بر روی ماه بسازد.
این در حالی است که مجموعه تی تو مون قصد دارد در میانه دهه 2020 اقدام به عملی کردن پروژه‌های فضایی خود نماید. البته این امر مشروط به دستیابی به پشتیبانی‌‎های کافی است.
شهزاد دانا در این باره می گوید: ماه یک مکان مناسب برای شهرک سازی است. او به فاصله کم آن تا زمین و وجود آب در ماه اشاره می کند که می توان آن را به هوا و پیشرانه موشک ها تبدیل کرد.
همچنین شهزاد دانا معتقد است در دهه های آتی انتقال صنایع سنگین زمینی به فضا آسانتر می شود.  به اعتقاد او ممکن است حتی بعضی افراد در سیارک ها نیز کار کنند و زمین به عنوان مکانی برای سکونت و صنایع سبک استفاده شود. این در حالی است که آقای دانا بیشتر مشتاق است افراد دیگر را به انجام فعالیت های مختلف مانند شهرک سازی در ماه ترغیب کند.
در ادامه شهزاد دانا یکی از شرایط مهم زندگی در ماه یعنی دمای هوا را مورد بررسی قرار می‌دهد. طبق گفته وی دمای سطح ماه در بازه تقریبی -200 تا +300 درجه سلسیوس متغیر است. وی می‌گوید در نقاطی از ماه که در معرض نورخورشید است دما به شدت بالا و و بخشی از ماه که در معرض نور خورشید نیست، دما به شدت پایین است.
شهزاد دانا در مجموعه سفر به ماه، دمای هوا در کره را که تنها گوشه کوچکی از چالش‌های سفر می‌داند و سایر موضوعات را به صورت چالش هایی می بیند که برای ممکن ساختن حیات انسان روی ماه نیاز است تا با تلاش‌های علمی و تحقیقاتی آن را عملی کنند. با وجود این چالش ها ، کره ماه چند مزیت خوب برای ادامه زندگی دارد که از جمله آن می‌توان به دلیل نزدیکی به زمین ، شرایط جوی قابل تحمل تر نسبت به گزینه های دیگر در منظومه خورشیدی و تحقیقات انجام شده بیشتر در گذشته اشاره نمود. در انتها ولی عنوان می‌کند که ماه یک گزینه تراز اول برای حیات و زندگی جدید انسان ها در آینده نزدیک می‌باشد!




وبگردی