آفتاب

ممنوعیت ارزهای دیجیتال؛ مصداق بارز خود تحریمی



ارزهای دیجیتال بر بستر بلاک چین متولد شده‌اند و فرصتی ایجاد کرده تا بشر شکل جدیدی از تکنولوژی و سرمایه‌گذاری را تجربه کند.

روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر محدودیت فعالیت صرافی‌های ارز دیجیتال منتشر شد که توجه بسیاری را جلب کرد. ارزهای دیجیتال که تاکنون قانونی برای آن‌ها وضع نشده، یکباره ممنوع و محدود شدند و این موضوع می‌تواند آسیب‌های زیادی به‌همراه داشته باشد.

باید دید که مسئولین امر چه دغدغه‌های دارند و آیا تمام جوانب را در نظر گرفته‌اند؟ چه بسا که نتیجه این کار خود تحریمی و ایجاد فضایی برای فعالیت‌های غیر قانونی است.

تحریم داخلی چه آسیب‌هایی دارد؟
نظرات کارشناسی می‌گویند که رمز ارزها یکی از بهترین فرصت‌ها برای کشورهای در حال توسعه‌اند. چنین کشورهایی که بعضا در جوامع بین‌المللی با فشار و تحریم روبه‌رو هستند، برای توسعه و پیشرفت باید چالش‌های زیادی از سر بگذرانند. ممنوعیت این ارزها چه تبعاتی دارد؟

دامن زدن به محدودیت‌های اقتصادی
ارزهای دیجیتال بر شبکه‌ای کاملا غیرمتمرکز بسط یافته‌اند که هیچ تحریمی نمی‌تواند راه دسترسی ملت‌ها را بر آن ببندد. چه فرصتی بهتر از این تا بتواند تحریم‌ها را دور زد و نیازهای مالی کشور را در حالی‌که تمام درها به‌روی ما بسته‌اند، برطرف کنیم. می‌توان با کمک این ارزها کالای مورد نیاز کشور را که پیش از این با هزاران دغدغه تهیه می‌شدند، خریداری کرد و بدون نیاز به حواله و سوئیفت هزینه آن را پرداخت.

ممنوعیت خرید و فروش ارز دیجیتال نوعی مقابله مستقیم برای دسترسی آسان به بازاری جهانی است که می‌تواند با خود برای ما رهایی از موانع را داشته باشد.

وابستگی به پلتفرم‌های خارجی
اگر این خود تحریمی اتفاق بیفتد و صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی ممنوع‌الفعالیت شوند، جذابیت بازار ارز دیجیتال مردم را به‌سوی صرافی‌های آمریکایی و اروپایی می‌برد که بارها ثابت کرده‌اند برای سرمایه ما ایرانیان خطرناکند. نمونه‌های آن را به‌راحتی می‌توان جست‌وجو کرد؛ صرافی بیترکس و بایننس دو پلتفرم معروف برای خرید و فروش ارز دیجیتال هستند که هر دوی آن‌‌ها با قوانین تحریمی همگامند و به ایرانیان سرویس نمی‌دهند. چه بسا استفاده از این صرافی‌ها، سرمایه را از کشور خودمان خارج می‌کند و ممکن است به محض تشخیص IP ایرانی کاربران، حساب آن‌ها را بلوکه کند؛ به سادگی سرمایه‌ای که می‌تواند در صرافی امن ایرانی مبادله شود از دست می‌رود.

از بین رفتن مشاغل و مهاجرت نخبگان
بسیاری از فعالان حوزه ارزهای رمزنگاری متخصصان تکنولوژی، بازاریابی، اقتصاد و دیگر دانش‌های مربوط به آن‌ها هستند. ممنوعیت فعالیت صرافی‌های و خرید و فروش ارزهای دیجیتال یعنی از بین بردن مشاغل و نابودی درآمد گروه بزرگی از نیروهای فعال و تخصصی هستند. چنین اتفاقی می‌تواند احساس ناامیدی را میان سرمایه‌های انسانی بیشتر کند و آن‌ها برای مهاجرت مصمم شوند. آن هم در شرایطی که بسیاری از کشورهای همسایه نهایت استفاده را از رمز ارزها می‌کنند و این تهدیدی جدی است که ما از قطار علم و ثروت جا بمانیم و نیروهای متخصص را نیز از دست دهیم.

همچنین این ممنوعیت‌ها ضربه‌ای بزرگ به فعالان حوزه می‌زند و تمام تلاش‌های آن‌ها را از بین می‌برد که این نابودی سرمایه‌ای بزرگ است.

عدم بهبود شرایط برای صنایع مختلف
صنایع و کسب‌وکارهای مختلف که درآمد دلاری دارند یا برای خرید مواد اولیه نیازمند اتصال به بازارهای جهانی هستند، می‌توانند از طریق بلاک چین و ارزهای دیجیتال امور خود را به‌‌راحتی انجام دهند.

فریلنسرها، هتلداران، فعالان حوزه گردشگری سلامت و دیگر گروه‌ها همیشه برای وصول درآمد دلاری خود با دردسر مواجه هستند و باید با قوانین بین‌المللی دست‌وپنجه نرم کنند. چه بهتر که با قانون‌گذاری برای فعالیت صرافی‌ها و توقف ممنوعیت به بهبود این شرایط و توسعه کسب‌وکارها کمک کرد.

اقتصاد و توسعه پایدار در گرو تکنولوژی
ما سال‌هاست که با مشکلات خارجی روبه‌رو هستیم و تلاش کرده‌ایم در برابر آن‌ها مقاوم باشیم تا راهی برای برون رفت از شرایط پیدا کردیم. حالا که دنیا به‌سوی تولید دانش می‌رود و تلاش آن‌ها بر محدود کردن ایران است، می‌توانیم با کمک مشاورین خبره و متخصصان این حوزه، مسیر پیشرفت را طی کنیم.

صرافی‌های ایرانی ارز دیجیتال با عملکرد حرفه‌ای می‌توانند محلی شوند برای معامله‌گری و سرمایه‌گذاری تاجران غیر ایرانی و این ورود سرمایه به کشور است.

امید داریم با در نظر تمام موارد گفته شده و تلاش برای ایجاد فرصت‌های کاری و علمی بی‌نظیر، مسئولان مانع این محدودیت‌ها شوند و از این فرصت جهانی بهترین استفاده را داشته باشیم.




وبگردی