آفتاب

روحانی: این روزها زبان تشکر در کشور ما دچار لکنت عجیبی شده است



رییس‌جمهوری تاکید کرد: این روزها زبان تشکر در کشور ما دچار لکنت عجیبی شده است. زبان نقد و انتقاد همیشه باز بوده و زبان تخریب و تحریف به راه افتاده است.

ایرنا: حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، با تبریک فرارسیدن میلاد حضرت معصومه (س) و روز دختر گفت: در این ایام، علاوه بر تقدیر از دختران، باید به پرستاران هم اشاره کنیم. پرستاران اعم از بانوان، مردان و دختران است. آنها نقش بسیار ارزشمندی دارند. در آموزش، دختران و بانوان ما نقش مهمی دارند. در حوزه اقدام و عمل حضور دارند.

وی با بیان اینکه از دختران هوشمند جامعه که علاقه‌مند به فرهنگ ایران و اسلام هستند، قدردانی می‌کنیم زیرا به پیشرفت کشورشان عشق می‌ورزند، اظهار داشت: در روستاها آنها از دیرباز حضور اقتصادی دارند و امروز در مشاغل دیگر و پست‌های مدیریتی نقش دارند.

رییس‌جمهور ادامه داد: ۱۶ ماه از درگیر شدن کشور با بیماری خطرناک کووید ۱۹ می‌گذرد. در این مدت سه موج بلند را پشت سر گذاشته و موج چهارم را در حال پشت سر گذاشتن هستیم.

روحانی با تقدیر از مردم و بخش‌های مختلف جامعه تصریح کرد: این روزها زبان تشکر در کشور ما دچار لکنت عجیبی شده است. زبان نقد و انتقاد همیشه باز بوده و زبان تخریب و تغییر و تحریف به راه افتاده است. باید از خدمات و اقدامات یک ملت بزرگ صحبت کنیم. بعضی‌ها فکر می‌کنند اگر از دولت و وزارتخانه صحبت کنند، برایشان دردناک است. از مردم صحبت کرده و تشکر و تقدیر کنید، آنها که فعال بودند.

وی با تاکید بر اینکه کار بزرگی در کشور صورت گرفت، خاطرنشان کرد: از بهمن ۹۸ که فهمیدیم ویروس کرونا به این کشور وارد شده است، ابزار و امکاناتی نداشتیم، کیت تشخیص در اختیار نداشتیم. در آن شرایط کار را شروع کردیم. خوشبختانه در کیت تشخیص روی پای خود ایستادیم و در زمان کوتاه این کیت را تولید کردیم.

به گفته رییس‌جمهوری، توانستیم در این مدت آزمایشگاه‌ها را به سرعت توسعه دهیم و از دو آزمایشگاه به چند صد آزمایشگاه رسیدیم. امروز خودکفا هستیم و شاید هم بتوانیم کیت تشخیص را هم صادر بکنیم و در یک روز ۱۵۰ هزار مورد اقدام تشخیصی انجام دهیم.نهادها تلاش و کوشش کردند و این کار عظیم را انجام دادند که امروز ما در این زمینه کمبودی نداریم.

رییس دولت‌های یازدهم و دوازدهم با اشاره به اقدامات دولت برای تهیه سایر اقلام مورد نیاز گفت: در روزهای اولیه‌ تشخیص این شد که برای حفاظت از این ویروس ما از ماسک و دستکش و وسایل شوینده استفاده کنیم. شما دیدید که در کشورها چه خبر شد، حتی در کشورهای بزرگ و صنعتی، در فرودگاه و هوا و زمین ماسک را از دست یکدیگر قاپیدند.  البته ما در روزهای اولیه ماسک را به کشور چین اهدا هم کردیم.

وی ادامه دارد: ما به صحنه آمدیم و شرکت‌ها و صنعت همه وارد شدند و توانستیم ماسک را در زمان کوتاهی به اندازه کافی تولید کنیم و قیمت را هم متعادل و متناسب کرده و در اختیار همه قرار دهیم.در مواد شوینده و امثال آن مشکلی در کشور به وجود نیامد و همه چیز به وفور در اختیار بود

رییس جمهوری عنوان کرد: حالا مقایسه کنیم با کشورهایی که در هفته‌های اول فروشگاه‌های آنها دچار چه مشکلاتی شد. شاید یک و ماه نیم زمان برد تا بتوانند شرایط را عادی کنند اما ما حتی برای یک روز هم شرایط غیرعادی نداشتیم.

روحانی افزود: در تجهیزات پزشکی هم وضعیت ما همین‌طور بود وقتی ما ماسک N۹۵، گان، ونتیلاتور و اکسیژن‌ساز می‌خواستیم در کشور تولید شد و در اختیار قرار گرفت. همه نیازهای فوری در ارتباط با کرونا در بیمارستان‌های ما به سرعت تامین شد. البته آسان نبود و سخت بود.

وی اضافه کرد: همین امروز معاون درمان وزارت بهداشت و درمان در جلسه گزارش دادند که ۵۰ درصد بیمارستان‌های ما مجهز به اکسیژن‌ساز نبودند اما همه تامین شد و امروز همه بیمارستان‌ها دارای این تجهیزات هستند. حتی سیتی‌اسکن در اختیار بیمارستان‌ها قرار گرفت. حدود ۲۵۰ دستگاه سی‌تی اسکن در اختیار بیمارستان‌ها قرار گرفت و بیمارستان‌ها ما در این زمینه تجهیز شد.

رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: مهم این بود که در طول این ۱۶ ماه ما دچار کمبود تخت نشدیم. من دچار حیرت هستم از آنهایی که درباره کرونا گاهی الفاظ نادرست و غیردقیق به‌کار می‌برند .در اروپا مردم مراجعه کردند به بیمارستان‌ها و جا نبود اینها را در چمن و حیات بیمارستان خواباندند و یا در ماشین‌ها بودند. این را همه ما از طریق فیلم‌ها و ماهواره دیدیم. در کشور ما اگر یک مورد اتفاق افتاده بود در تمام رسانه‌های ضدایرانی چه‌کار می‌کردند.

روحانی اظهار کرد: تخت به اندازه کافی بود. اگر زمانی لازم بود نیروهای مسلح هم به میدان آمدند البته خیلی نیاز نشد اما آنها هم آمدند و بیمارستان‌های آنها مجهز شد در برخی موارد که نیاز بود از تخت‌های آنها هم استفاده شد تا کشور از لحاظ تخت بیمارستانی دچار مشکل نشوند.




وبگردی