آفتاب

آمار قربانیان کرونا در ایران کاهش یافت / مبتلایان دیابت در فاز دوم واکسیناسیون



سخنگوی وزارت بهداشت آخرین آمار کرونا در کشور را اعلام کرد.

خبرآنلاین: به گفته سیما سادات لاری در ۲۴ ساعت گذشته و براساس آزمایش‌های قطعی تشخیصی ۱۰ هزار و ۱۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده و متاسفانه ۲۰۲ نفر از هموطنانمان در روز گذشته جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست دادند.

با احتساب آمار امروز تعداد مجموع مبتلایان و قربانیان در کشور از شروع پاندمی به ترتیب به دو میلیون و ۷۳۲ هزار و ۱۵۲ نفر و  ۷۶ هزار و ۴۳۳ نفر رسید.

بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا کنون یک میلیون و ۷۱۳ هزار و ۶۴۸ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۳۴۲ هزار و ۹۵۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به دو میلیون و ۵۶ هزار و ۵۹۸ دُز رسید.

علاوه بر این، در حال حاضر ۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۳۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

اما با وجود کاهش تعداد قربانیان و مبتلایان در کشور، متخصصان با اشاره به شکننده بودن وضعیت از مردم می‌خواهند که همچنان پروتکل‌ها را جدی بگیرند و حتی در فضای باز هم از ماسک استفاده کنند. در روزی که گذشت، دکتر پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری تأکید کرد: تا زمانی که شرایط به ثبات واقعی نرسیده و همچنان مرگ و میرها ادامه دارد همه افراد ماسک را حتی در فضای آزاد نیز استفاده کنند.

وی با بیان اینکه جهش ویروس کرونایی قدرت انتقال را بیشتر کرده است افزود: وجود ذرات معلق کرونا در هوا و انتقال آن در فضاهای بسته از همان ابتدای شیوع این بیماری مطرح بود. خیلی افراد با اینکه همه جا ماسک می‌زنند و مهمانی هم نرفتند اما به دلیل استفاده از آسانسور کرونا گرفتند.

طبرسی افزود: اگر این ویروس از تاریخ ویروسهای دیگر تبعیت کند بعد از دو سال چرخش و انجام واکسیناسیون احتمالا و تا یک سال دیگر از چرخش خواهد افتاد.

مبتلایان دیابت در فاز دوم واکسیناسیون قرار گرفتند

مدتی است که طرح واکسیناسیون در ایران برای کادر درمان، افراد بالای ۸۰ سال و افراد مبتلا به بیماری‌های خاص در حال اجرایی شدن است. در روزی که گذشت، اسدالله رجب، رئیس انجمن دیابت ایران گفت: افراد مبتلا به دیابت در فاز دوم واکسیناسیون کرونا که در ماه های خرداد و تیر انجام می شود، قرار دارند.

او گفت: بیماران مبتلا به دیابت حتی بعد از تزریق واکسن کرونا باید مانند سایر افراد جامعه پروتکل های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، شستشوی مکرر دست ها یا ضدعفونی کردن آنها و پرهیز از تردد در محیط های شلوغ را انجام دهند.

رجب تصریح کرد: در صورت ابتلای یک فرد دیابتی به ویروس کرونا، علائم شدیدتر و وخیم‌تری را تجربه می کند ولی اگر دیابت را به خوبی کنترل کنند، اثر ویروس کرونا بر دیابت چندان شدید و وخیم نخواهد بود.

علاوه بر این دکتر عابدینی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با تاکید بر اینکه همه واکسن‌های کرونا موثر و کارامد هستند، تزریق واکسن برای افراد دارای آلرژی را بلامانع خواند.

او گفت با  اشاره به شعار سازمان بهداشت جهانی مبنی بر این که واکسنی بهتر است که در دسترس قرار دارد گفت: هر واکسنی که در مراکز بهداشتی تزریق می‌شود موثر و خوب است.

این فوق تخصص ریه تزریق واکسن را برای افرادی که دارای آلرژی هستند بلامانع عنوان کرد و گفت:  این افراد حساسیت خود را هنگام واکسیناسیون در مراکز بهداشتی به مراقبان سلامت اعلام کرده و حداقل نیم ساعت پس از تزریق همانجا بمانند تا در صورت عوارض احتمالی تحت مراقبت قرار گیرند.

به گفته  دکتر عابدینی. منعی برای تزریق واکسن در بیماران مبتلا به cll وجود ندارند اما نظر پزشک معالجشان مهم است.

جزئیات نحوه برگزاری امتحانات نهایی

علی رغم شیوع موج چهارم کرونا در کشور، قرار است امتحانات نهایی مدارس در ایران به صورت حضوری برگزار شود و این مسئله نگرانی‌هایی را برای والدین دانش آموزان ایجاد کرده است. امتحانات دانش آموزان از ۲۷ اردیبهشت آغاز می‌شود و علاوه بر دانش‌آموزان پایه دوازدهم (برای امتحانات نهایی)، دانش‌آموزان پایه نهم  هم باید در امتحانات حضوری شرکت کنند؛ با وجود موافقت ستاد ملی کرونا با امتحانات حضوری اما همچنان اعتراضات برخی دانش آموزان ادامه دارد.

مسئولان وزارت آموزش و پرورش در بحث برگزاری امتحانات مجازی برای پایه نهم و دوازدهم، تکلیف را روشن و این استدلال را مطرح کردند "نمرات این دو پایه در انتخاب رشته تحصیلی و انتخاب رشته کنکور دخیل است بنابراین باید حضوری برگزار شو چون نمرات قابل استنادتر است." البته برای همراهی با دانش آموزان، ۳۰ درصد محتوای کتاب‌های درسی نیز حذف شده است.

در همین رابطه محمد محسن بیگی؛ مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش  درباره آموزش کارکنان حوزه‌های امتحانی برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی گفت: تمام مسئولان حوزه‌های امتحانی و مدیران مدارس آموزش دیده و دوره ضمن خدمت برای آنها برگزارشده است که در این آموزش‌ها، پروتکل‌های بازگشایی مدارس و برگزاری آزمون‌ها ارائه شده است همچنین در روزهای اخیر چند جلسه ویدیو کنفرانس برای مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها، رؤسای سنجش، معاونان و ناظران برگزار شد.

وی افزود: بخش زیادی از نکات در آموزش نیروی انسانی ذکر شده است البته پروتکل برگزاری آزمون‌ها تقریباً مشابه سال گذشته است و شاید ۱۰ درصد از بندها تغییر کرده باشد؛  همین تجربه را سال قبل داشتیم بنابراین قرار نیست کار جدیدی انجام شود.

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش درباره تأمین مواد مورد نیاز حوزه‌های امتحان ( ماسک، مایع ضدعفونی‌کننده، الکل) گفت: این موضوع به تمام حوزه‌های امتحان اعلام شده است و از قبل مواد لازم را پیش بینی و تأمین کرده‌اند بنابراین در بخث تأمین مایحتاج توسط حوزه‌های امتحان و مدارس مشکلی نداریم.

محسن بیگی متذکر شد: بخشی از مسائل در اختیار دانش آموزان و خانواده‌ها است به عنوان مثال حتماً باید ماسک و مواد ضدعفونی کننده شخصی همراه داشته باشند و دانش آموزان از تجمع در کنار هم قبل و بعد از امتحان خودداری کنند.




وبگردی