آفتاب

رضایی: مبارزه با فساد را از خودمان شروع کنیم



نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مبارزه با فساد را باید از خود و خانواده‌هایمان و از بدنه دولت شروع کنیم، گفت: تا مبارزه با فساد را از خودمان شروع نکنیم، اعتماد مردم برنمی‌گردد.

ایرنا: محسن رضایی روز یکشنبه در برنامه تلویزیونی شبکه یک با معرفی خود به عنوان یک سرباز گفت: من سرباز وطن هستم از ۱۷ سالگی تا امروز به این شغل افتخار می کنم. از ۱۷ سالگی در سال ۵۰ وارد سیاست شدم و ۷ سال در مبارزه با رژیم شاه به گروه انقلابیون پیوستم. خوشحالم در آن مقطع با مارکسیست ها و منافقین همراه نشده ام و با موج عظیمی که ملت ایران تحت رهبری امام عزیز به وجود آورد، همراه شدم.
وی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سیاست را ادامه دادم اما چند ماهی نکشید که ترورها و انفجارات شروع شد. لباس سیاست را در آوردم و لباس سربازی جدیدی را به نام پاسداری بر تن کرده ام.
رضایی اظهار کرد: وارد میدان شدم و تا شهریور ۱۳۶۰ یعنی تقریبا دوسال و نیم با کمک جوانان برومندی مانند مهدی زین الدین و حسن باقری امنیت و اطلاعات ایران را ساماندهی کردیم و ترورها را پایان دادیم. اما دوباره متوجه شدم باید قیام سومی را آغاز کنم و وارد دفاع شوم. امام (ره) در ۲۷ سالگی مرا فرمانده سپاه کردند و من با جوانانی چون همت ها، باکری ها و قاسم سلیمانی ها توانستیم در یک جنگ سخت سرزمین هایمان را آزاد کنیم.
وی افزود: اما عجیب است در همان دوران جنگ متوجه شدم حادثه بعدی، محاصره اقتصادی ایران است. حسن باقری که یکی از جوانان استراتژیک و از فرماندهان راهبردی ما بود در ۱۳ بهمن ۱۳۶۰ در یادداشتی نوشت برادر محسن می گوید این جنگ را تمام می کنیم اما آمریکا ما را محاصره اقتصادی خواهد کرد و خودمان را باید برای آن دوران آماده کنیم.
وی افزود: بلافاصله بعد از جنگ، قیام چهارمی را شروع و قرارگاه سازندگی را در سپاه درست کردم و همه وسایل مهندسی که زمانی سنگر و جاده درست می کردیم این طرف آوردیم و اتوبان و سد ساختیم و بعد از ۸ سال به نتیجه رسیدیم که کافی نیست. اگر بخواهیم محاصره اقتصادی را از بین ببریم و اقتصاد ایران را درست کنیم، بدون دانایی و بدون فهم اقتصادی امکان پذیر نیست.
رضایی گفت: از مهندسی مکانیک دانشگاه تهران قبل از انقلاب، تا مقطع دکترای رشته اقتصاد ادامه تحصیل دادم و بعد وارد مجمع تشخیص مصلحت نظام شدم و در این ۲۰ سال مشاور مجمع و مشاور رهبر انقلاب هستم که در مجمع سیاست های کلی اقتصادی را تنظیم کردیم.
وی ادامه داد: اما افسوس از اینهمه سیاست کلی که رهبر معظم انقلاب به هر سه قوه  ابلاغ کرده اند حتی ۱۰ درصد آن عمل نشده است و اگر عمل می شد ، امروز این وضعیت اقتصادی را در کشور نداشتیم.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه علامت دیگری به شما بدهم که صداقت خودم برای حضور در اتتخابات است، گفت: آن علامت هزار تومانی است که در سال ۱۳۹۲ بلند کرده ام و یکی از آقایان کلیدی در آورد و من گفتم ملت ایران این پول ملی ما سقوط می کنم می خواهم بیایم تا با کمک جوانان نگذارم پول ملی سقوط کند و امروز شما قضاوت کنید با این هزار تومان در ان سال چند تخم مرغ می شد خرید و امروز یک تخم مرغ شده است، ۳۵۰ تومان آن موقع برابر با هزار تومان امروز لست.
وی ادامه داد: چرا معلمان و بازنشستگان ما چرا در این وضعیت زندگی می کنند و من خود را شرمنده می بینم.
رضایی اظهار کرد: زمانی کنار شهدای بزرگی بودم که آرزوی ایران بزرگ را داشته‌اند. من شرمنده هستم و نمی‌دانم وقتی بگویند شما بعد از ما چه کاری کرده‌اید،  به این برادران عزیزم چه جوابی بدهم.

وی ادامه داد: من دو بار آبرویم را کف دستم گذاشته‌ام و در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شده‌ام. این بار هم آبرویم را کف دستم گذاشتم و به انتخابات آمده‌ام. همیشه می‌گفتم اقتصاد و این بار هم آمده‌ام تا برنامه‌هایم را بگویم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خطاب به مردم ایران گفت: در هیچ کدام از دولت‌هایی که انتخاب کرده‌اید نبوده ام، اما همراه بوده‌ام.  

وی با طرح این سوال که چرا باید در ایران نان قرضی و زباله گردی و کولبری باشد، گفت: همیشه در زندگی به تخصص علم و دانش توجه کرده‌ام و اگر استاد تمام اقتصاد نبودم و سیاست‌های اقتصادی را تنظیم نکرده بودم هیچ‌گاه حاضر نبودم وارد انتخابات شوم.

رضایی خاطرنشان کرد: اگر امروز از یارانه ۴۵۰ هزار تومانی صحبت می‌کنم این حرف کاملا دقیق است، پشتوانه دارد و قابل عمل است؛ طوری عمل می‌کنیم که تورم زا نباشد و هزینه‌ای برای دولت ایجاد نکند چون سالیانه معادل ۱۳۰ میلیارد دلار یارانه‌ای داده می‌شود که بسیاری از آنها را ثروتمندان از یارانه بنزین و برق گرفته تا چیزهای دیگر،  هزینه می‌کنند و این درحالی است که هزینه برق لوستر خانه یک ثروتمند به اندازه مصرف برق یک کوچه و یک خیابان است.

این نامزد ریاست جمهوری در بحث مبارزه با فساد اظهار کرد: اگر راست می‌گوییم در مبارزه با فساد از خود و خانواده خود، از رئیس دولت گرفته تا بدنه باید این کار را انجام می‌دهیم و در غیر این صورت مردم توجه نمی‌کنند.

وی افزود: روز اول که آقای رئیسی رییس قوه قضاییه شده بود، به ایشان گفتم چون شما رقیب آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری بوده‌اید، نیازی نیست از دولت شروع کنید. مگر می‌شود در قوه قضاییه فساد نباشد نخست دو قاضی مفسد را اعدام و از همین‌جا شروع کنید.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: اگر از خودمان شروع نکنیم اعتماد به جامعه بر نمی‌گردد و تنها با صداقت می توانیم مردم را وارد یک میدان بزرگ کنیم و بدون مردم کاری نمی‌توانیم انجام دهیم.  
رضایی در ادامه با بیان اینکه مشکل کنونی مردم اصولگرا و اصلاح طلب نیست افزود : نیاز داریم دوباره در کنار یکدیگر جمع شویم. در دولت ما از همه استان ها فردی در کابینه حضور خواهد داشت. همچنین جوانان بانوان و مجرب ها در دولت حضور دارند.
وی افزود: برای همبستگی و همدلی حضور همه افراد ضروری است. ما به دنبال تشکیل دولت وحدت ملی هستیم. مردم کشور را نباید به شهروند دست چندمی تقلیل داد. شایستگی و اهلیت مولفه‌های انتخاب افراد خواهد بود.به عنوان مثال برای دادن کارخانه به فرد  نباید تنها ملاک آوردن پول از سوی فرد باشد.
به  گفته وی این فرد زمین کارخانه را می فروشد و ۱۰ برابر پول سود می کند و اصل تولید را از بین می یرد.
رضایی با تاکید بر اینکه مسئله عدالت و برابری برای دولت ما بسیار مهم است افزود: زیرا مهمترین شعار انقلاب و خواست مردم عدالت و برابری است.
وی با اشاره به اینکه جایگاه مبارزه با مفسدان از فساد مهمتر است گفت: قطعاً مبارزه با مفسدان بزرگ بسیار اهمیت دارد اما اگر فساد گسترده شود،مبارزه با مفسدین سخت می شود. اگر فساد از سرچشمه خشک شود، موفق تر خواهد بود.
رضایی از تاسیس سازمان مبارزه با فساد در صورت موفقیت در انتخابات در دولت است خبر داد و گفت: مسئله مبارزه با فساد را در اختیار مدیران دولت قرار می دهیم. الان مدیران دولتی وظیفه ای برای مبارزه با فساد ندارند. زیرا قرار بوده قوه قضاییه این وظیفه را انجام دهد.
رضایی گفت : وظیفه قوه قضاییه مبارزه با مفسدان است. اما خود دولت باید سرچشمه فساد را بخشکاند. و نظارت و بازرسی کنند لذا ما برنامه سازمان بازرسی دولتی در درون دولت تشکیل می‌دهیم تا جلوی فساد را بگیرد جلوی امضاهای طلایی را خواهد گرفت.
وی دیپلماسی را یکی دیگر از برنامه هایش عنوان کرد و گفت: دیپلماسی ما به سمت دیپلماسی منطقه‌ای خواهد رفت زیرا ما ایران منطقه ای را مهم می دانیم زیرا تا هنگامی که در منطقه وضعیت خود را تثبیت نکنیم امکان جهش در سطح بین‌الملل را نخواهیم داشته حضور موفق در منطقه زمینه حضور بین المللی موفق را ایجاد می کند.
وی تأسیس اتحادیه آسیای جنوب غربی را در راستای دیپلماسی منطقه ای ایران دانست و گفت: این اتحادیه شامل ۲۵ کشور است و شبیه اتحادیه اروپا خواهد بود این ۲۵ کشور بیش از ۱۲۰۰ میلیارد دلار با یکدیگر تبادلات ارزی دارند که ما سهم بسیار کمی از این تجارت برخوردار هستیم.
رضایی گفت: اتحادیه آسیای  جنوب غربی،  ایران منطقه‌ای و دیپلماسی اقتصادی سه مولفه وارد سیاست خارجی ایران می شود.

وی در خصوص نحوه حکمرانی در کشور گفت : نحوه حکمرانی در کشور تغییر می کند، اقتصاد غیرشرطی خواهد شد ،عدالت و برابری بسیار جدی در دستور کار قرار خواهد گرفت. تبعیض در کشور خشکانده می شود و همه اقوام در دولت  حضور خواهند داشت.
رضایی وی با بیان اینکه اقتصاد ملی اقتصاد زندگی مردم جوش بخورد گفت :ممکن است اقتصاد ملی رشد کند مثلاً  اتوبان ها و کارخانه های زیادی در کشور تاسیس شود اما فقر گسترده باشد همانند کشورهایی همچون شوروی، کره شمالی و یا کوبا فضانوردان اتحادیه جماهیر شوروی موفق به رفتن به فضا شدند و بیش از ۵ هزار سلاح اتمی داشتند، پیشرفت پیشرفت ملی زیادی داشتند اما مردم آنها در فقر زندگی می کردند.
وی افزود: توسعه اقتصادی باید از زندگی مردم شروع شود اقتصاد ملی باید از سمت اقتصاد  زندگی مردم رشد کند در این راستا باید شهرها اقتصادی شوند در شهر های اقتصادی  از خانواده آغاز می‌شود.
رضایی با بیان این که به نظر دولت ما خانه‌داری شغل محسوب می شود گفت: زیرا تربیت فرزندان و سلامت خانواده اهمیت دارد در این راستا ما بانوان که دو و بیش از آن فرزند دارند و زمانشان را صرف  تربیت فرزند و سلامت خانواده می کنند ،شاغل محسوب می کنیم پس از ۶ ماه آموزش به این خانم ها حقوق پرداخت می کنیم.
وی که کسب و کارهای خانگی را یکی دیگر از برنامه‌های دولت اعلام کرد و گفت: در بسیاری از کشورها این شغل رواج دارد البته در گذشته نیز تولید فرش و گلیم در بسیاری از خانه ها روال بود اما هم اکنون از بین رفته که این حرفه را نیز می توان دوباره رونق داد و کسب و کارهای کوچک را به کسب و کارهای بزرگ متصل کرد این مفهوم شهر اقتصادی است.
رضایی با اشاره به اینکه اقتصادی شدن شهرها سبب می شود دست دولتمردان از اقتصاد دور شود، گفت:  دیگر  هر روز با بانک و بورس مداخله در اقتصاد نکنند زیرا اقتصاد و سیاست مسیرهای جداگانه خود را دارند البته نظارت و حمایت دولت ضروری است.
وی در خصوص صنایع پایین دستی گاز و نفت گفت : اکنون پتروشیمی های خوبی در کشور تاسیس کرده ایم اما مواد تولیدی آنها به کشور کره جنوبی ، آلمان صادر می شود و پس از آن محصولات لایه سوم و چهارم را از این کشورها خریداری کرده و به تولید میز و دیگر تجهیزات می‌پردازیم اما موضوع مهم این است که این محصولات را با چه قیمتی به این کشورها فروخته ایم و محصولات لایه ۳ و ۴ را با ۱۰ برابر  بیشتر از آنها خریداری کردیم.
وی با بیان این که  خام فروشی در حوزه نفت و پتروشیمی و معدن غارت ملی است: صنایع  زیر دستی و پایین دستی صنعت نفت و گاز کشور تاسیس کنیم میلیاردها دلار از نصیب کشور می شود.

رضایی در خصوص انرژی های نو ظهور گفت: در سالهای پیش رو تولید و مصرف گاز با یکدیگر مساوی می شود و در صورت ادامه این شرایط تا پنج سال دیگر ایران وارد کننده گاز می شود که این موضوع فاجعه است و برای پیشگیری از این اتفاق باید به دنبال انرژی های نوظهور برویم انرژی های بادی و خورشیدی از جمله انرژی هایی است که ما می توانیم از آن بهره ببریم.
وی یکی دیگر از برنامه‌های دولتش را نهضت مسکن سازی اعلام کردو گفت:  این و گفتمان، زمینه حضور ۲۰۰ تا ۳۰۰ صنعت دیگر را مهیا می‌کند. فعالیت در حوزه مسکن به جز تولید رفاه سبب ایجاد شغل نیز می شود.
این کاندیدای ریاست جمهوری تبدیل ایران به تولید کننده محصولات کشاورزی برای منطقه را از جمله دیگر برنامه هایش اعلام کرد و گفت: ایجاد  بیمه کشاورزان ،تثبیت قیمت محصولات کشاورزیی ، اصلاح بذر و خاک همچنین افزایش بهره وری زمینه تبدیل شدن ایران به تولید کننده محصولات کشور کشاورزی برای کشورهای منطقه را مهیا می‌کند.
رضایی تبدیل شدن ایران به مرکز سلامت برای کشورهای منطقه را از دیگر برنامه هایش اعلام کرد و گفت: ایران با دارا بودن تجهیزات و بهترین بیمارستان ها می تواند قطب گردشگری سلامت منطقه شود.
وی مرد میدان بودن را از جمله تفاوت ش با دیگر دولت ها دانست و گفت: سرباز وطن بودن و از خود مردم بودند از جمله ویژگی های بنده است.
وی افزود: در سه ماه پایانی سال گذشته با وجود شیوع کرونا به ۲۵ استان کشور سفر کردم زیرا خون ما از خون مردم رنگین تر نیست. اتاق های دربسته بدون حضور مردم را تعطیل می‌کنیم در صحنه عملیات و میان مردم خواهیم بود.
رضایی با اشاره به اینکه در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران سه بار ممکن بود اسیر رژیم بعث شود ،گفت :تفاوت ما با دیگر دولت‌ها این است که دولت ما دولت مردم است سفره دولت از مردم جدا نیست تا این اتفاق نیافتد از درد و مشکلات مردم آگاهی پیدا نمی کنیم اگر غذای مردم کم شود باید غذای دولت نیزکاسته شود.
وی با اشاره به اینکه از کارشناسان اقتصادی در صحنه عمل بهره خواهد گرفت، گفت: دولت اقتصادی به وعده هایش عمل خواهد کرد ،این دولت اقتصادی به دلیل این که برنامه دارد دیگر تنها شعار نمی دهد .
رضایی اسم دولتش را دولت اقدام و تحول نامگذاری کرد و گفت :ما یا دولت شعاری گذشته متفاوت عمل خواهیم کرد.  دیگر تفاوت ما با دولت‌های گذشته بهره گیری از جوانان خواهد بود. زیرا از جوانان تجربه داریم و می دانیم هر کدام از آنها برای کدام بخش مفید خواهند بود، دولت جوان انقلابی و با روحیه ایجاد خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه هیچ تصمیمی  بدون پژوهش و تحقیق  در دولتش گرفته می‌شود، گفت: چشم بسته مردم را به سرمایه گذاری در بورس تشویق نمی کنیم. بورس بسیار مهم است ، ترمز بورس باید در اسفند سال ۹۸ گرفته می شد برنامه دیگری گد. دولت کنونی به پیشنهادهایی که به آنها  در خصوص بورس داد بودیم، عمل نکرد. البته به مردم قول می دهیم وضعیت بورس درست شود.
رضایی گفت: کاری خواهیم کرد که بورس ایران در مسیر منطقی به حرکت خود ادامه دهد و بر روی پشتوانه تولید و سرمایه گذاری بورس فعال  شود .ضمن اینکه صندوقی به منظور جبران  خسارت دیدگان در بورس تاسیس خواهد شد و همچنین تمام سرمایه‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان بیمه خواهد شد زیر ۹۰ درصد است سرمایه گذاران در بورس سرمایه زیر ۵۰ میلیون تومان داشتند.
این کاندیدای ریاست جمهوری  با بیان اینکه ما اکنون می دانیم چه کسانی در بورس سود و ضرر کرده اند گفت: آن ۷۰ هزار میلیارد تومان مرداد و شهریور سال ۹۹ از بورس خارج شده تا کسری بودجه دولت تامین شود.
وی افزود: ما با تخصص پژوهش و مطالعه وارد سیاستهای اقتصادی و سیاست‌های بانکی می‌شویم. دیپلماسی اقتصادی کشور اصلاح خواهد شد.
رضایی با اشاره به اینکه به ندرت رایزن اقتصادی در سفارت های جمهوری اسلامی ایران در دیگر کشورها حضور دارد ،گفت: دیپلماسی ایران دیپلماسی کاغذی شده است در صورتی که ما به دنبال اصلاح دیپلماسی اقتصادی هستیم.
وی گفت: اگر در همین مذاکرات برجام در کنار دیپلماتهای ما تیم اقتصادی قوی حضور داشت وزارت  خزانه داری آمریکا را مجبور به اضافه کردن چندین تبصره و قانون و ابلاغ آن به بانک های خارجی می کرد، ترامپ در آن شرایط ،  به سادگی نمی‌توانست از جام خارج شود ، آن حلقه مفقوده در برجام نبود دیپلماسی اقتصادی بوده است.
رضایی در سخنان پایانی خطاب به مردم گفت: به شما قول می دهم در صورت دادن فرصت در این چهار و یا هشت سال کاری خواهیم کرد، که مردم  از آینده خود بی خبر نباشد و امکان برنامه‌ریزی برای آینده را داشته باشد. هیچ ایرانی دغدغه نداشته  باشد.
وی افزود: در هر استانی مدرسه تربیت زمامداران آینده را تاسیس خواهیم کرد تا از تمام اقوام ایرانی برای اداره کشور و مدیر تربیت شود  و اداره ایران بدون برخی از اقوام، نباشد.




وبگردی