آفتاب

زلزله دیروز به بیش از ۱۱۰۰ باب خانه در گرمه و جاجرم خسارت زد



ایسنا نوشت: بر اثر وقوع زمین‌لرزه های پیاپی بامداد روز دوشنبه، ۲۷ اردیبهشت ماه، بیش از یک هزار خانه در شهرستان‌های گرمه و جاجرم خسارت دیدند که از این میان ۱۰۶ خانه به طور کامل تخریب و غیرقابل سکونت شده اند.

بنا به آمار مرکز لرزه نگاری کشوری، موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران،  از ساعت ۳:۳۴ دقیقه بامداد دوشنبه تا ساعت ۲۳ و ۲۷ دقیقه، ۲۴ زمین لرزه در کانون‌های دو شهر سنخواست و شوقان خراسان شمالی رخ داده است که دو زمین لرزه ۵.۴ و ۵.۵ ریشتر قدرت داشته اند.

خسارت به ۹۵۶ واحد مسکونی در جاجرم

سرپرست فرمانداری شهرستان جاجرم با بیان اینکه زلزله به ۹۵۶ واحد مسکونی در جاجرم خسارت وارد کرد، افزود: ۳۱ شهر و روستای این منطقه درگیر این حادثه شده اند.

وی افزود: از ۹۵۶ منزل خسارت دیده، ۴۶ واحد مسکونی به طور کامل تخریب شدند و غیرقابل سکونت هستند و باید بازسازی شوند.

تخریب کامل ۶۰ واحد مسکونی در گرمه

معاون فرماندار شهرستان گرمه نیز گفت: در زلزله بامداد امروز ۱۵۲ واحد مسکونی در مناطق شهری و روستایی در شهرستان گرمه خسارت دیدند.

مجتبی ملکی افزود: بر اساس برآوردهای انجام شده تا کنون ۶۰ واحد مسکونی به طور کامل تخریب شدند و باید بازسازی شوند.

زمین‌لرزه‌های ۱۵ سال اخیر معرف میزان لرزه‌خیز بودن منطقه است

به گفته کارشناسان بر اساس شواهد تاریخی این منطقه پتانسیل لرزه‌خیزی دارد که دکتر علی بیت اللهی، مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این خصوص به ایسنا گفته است: گسل "کرف" با طول تقریبی ۳۵ کیلومتر در مجاورت رومرکز زلزله امروز سنخواست استان خراسان شمالی امتداد دارد و احتمالا جنبایی این گسل موجب رخداد زلزله ۵.۵ این منطقه شده است، بررسی زلزله‌های تاریخی این منطقه نشان می‌دهد که از سال ۱۹۰۰ میلادی تاکنون زلزله‌های تاریخی تا ۱۰۰ کیلومتری اطراف این منطقه رخ داده‌، ضمن آنکه زمینلرزه‌های ۱۵ سال اخیر نیز معرف میزان لرزه‌خیز بودن منطقه است.

بیت‌اللهی در ادامه می گوید: بر این اساس تعداد ۱۱۶۲ زلزله با بزرگی ۲.۵ و بالاتر در گستره اطراف رومرکز این زلزله از سال ۲۰۰۶ تا زمان وقوع زلزله امروز به مدت ۱۵ سال به ثبت رسیده است که از این تعداد ۳ زلزله با بزرگی ۵ و بالاتر و ۴۶ زلزله با بزرگی ۴ تا ۵ و مابقی زمین‌لرزه‌های کوچکتر از ۴ بوده است.




وبگردی