آفتاب

تایید غنی‌سازی 60 درصدی ایران از سوی آژانس



سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل و سازمان های بین المللی در وین از تایید غنی سازی 60 درصدی از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داد.

خبرآنلاین: کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین، گفت: برابر گزارشی که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در غروب روز شنبه منتشر شد، انجام غنی سازی تا ۶۰ درصد توسط ایران تایید شد.

وی اظهار داشت: در این گزارش آمده است که آژانس در ۱۷ آوریل راستی آزمایی کرد که ایران تولید یو اف شش با غنای تا ۶۰ درصد را از طریق تزریق گاز یو اف شش با غنای تا ۵ درصد به طور همزمان به دو زنجیره آی آر چهار و آی آر شش در خطوط تحقیق و توسعه در نطنز آغاز کرد. برابر اظهار ایران به آژانس، سطح غنی سازی یو اف شش تولیدی ۵۵.۳ درصد بود.

به گزارش خبرآنلاین، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی به شورای حکام اعلام کرد که این سازمان امروز (شنبه) تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد در ایران را راستی آزمایی کرد.

«رافائل گروسی» در این گزارش که فرازهایی از آن به رسانه‌های خارجی درز کرده اعلام کرد که آژانس بین المللی انرژی اتمی آغاز تولید هگزافلوراید اورانیوم غنی شده تا ۶۰ درصد U-۲۳۵‌ توسط ایران را راستی آزمایی کرده است.

ایران، به گزارش آژانس این کار را با « گازدهی هگزافلوراید اورانیوم غنی شده تا ۵ درصد U-۲۳۵‌ به طور همزمان به دو آبشار سانتریفیوژی IR-۴‌ و IR-۶ در سایت غنی سازی سوخت نطنز انجام داده است»

گزارش یادشده می‌افزاید: بر اساس اعلام ایران، سطح خلوص  هگزافلوراید اورانیوم ۵۵.۳ درصد بوده است. آژانس از هگزافلوراید اورانیوم تولید شده نمونه برداری کرد تا به طور مستقل سطح خلوص اعلام شده از سوی ایران را راستی آزمایی کند.
تصمیم اخیر ایران در واکنش به اقدام خرابکارانه و تروریسم هسته‌ای رژیم صهیونیستی در نطنز صورت گرفت. در همین پیوند حجت الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» رییس جمهوری در سخنانی بیان داشت: اگر صهیونیست‌ها علیه ملت ما توطئه کردند، پاسخ خواهیم داد؛ اولین گام هم همین بود.




وبگردی