آفتاب

عدالتی جهانی در توزیع واکسن کرونا ؛ یک کابوس واقعی در هند و برزیل



یک مجله آلمانی با اشاره به وضعیت اسفبار هند به ناعدالتی در توزیع واکسن در جهان پرداخته می نویسد:کشورهای ثروتمند واکسن می‌زنند، کشورهای فقیر منتظر واکسن های باقی‌مانده هستند.

خبرآنلاین: هفته‌نامه «دی تسایت»، 29 آوریل 2021 در یادداشتی با عنوان «عدالتی جهانی در توزیع واکسن کرونا : هند خیلی نزدیک است» نوشت:

مردم در جلوی بیمارستان‌ها در خیابان فوت می‌کنند،. جسدها در پارک‌ها سوزانده می شوند. پزشکان ناامید هستند . تصاویر یک کابوس  واقعی از هند و برزیل در ذهن مردم  آلمان  نقش می بندد. کسانی که فکر می‌کنند که دهلی و ریو خیلی دور هستند و ما به خاطر افزایش واکسیناسیون در راه تامین امنیت هستیم  واقعیت پاندمی را درک نکرده‌اند. جهش‌ ویروس کرونا در آسیا، آمریکای لاتین و کشورهای آفریقایی یک خطر حاد را شکل می‌دهند

کشورهای ثروتمند واکسن می‌زنند، کشورهای فقیر منتظر  واکسن های باقی‌مانده هستند. این نابرابری نه تنها برای افراد واکسن نشده بلکه همچنین برای همه افرادی که واکسنینه شده‌اند خطرناک است. اگر توزیع واکسن نابرابر و سرعت واکسیناسیون در جهان متفاوت باشد، احتمال جهش ویروس بیشتر است و اگر جهش‌های ویروس بیشتر باشند، این خطر بیشتر خواهد بود که واکسن‌هایی که تا کنون ابداع شده اند بی‌اثر شوند. برخی از محققان نگرانند که این طی یک سال اتفاق خواهد افتاد.

در ایالات متحده آمریکا در این میان بیش از 40 درصد مردم حد اقل یک بار واکسن شده‌اند، در اروپا 24 درصد، اما در بسیاری از کشورهای آسیایی کمتر از یک درصد و در قاره آفریقا فقط دو درصد.

 به محض اینکه اولین واکسن‌ها ساخته شده‌ بودند، کشورهای ثروتمند با امضای قراردادهای قبلی با شرکت‌های داروسازی دزهای بیش از تعداد لازم را خریداری کردند. برای ابتکار جهانی Covax سخت بود سهمی برای کشورهای فقیر پیدا کنند.

غیر اخلاقی نیست اگر دولت‌ها در یک پاندمی بخواهند اول مردم خود را تأمین کنند، آنها وظیفه دارند این کار را بکنند، به خصوص اگر میزان مرگ و میر در کشور آنها بالاتر از جای دیگر باشد. اما غیر اخلاقی است اگر کشورهای ثروتمند داروهای حیاتی را ذخیره کنند و همزمان راه‌های توسعه ساخت این کالاهای کمیاب را مسدود کنند.

آمریکا می‌خواهد واکسنهایی که به آن نیاز ندارند را به کشورهای دیگر توزیع کند فرانسه، انگلیس و آلمان کم و بیش مبهم اعلام کرده‌اند که قصد دارند مقداری از ذخایر خود را به کشورهای دیگر تحویل دهند. این کافی نیست. باید به تولید واکسن و توزیع آن سرعت بخشید. به پول بیشتری نیاز است تا شرکت‌های بیشتری در جهان به تکنولوژی تولید واکسن مجهز گردند . کشورهای ثروتمند باید قول تعهدآور دهند که بخش قابل توجهی از ذخایر خود آزاد کنند  تا در کشورهای فقیرتر تا آخر سال حد اقل 20 درصد مردم واکسنیه شوند. این گام  کوچک باعث می‌شود واکسیناسیون در کل جهان انجام شود جهان را برای همه امن‌تر می‌کند تا بتواند برای مبارزه با ویروس بعدی آماده شود.

ترجمه دربخش رسانه ای سفارت جمهوری اسلامی ایران - برلین




وبگردی