آفتاب

روز قدس؛ پاسداشت جهانی از حقوق ملت مظلوم فلسطین



روز جهانی قدس امسال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که برخی کشورهای عربی نه‌ تنها در جهت احقاق حقوق ملت فلسطین قدمی برنداشته‌اند، بلکه با عادی‌سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی به آرمان‌های این ملت مظلوم پشت کرده‌اند.

ایرنا: قدس شریف در نگاه مسلمانان به دلیل وجود مسجدالاقصی از ارزش والایی برخوردار است، زیرا این مکان مقدس نخستین قبله مسلمانان و به ویژه جایگاه معراج آسمانی رسول‌الله (ص) است. با وجود اهمیت این سرزمین و اینکه امروز قدس شریف در حصار صهیونیست‌ها قرار گرفته است، مردم مظلوم این دیار چشم انتظار یاری ‌مسلمانان برای رهایی بیت‌المقدس عزیز از دست صهیونیست‌ها هستند. در این میان تدبیر و دور اندیشی امام خمینی (ره) نتیجه داد و روز جهانی قدس، نماد بیداری جهان اسلام شناخته شد.

جمعه‌ آخر ماه رمضان که از سوی امام خمینی(ره)  به عنوان روز جهانی قدس نامگذاری شد در دنیای اسلام و در میان ملت‌ها از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. این روز  فرصتی است برای علاقه‌مندان به مسأله‌ فلسطین و دل‌های پرشور جوانان و قشرهایی از ملت‌های مسلمان در سراسر جهان که از مردم مظلوم فلسطین حمایت و دفاع کنند و برای آزادی قدس شریف از اشغال رژیم صهیونیستی پا به میدان بگذارند.

درحالی که برخی کشورهای عرب منطقه در آستانه روز قدس توافق نظامی و امنیتی با رژیم صهیونیستی امضا می‌کنند، بسیاری از رهبران و شخصیت‌های اسلامی برای خنثی سازی تلاش‌ کشورهای سازشکار خواستار شرکت باشکوه مردم در مراسم قدس هستند.

در ادامه نظرات برخی شخصیت‌های داخلی و جهان اسلام را در این زمینه مرور می‌کنیم:


روز قدس از نگاه رهبر معظم انقلاب  
 «مساله‌ روز قدس هم امسال از هر سال مهم‌تر است. البته مساله فلسطین یک مساله‌ اساسی است و مخصوص دولت‌ها و کشورهای اسلامی هم نیست؛ مساله فلسطین یک مساله‌ انسانی است؛ وجدان‌های انسانی وادار به واکنش می شوند در مقابل آنچه بر سر ملت فلسطین آمد، صرفاً مساله‌ اسلامی نیست؛ البته برای مسلمان‌ها این کار اهمیت بیشتری دارد، اولویت بیشتری دارد و غیر از جنبه‌ انسانی، جنبه‌های شرعی و دینی هم دارد، ولی مساله‌، مساله‌ انسانی است. بنابراین راه‌پیمایی روز قدس که دفاع از فلسطین است به وسیله‌ حضور مردمی، همیشه مهم است(بیانات حضرت آیت الله خامنه‌ای در دیدار جمعی از استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها، ۱۰خرداد۱۳۹۸)

روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در خصوص برگزاری روز قدس گفت: مردم روز جمعه روز قدس را در حمایت از مردم مظلوم فلسطین پاس خواهند داشت.

دکتر روحانی روز چهارشنبه تصریح کرد: صهیونیست‌ها دشمن منطقه، امنیت ملت فلسطین، دشمن ملت‌های منطقه و جلادان و سفاکان تاریخ هستند که میلیون‌ها نفر را از خانه و کاشانه‌شان آواره کرده‌اند.

رئیس جمهوری اضافه کرد: صهیونیست‌ها با توجه به ضربه‌ای که از انقلاب اسلامی و امام راحل خوردند، علیه ملت ایران، امام راحل، انقلاب و نظام اسلامی کینه داشته و دارند و همواره سعی کرده اند به این ملت ضربه بزنند. در سال ۹۳ کار برجام تمام شده بود اما صهیونیست‌ها و ارتجاع منطقه علیه آن توطئه کردند. در سال ۹۴ هم هیچ کس به اندازه صهیونیست‌ها از به نتیجه رسیدن برجام عصبانی نبود.

دکتر روحانی اظهار داشت: صهیونیست‌ها توطئه خود را از طریق انتخابات آمریکا به نتیجه رساندند و برجام را با ترامپ برهم زدند و هر چه از سال ۱۳۵۷ در دل داشتند، سعی کردند با ترامپ تلافی کنند.

رئیس جمهوری تصریح کرد: از سوی دیگر صهیونیست‌ها تلاش کردند روابط خوب ایران با همسایگانش را برهم بزنند که این تلاش آنها نیز امروز درحال شکست خوردن است و کشورهای منطقه به این نتیجه رسیده اند که باید با ایران روابط خوبی داشته باشند و روز قدس سال ۱۴۰۰ روز عزای واقعی صهیونیست‌ها است.

محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران

محمدجواد ظریف به مناسبت گرامیداشت روز جهانی قدس گفت: فلسطین ملاک سنجشی برای عدالت است. شمار اندکی از این آزمون سربلند بیرون آمده‌اند.

وزیر امورخارجه ایران ادامه داد: اما ایران با افتخار کنار مردم فلسطین ایستاد؛ مردمی که در برابر قساوت یک رژیم آپارتاید مقاومت می‌کنند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: روز قدس، یادآوری سالانه ضرورت اخلاقی همبستگی جهانی با فلسطین است.

سید حسن نصرالله در سخنانی به مناسب روز جهانی قدس افزود: امروزه عواملی وجود دارد که مسؤولیت ما را در قبال قدس بیشتر می کند.

دبیرکل حزب الله لبنان تصریح کرد: تحولات اخیر نشان می دهد که آزادی قدس نزدیکتر شده است.

وی افزود: تا زمانی که ملت فلسطین به مبارزه ادامه می دهد هرگز بدون یار و یاور باقی نخواهد ماند و این حجت برای همه انسان ها است که مسئولیت پذیر باشند و با قدرت و تمامی امکانات در کنار این ملت قرار گیرد.

حسن نصرالله گفت: امروز بنا به دلایلی مسوولیت ما در برابر قدس و آرمان فلسطین بیشتر شده و جوانان فلسطینی همچنان آماده ایثار و از خودگذشتگی هستند. امروز محور مقاومت بسیار جدی است و در حال حاضر شاهد صلابت و ثبات محور مقاومت هستیم.

نصرالله خواستار موضع گیری صادقانه، خالصانه و شجاعانه در قبال فلسطین شد و گفت: مجموعه عوامل و تحولات موجود بر سنگینی مسوولیت همه ما تاکید دارد.

وی تحولات اخیر قدس و سرزمین های اشغالی را از جمله مهمترین این عوامل دانست و گفت: ساکنان قدس از جمله جوانان شجاع به میدان آمدند و همه شاهد بودیم که با ابزارهای جنگی و خوی وحشی گری صهیونیست‌ها مقابله کردند.

رهبر انصارالله یمن

عبدالملک بدرالدین الحوثی" رهبر جنبش انصارالله یمن ابراز امیدواری کرد که حضور در روز جهانی قدس مانند سال‌های گذشته باشکوه باشد.

الحوثی گفت:اهمیت روز جهانی قدس، به حرکت در آوردن ملتها در این روز است، حرکتی که  مبنای آن، اهمیت قدس برای این ملتهاست.

دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین

" زیاد النخاله " دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز به مناسبت روز جهانی قدس با تاکید بر ادامه نبرد با رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: شهر بیت المقدس با توجه به پایمردی ساکنان و رزمندگانش بیش از پیش قدرت یافته و حول محور مقاومت گرد آمده است.

دبیرکل جبهه مردمی آزادیبخش فلسطین

"احمد سعدات" دبیرکل جبهه مردمی آزادی‌بخش فلسطین در پیامی با تاکید بر  زنده نگه داشتن روز جهانی قدس توسط مردم جهان و مقابله با اشغالگری رژیم صهیونیستی تاکید کرد رژیم اشغالگر قدس رو به نابودی و زوال است.

ریییس دار الافتاء اهل سنت عراق:

شیخ مهدی الصمیدعی بر آمادگی دار الافتاء اهل سنت برای همکاری مراسم روز قدس در عراق تاکید کرد وگفت: با توجه به حجم مشکلاتی که قضیه فلسطین به طور عموم و قدس شریف و اهالی این شهر به صورت خاص با آن روبه رو هستند، هماهنگی برای احیای با شکوه روز جهانی قدس ضروری است.

عضو ارشد شورای مفتیان روسیه

"انار رمضانوف" عضو شورای مفتیان روسیه (عالی ترین نهاد اسلامی روسیه) گفت که ابتکار امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی در تعیین روز جهانی قدس امکان به فراموشی سپردن مساله فلسطین را ازبین برد.

وی ادامه داد: امروز مساله فلسطین دوباره در دستور کار جامعه جهانی قرار دارد و اکثر مردم جهان از حل و فصل عادلانه مساله فلسطین حمایت می کنند.

مدیر مؤسسه اندیشه اسلامی معاصر کانادا

"ظفر بنگاش" مدیر موسسه اندیشه اسلامی معاصر کانادا با بیان اینکه دفاع از مظلوم وظیفه همه مسلمان است، گفت: امروز ملت مظلوم فلسطین نیاز به حمایت جوامع جهانی دارد و باید همه جهانیان از آن ها دفاع کنند تا پیروزی نهایی فلسطین رقم بخورد.

وی تصریح کرد: قدس شریف برای همه مسلمانان جایگاه و ارزشی خاص دارد و اولین قبله مسلمانان است؛ به همین دلیل از آن حمایت کرده و در دفاع از آن هرگز کوتاه نخواهند آمد.

متفکر سرشناس مصری

شیخ راسم النفیس متفکر و فعال اجتماعی مصری گفت: جوامع بین‌المللی وظیفه دارند که از فلسطین حمایت کرده و منطقه را از لوث وجود رژیم صهیونیستی پاک کنند و نباید اجازه پیشروی به این رژیم اشغالگر داده‌ شود.




وبگردی