آفتاب

دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری؛

همتی: مسوولیت را بر اساس صلاحیت و شایستگی اعطا می‌کنم



نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مسوولیت را بر اساس صلاحیت و شایستگی اعطا کرده و معتقدم اقوام و مذاهب مولفه قدرت هستند و فارغ از تسنن و تشیع آنها را برای مسوولیت انتخاب می‌کنم.

ایرنا: عبدالناصر همتی عصر سه شنبه در دومین مناظره تلویزیونی در اولین بخش از دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری پاسخ به این سوال که نبود ارتباط معنادار میان نظام آموزشی و نیاز واقعی اقتصادی و اجتماعی کشور موجب بالارفتن نرخ بیکاری تحصیل‌کردگان شده است، برنامه شما برای مناسب سازی نظام و انطباق آن با واقعیات و نیاز آموزشی چیست، سخنان خود را با این مطلب آغاز کرد که من می خواهم انتقادی بکنم، شیوه مناظره مسابقه مانند هفتگی شده است و اگر می‌خواستیم مردم مواضع ما را بدانند بهتر است سوالات مهم تر شود و تا ببینند فرق نامزدهای انتخابات در نحوه پاسخگویی و عمل به این سوالات چگونه خواهد بود.

وی ادامه داد: مخالف انحصار در اقتصاد، سیاست، فرهنگ و رسانه هستم. انحصار عامل اصلی ناکارآمدی و فساد است. انتخاب الان انتخاب بین بد و بدتر و خوب و خوبتر نیست، انتخاب بین افرادی هستند که معتقد هستند نباید بگذاریم این دربی که روی کنش‌گری شهروندان و نفس جامعه را بگیرد و انتخابی که می‌تواند این درب‌ها را ببندد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: من صدای بی صداها و قدرت بی‌قدرتان هستم. چرا این جملات را عرض کردم زیرا دولت من حامی آسیب پذیرترین افراد جامعه خواهد شد. موفق‌ترین و بهترین کاری که می‌توان انجام داد اینکه شهروندان که آسیب‌پذیرتر هستند همچون کولبران، بی شناسنامه‌ها ، سوخت‌برها ، قربانی‌های فقر شدید، بی‌خانمان‌ها، افراد دارای معلولیت، بیکاران، کارگران غیررسمی، مهاجران، کودکان کار زنان سرپرست خانوار ، بیماران خاص، معتادان و کودکان بی سرپرست و بدسرپرست معضل واقعی کشور ما است و این گروه‌ها بحث و هدف اصلی دولت من خواهد بود.

همتی همچنین گفت: در نگاه من بازار رقابتی و فاقد انسان نقش مهمی در توسعه کشور دارد و دولت در سه حوزه مسوولیت شدید دارد و حتما باید در حوزه‌های سلامت، آموزش و رسیدگی به اشخاص آسیب پذیر باید به صورت جدی وارد شود. در مورد آموزش باید از پایه اساسی کار کنیم و مدارس دولتی را کم اهمیت کرده ایم و یکی از برنامه‌های من اینکه از پایه مدارس دولتی را تقویت کنیم.

وی ادامه داد: ما می توانیم برنامه هایی را تعبیه کنیم و به والدین بدهیم و اولیا بر اساس انتخاب خود ثبت نام کنند تا مدرسه بداند هزینه آن توسط خانواده پرداخت می شود و این به اعتبار و رتبه مدرسه کمک می کند نه اینکه اولیا بروند با زور به دنبال ثبت نام باشند.

کاهش اشتغال به دلیل رشد منفی اقتصادی

وی در بخش دوم از دومین مناطره انتخابات ریاست جمهوری درباره اشتغال گفت: بخشی از بیکاری جوانان تحصیلکرده کشور به دلیل رشد منفی تولید است که اشتغال کاهش یافته است و دیگر به دلیل شیوع بیماری کرونا است که در یک سال و نیم گذشته آسیب بسیاری به بخش خدمات وارد کرده است و امیدوارم هرچه زودتر بحث واکسیناسیون را در دولت آینده حل کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: بخش خدمات که پتانسیل بالایی به خصوص در زمینه گردشگری، استارتاپ‌ها و کسب و کار در اینستاگرام که می‌تواند کمک بسیاری در ایجاد اشتغال داشته باشد را فعال کنیم.

وی تصریح کرد: در دولت آینده مجوزهای موانع کسب و کار را در دولت آینده از میان برمی‌داریم.

همتی خطاب به جلیلی گفت: ایشان گفتند که نباید زمان انجام کارها را طولانی کنیم، سوال من این است که شما اف ای تی اف را دو سال در مجمع تشخیص مصلحت نظام طولانی کردید و چرا سریع تصمیم نمی‌گیرید.

وی افزود: یا FATF را رد می‌کردید و به مردم اعلام می‌کردید که تصویب نشد  یا می‌پذیرفتید و اجازه می‌دادید اقدامات لازم را انجام دهیم و وارد لیست سیاه نمی‌شدیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خطاب به رئیسی که گفت ارز ۴۲۰۰ تومانی و تسهیلات بانکی موجب فاصله طبقاتی است، گفت: شما دو سال عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی هستید و شاهد بودید که مخالف ارز ۴۲۰۰ تومانی بودم چرا جلوی این اقدام را نگرفتید.

تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی برای برداشت از صندوق توسعه ملی

وی افزود: می‌توانستید در این شورا خیلی محکم بایستید و اجازه ندهید ادامه یابد. مگر شما و اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی اصرار کردید و من را مجبور کردند ۵.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی و ارز مسدود شده را تبدیل به ریال کنم و نقدینگی ایجاد کنم و هم اکنون به همراه آقای جلیلی آن را به سرمن بکوبید.

همتی گفت: من فکر می‌کنم دوستان باید نامه‌ای به ترامپ بنویسند که خیلی خوشحال باشید که تمام بلاهایی که شما بر سر مردم آوردید ما بر سر همتی و بانک مرکزی خراب می‌کنیم، بانک مرکزی چه تقصیری دارد.

وی افزود: کسانی که از کاسبان تحریم حمایت می‌کنند، همان‌هایی که در ستادهای عزیزان پول هنگفت برای تخریب بنده هزینه می‌کنند چرا به آنها اشاره نمی‌کنند؟

نامزد انتخابات گفت: آقای زاکانی می‌گویند که شما نیامدید با من مناظره کنید، من امروز متوجه شدم که ترکیب تغییر کرده است و به جای یار کمکی و پوشش به پلیس بد و خوب تبدیل شده است و نمی‌ شود اینطور مناظره کرد و بهتر است برنامه‌ها اعلام شود.

وی افزود: من دو سال در بانک مرکزی بودم و تمام زندگی خود را صرف کردم حالا شما به نواقص اشاره می‌کنید. مگر نه اینکه اقای رئیسی ۴۰ سال قوه قضائیه نبودند بنابراین باید ایشان پاسخگوی همه خرابکاری‌ها را باشند؟ اگر من برای دو سال خدمت در دولت روحانی باید پاسخگو باشم ایشان اولی‌تر هستند که پاسخگو باشند.

همتی خطاب به رضایی گفت: تمام درآمد نفتی ما سال گذشته ۵ میلیارد دلار بود و من نمی‌دانم این ۱۳۷ میلیارد دلار از کجا آمده است که این همه فساد را ایجاد کرده است؟ حتی پنج میلیارد دلار از ذخایر استراتژیک بانک مرکزی را برای تهیه کالاهای اساسی اختصاص دادیم. من فکر می‌کنم نامزدها باید با انصاف بیشتری مسائل را مطرح کنند.

وی افزود: ظرف ۲۰ سال رشد سرمایه ثابت ۴.۵ درصد بود از لحاظ شروع تحریم‌ها تا کنون سرمایه‌گذاری در کشور منفی است معلوم است که بیکاری افزایش می‌یابد بنابراین برای این موضوع باید راهکاری ارائه دهیم و من هم برای آن برنامه دارم و به موقع اعلام خواهم کرد.

مسوولیت را بر اساس صلاحیت و شایستگی اعطا می‌کنم

همتی در بخش سوم دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص برنامه های خود گفت: مسوولیت را بر اساس صلاحیت و شایستگی اعطا می‌کنم و برخی فکر می کنند که اقوام و مذاهب برای ما تهدید هستند اما من معتقدم اقوام و مذاهب مولفه قدرت هستند و فارغ از تسنن و تشیع آنها را برای مسوولیت انتخاب می‌کنم و در مدیریت های شایسته سه برابر حالا از زنان و مردان انتخاب می کنم.

وی افزود: من در عمل این موضوع را نشان داده ام، مشاور ارشد من در بانک مرکزی از برادران خوب اهل تسنن از دکترای اقتصاد از دکترای اقتصاد بودند و در مناصب کلیدی دولتم استفاده می کنم.

همتی تاکید کرد: باعث شرمندگی است ما پل با عظمت میسازیم ولی یک معلول و جانباز ما چند صد متر نمی توانند در پیاده رو ها راه بروند و باید به این بخش از هموطنانمان توجه کنیم.

وی ادامه داد: مخالف بازداشت و زندانی کردن معتادان هستم و باید معتادان را توانمند کرد و به چرخه بازگرداند اعتیاد آنها به دلیل بیکاری و ساختار غلط است. همچنین به زندگی اجتماعی معلولین توجه ویژه می شود.

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به برنامه‌های خود در حوزه محیط زیست اشاره کرد و ادامه داد: توجه ویژه به امکانات و بودجه محیط زیست خواهم داشت. محیط زیست حتما در پروژه های اقتصادی و عمرانی حق وتو خواهد داشت.

همتی باید حکمرانی اقتصادی اصلاح شود، تصریح کرد: باید قدرتی که میدان و دیپلماسی که حاج قاسم عزیز و محمد جواد ظریف ایجاد کردند، من پلی خواهم زد برای بهره برداری و توسعه اقتصادی کشور تا بتوانیم توسعه را به جیب مردم ببریم. حرکت و قدرت ما در منطقه باید مبنای اقتصاد برای مردم عزیز باشد. فوری ترین و ضروری ترین کار ما پیگیری تحریم ها است و به طور جدی پیگیری خواهم کرد.




وبگردی