آفتاب

ابتلا به کرونا حفاظت دائمی ایجاد نمی‌کند



رییس بیمارستان شهدای تجریش و عضو ستاد مقابله با کرونا در تهران با تشریح عوامل اصلی شروع زودهنگام پیک دوم ابتلا به کرونا در کشور ، عدم رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را زنگ خطر جدی در کمین سلامت جامعه برشمرد.

دکتر رضا جلیلی خشنود رییس بیمارستان شهدای تجریش در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به افزایش چشمگیر تعداد بیماران بستری  شده مبتلا به کرونا در پایتخت،‌ اظهار کرد: متاسفانه همزمان با بازگشایی مشاغل پرخطر، شاهد کمرنگ شدن رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ها از سوی مردم بودیم به گونه‌ای که رفتارها در اماکن و وسایل حمل و نقل عمومی به روال قبل خود برگشت و  با این شرایط افزایش درصد ابتلا به کرونا و رشد تعداد بیماران نیاز به بستری، تا حدی قابل پیش بینی بود.

وی با بیان اینکه تعداد مراجعین و بستری شدگان بیماران کرونایی در بیمارستان شهدای تجریش نسبت به اوایل خرداد تقریبا بیش از 50 درصد رشد داشته است، گفت: این روند دلایل متعددی دارد که عادی سازی کاذب شرایط یکی از مهمترین آن است، همچنین وجود طرز فکری غلط مبنی بر تاثیر گرما در نابودی ویروس و یا شایعاتی مبنی بر ضعیف‌تر شدن ویروس در تابستان همگی در رفتار مردم و فراموشی رعایت نکات بهداشتی تاثیرگذار بود.

زنگ خطر در کمین سلامت جامعه

این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه عادات و رفتار مردم در رعایت موارد بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ها نسبت به اوایل شیوع کرونا کاهش بسیار چشمگیری داشته است، گفت: براساس آمار نگرانی‌های مردم نسبت به کرونا از حدود 70 درصد به 23 درصد افت داشته  و رعایت موارد ایمنی و فاصله گذاری هم از بالای 70 درصد به حدود 25 درصد کاهش پیدا کرده است که  این اعداد ریسک و احتمال ابتلای افراد را به شدت افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از عادات اجتماعی مردم مانند دست دادن و روبوسی کردن ، میهمانی رفتن، مسافرت و شرکت در اجتماعات به شرایط قبل از کرونا برگشته که تداوم این شرایط بدون رعایت محدودیت‌ها و اصول بهداشتی می‌تواند برای جامعه خطرناک باشد.

تداوم وضعیت فعلی نظام سلامت را با چالش جدی روبرو می‌کند

دکتر خشنود همچنین با اشاره به وضعیت دشوار کادر درمان طی چند ماه گذشته، عنوان کرد: طی چند ماه گذشته کادر درمان در شرایط بسیار سخت و با تحمل شرایط طاقت فرسا نسبت به ارایه خدمات درمانی به بیماران و جامعه اقدام کرده‌اند و تداوم این شرایط  علاوه بر افزایش بار مشکلات کادر درمان، پاسخگویی نظام سلامت به نیازهای درمانی جامعه را با چالش جدی روبرو می‌کند.

عضو ستاد مقابله با کرونا در تهران با بیان اینکه در اکثر نقاط جهان با وجود شیوع کرونا نسبت به بازگشایی‌ مشاغل اقدام شده است، گفت: بسیاری از کشورها، حتی کشورهای دارای اقتصاد قوی به خاطر شرایط مالی و اقتصادی مجبور به بازگشایی مشاغل به صورت گزینشی و تدریجی شده‌اند، چراکه در غیر اینصورت وضعیت معیشتی مردم  با سختی های بیشتری همراه خواهد شد و کشور ما نیز از این مساله مستثنی نیست .

دکتر خشنود افزود: بی شک در چنین شرایطی دولتمردان بایستی  سیاستی را در پیش بگیرند تا علاوه برمهیا شدن بستر مناسب برای رعایت نکات بهداشتی و اصول ایمنی ،جامعه از نظر اقتصادی دچار لطمه شدیدی نشود.

دکتر خشنود با بیان اینکه این بازگشایی‌ها  به درخواست خود مردم  و برای پیشگیری از صدمات اقتصادی بود، گفت: در صورتیکه همزمان با  بازگشایی اقدامات لازم به منظور رعایت موارد بهداشتی و فاصله گذاری‌ها صورت می گرفت ، قطعا امروز با این حجم از مراجعین بیماران کرونایی و بیماران بد حال در بیمارستان‌ها مواجه نبودیم.

عوامل اصلی شروع زودهنگام پیک دوم کرونا

وی عامل اصلی پیک و رشد مجدد آمار ابتلا را عدم رعایت نکات بهداشتی و پروتکل‌ها از سوی مردم  و اصناف عنوان کرد و گفت: اگر همان فرآیندی که از آگاهی بخشی و فرهنگ سازی تا در نظر گرفتن تمهیدات قانونی، نظارتی و جریمه‌های سنگین در مسیر نهادینه شدن بستن کمربند ایمنی درجامعه طی شد،  در مورد بحران کرونا نیز اجرایی می‌شد  شاید امروز با شرایط مطلوب‌تری مواجه بودیم.

عدم رعایت اصول بهداشتی نمونه بارز نقض و تجاوز به حقوق دیگران است

وی با تاکید بر اجرایی کردن همین رویه در رابطه با پروتکل های بهداشتی کرونا، گفت: عدم رعایت اصول بهداشتی علاوه بر افزایش ریسک ابتلا برای خود فرد، نمونه بارز نقض و تجاوز به حقوق دیگران است و بایستی در اتخاذ تصمیمات  و سیاستگذاری‌های کلان مورد توجه قرار گرفته و برای آن جرایمی در نظر گرفته شود.

ابتلا به کرونا حفاظت دائمی ایجاد نمی‌کند

دکتر خشنود با تاکید بر اینکه ابتلا به بیماری کووید ، حفاظت دائمی ایجاد نمی‌کند، تصریح کرد: در رابطه با بیماری کووید١٩، قطع زنجیره انتقال تنها راهکار مهار اپیدمی است، چراکه در صورت عدم رعایت اصول بهداشتی و ایمنی همگی در معرض خطر هستیم.

 اگر زنجیره انتقال کرونا تا قبل از پاییز قطع نشود ....

رییس بیمارستان شهدای تجریش تاکید کرد: اگر رعایت اصول بهداشتی و پروتکل‌ها به روال قبل باز نگردد و زنجیره انتقال شکسته نشود، قطعا با یک موج جدید روبرو خواهیم شد. در صورتی که این روال همچنان در طول تابستان ادامه پیدا کرده و به پاییز و فصل شیوع آنفلوآنزا کشیده شود شرایط بسیار نابهنجاری ایجاد خواهد شد.

چالش جدی نظام سلامت

این عضو هیات علمی دانشگاه با تاکید بر اینکه ادامه شیوع کرونا در فصل پاییز و همزمانی آن با آنفلوانزای فصلی چالش جدی نظام سلامت خواهد بود، گفت: مساله شناسایی و تشخیص این دو در کنار حجم بالای مراجعات و بستری بیماران مساله‌ایست که علاوه بر چالش‌های سلامت بار سنگینی به مراکز درمانی تحمیل می‌کند.

افزایش آمار مراجعه بیماران بدحال کرونا

وی با اشاره به افزایش قابل توجه  آمار مرگ و میر بیماران کرونایی در کشور گفت: مساله ضعیف شدن ویروس کرونا صحت ندارد و همچنان بیمارانی با شرایط حاد مراجعه کرده و بستری می‌شوند. همچنین متاسفانه بسیاری از مردم خود درمانی می‌کنند و همین مساله باعث شده که اتفاقا طی چند روز اخیر بیمارانی با حال عمومی خیلی بدی به مراکز درمانی مراجعه می کنند.

دکتر خشنود با بیان اینکه ظرفیت بخش کرونایی بیمارستان کاملا تکمیل شده است، گفت: بیمارستان شهدای تجریش برای بستری بیماران جدید کرونایی با چالش جدی مواجه شده است.




وبگردی