آفتاب

چهارمین روز از جشنواره موسیقی فجر چگونه گذشت؟



اجرای نوازندگان ارکستر سمفونیک در حالی که ماسک بر چهره داشتند و کنسرت گروه دو نفری اتریشی، از وقایع مهم چهارمین روز از سی‌وششمین جشنواره موسیقی فجر بود.

خبرآنلاین: دیروز (جمعه اول اسفند) و در چهارمین روز سی‌وششمین جشنواره موسیقی فجر، اجرای ارکستر سمفونیک تهران، دوئت نوازندگان اتریشی و گروه‌های همنوازان چکاد، آوای اصلان کتول از گلستان، دالاهو از کرمانشاه، رسیتال پیانو و دنشگاه آزاد و علمی کاربردی پخش شد.
همنوازان چکاد

در اولین اجرای روز چهارم جشنواره موسیقی فجر، از ساعت ۱۷ کنسرت گروه موسیقی «چکاد» پخش شد.

اعضای گروه موسیقی «چکاد» در این کنسرت ابتدا قطعه «شب‌ نیشابور» را که یکی از ساخته‌های استاد فرامرز پایور است و استاد شجریان نیز خوانده است، اجرا کرد. همان‌طور که از نام آن پیداست در این قطعه از رباعیات خیام استفاده شده است.

در ادامه قطعه «عشاق» به صورت ساز و آواز اجرا شد و تصنیف «از خون جوانان وطن لاله دمیده» نیز آخرین قطعه‌ای بود که این گروه اجرا کرد. «از خون جوانان وطن لاله دمیده» که یکی از تصنیف‌های موسیقی ایران به شمار می‌رود از ساخته‌های عارف قزوینی است.

عابد خدامی (سرپرست و نوازنده کمانچه)، مجتبی عسگری (خواننده)، زمان خیری(نوازنده نی)، شهریار جعفری (نوازنده عود)، پانیذ مجاهدنیا (نوازنده تار)، حامد بالنده (نوازنده سنتور)، محمد براهیمی (نوازنده رباب) و مرتضی آقاباقری (نوازنده تنبک) اعضای این گروه را تشکیل می‌دادند.

از نوازندگانِ ماسک بر چهره تا استعدادهای تازه/ چهارمین روز از جشنواره موسیقی فجر

مجتبی عسگری خواننده این گروه درباره تجربه اجرا در جشنواره موسیقی فجر گفت: «تجربه خوبی بود ولی آن حال و هوا که خواننده مردم را ببیند و از آن‌ها انرژی بگیرد کمی با این اجراها متفاوت است. اتفاقی که در آن اجراها می‌افتاد در این اجرا نمی‌افتد.»
آوای اصلان‌کتول (گلستان)

در دومین اجرای روز چهارم، گروه آوای اصلان‌کتول از شهرستان علی‌آباد کتول به اجرای قطعات کتولی پرداختند که این اجرا از ساعت ۱۸:۳۰ پخش شد.

گروه آوای اصلان‌کتول این کنسرت را با اجرای مقام «هرایی علی‌سیا» آغاز کردند. علی‌سیاه هنرمند برجسته و مبدع مقام هرایی است. دومین قطعه‌ای که توسط این گروه موسیقی کتولی اجرا شد قطعه «می فاطی رو ندینم» با شعری از نعمت اصلان‌کتولی بود.

 «هی باغچه‌سران» قطعه سومی بود که این گروه به زبان کتولی اجرا کرد. این اجرا با قطعه «چَکهِ سِما» به پایان رسید. «چَکهِ سِما» یا «چکه سماع» گونه‌ای از رقص‌های محلی است که خاستگاه آن بیشتر استان مازندران است. این گونه از رقص رایج‌ترین گونه در مازندران است که اغلب در مراسم محلی و جشن‌ها برگزار می‌شود و پشت آن یک منظومه وجود دارد.

علی اصلان‌کتولی (نوازنده کمانچه). نعمت اصلان‌کتولی (خوننده و نوازنده دوتار)، حسین اصلان‌کتولی (خواننده و نوازنده دوتار) مهدی اصلان‌کتولی (نوازنده تنبک)، صاحب اصلان‌کتولی (نوازنده دایره زنگی)، افسانه اصلان‌کتولی و عالمه اصلان‌کتولی (گروه کر) اعضای گروه آوای اصلان‌کتول در این اجرا هستند.

از نوازندگانِ ماسک بر چهره تا استعدادهای تازه/ چهارمین روز از جشنواره موسیقی فجر

علی اصلان‌کتولی نوازنده کمانچه که از آهنگسازان سریال «پایتخت» است، درباره این اجرا گفت: «تالار رودکی از لحاظ صدا کیفیت بالایی داشت و همکاری که با ما داشتند بسیار خوب بود. این اجرا با وجود این‌که به صورت مجازی و بدون تماشاگر برگزار شد ولی برای ما لذت‌بخش بود.»
دالاهو (کرمانشاه)

پس از اجرای گروه آوای اصلان‌کتول، نوبت به اجرای گروه دالاهو به سرپرستی هوشنگ امیریان رسید.

هوشنگ امیریان در این کنسرت ابتدا شروع دستگاه شور اجرا کرد و بعد مقام «سرتر» را نواخت. تصنیف‌های «دوش دیدم که ملائک» با شعر حضرت حافظ و «تا کی به تمنای وصال تو یگانه» با شعر شیخ بهایی، تصانیفی بودند که در این کنسرت اجرا شدند و در ادامه امیریان مقام پیشروی گوران را نواخت.

بعد از نواختن مقام پیشروی گوران، تصنیف «شمال‌داران» که از دیوان مولوی کردها است اجرا شد و در نهایت این کنسرت با اجرای تصانیف «ساقی نامه» با شعری از حضرت حافظ و «الهی به مستان» به پایان رسید.

از نوازندگانِ ماسک بر چهره تا استعدادهای تازه/ چهارمین روز از جشنواره موسیقی فجر


هوشنگ امیریان متولد ۱۳۴۳ شهرستان سرپل ذهاب کرمانشاه است. او در چهارمین دوره جشنواره موسیقی فجر به همراه گروه «مولوی» به خوانندگی زنده‌یاد مرتضی شریفیان حضور داشت و کار رسمی خود را از همان دوران شروع کرد. امیریان در سال ۱۳۷۰ نیز گروه تنبور دالاهو را راه‌اندازی کرد.
دوئت سان موس (اتریش)

اجرای بعدی که در قالب سی‌وششمین دوره جشنواره فجر در روز چهارم و از ساعت ۲۰ پخش شد، اجرای دوئت سان موس بود.

یکی از اجراهای شاخص بخش بین‌الملل سی‌وششمین جشنواره موسیقی فجر را نوازندگانی از کشور اتریش رقم زدند. این دو نوازنده که به اجرای قطعاتی از موسیقی مجلسی، راک، بلوز و جز در قالب دوئت پرداختند، فیلیپ ارزموس و کلمنس زاینیتسا نام داشتند.

در ابتدای این کنسرت، فیلیپ ارزموس نوازنده‌ چیره‌دست گیتار الکترونیک و کلمنس زاینیتسا نوازنده ویلنسل، قطعه «آنا دارد تایپ می‌کند» را نواختند و سپس در ادامه قطعه «صدایت» توسط این دو هنرمند اجرا شد. ارزموس و زاینیتسا که در زمینه ساخت موسیقی تبحر خاصی دارند در بخش‌هایی از این کنسرت به بداهه‌نوازی پرداختند و موسیقی زیبایی را به صورت بداهه نواختند.

«پست هورن» یکی دیگر از قطعاتی بود که توسط این نوازندگان به صورت دوئت اجرا شد و در نهایت آهنگسازان اتریشی به عنوان حسن ختام برنامه قطعه «شمال کجاست» را به زیبایی اجرا کردند.
رسیتال پیانو

جشنواره موسیقی فجر در روز چهارم شاهد اجرای رسیتال پیانو با نوازندگی دیبا پیشدادی، لیلی زمان‌احمدی و امیربهادر نصیری‌فر بود. اجرای نوازندگان دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه علمی کاربردی سایر اجراهایی بود که از ساعت ۲۱:۳۰ به صورت مجازی پخش شد.

در شروع این اجرا، دیبا پیشدادی یکی از شاگردان گاگیک بابایان که سابقه نوازندگی در جشنواره ملی موسیقی جوان را دارد، قطعاتی را از رپرتوار کلاسیک اجرا کرد. قطعات پرلود و فوگ در رِ مینور باخ و سونات مون لایت اثر بتهوون و همچنین پیانو سولوی شماره ۲ و ۳ قطعاتی که توسط خود او و تحت نظارت کارن کیهانی ساخته شده‌اند، قطعاتی بود که توسط این نوازنده جوان اجرا شد. پیشدادی اخیراً در جشنواره پیانو یاماها برنده شده و در حال حاضر نیز نزد کارن کیهانی مشغول یادگیری آهنگسازی است.

از نوازندگانِ ماسک بر چهره تا استعدادهای تازه/ چهارمین روز از جشنواره موسیقی فجر

در ادامه لیلی زمان احمدی، نوازنده دیگری بود که روی صحنه آمد و سونات در ر مینور اثر دومنیکو اسکارلاتی و پرلود شماره ۷ را اجرا کرد. زمان احمدی دانشجوی دانشگاه هنر است و موسیقی را نزد استاد صراف آموزش دیده است.

آخرین اجرا مربوط به نوازنده ساز پیانو بود که در این بخش امیربهادر نصیری‌فر یکی از آثار روبرت شومان را اجرا کرد. روبرت شومان یکی از آهنگسازان بزرگ دوره رومانتیک در موسیقی کلاسیک آلمان است. نصیری‌فر نیز موسیقی را ابتدا با جلال برآبادی شروع کرده و بعد با آقای میری ادامه داده است. او در حال حاضر نیز با گاگیگ بابایان کار می‌کند.
دانشگاه آزاد/ دانشگاه علمی کاربردی

بعد از اجرای بخش اول نوبت به اجرای بخش دوم یعنی استعدادهای جوان دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه جامع علمی کاربردی رسید.

سارا نادری نوازنده ویولن و دانشجوی سال دوم کارشناسی از دانشگاه فرهنگ و هنر اولین نوازنده‌ای بود که روی صحنه آمد و به همراهی نیما شناوری نوازنده پیانو، یک سونات از فرانتس شوبرت اجرا کردند. نادری موسیقی را نزد آقای لطفی و خانم زربخش دنبال کرده و نیما شناوری هم ابتدا نوازندگی را نزد پدرش سعید شناوری و بعد با آقای طاهری و رافائل میناسکانیان پی گرفته است.

از نوازندگانِ ماسک بر چهره تا استعدادهای تازه/ چهارمین روز از جشنواره موسیقی فجر
ارکستر سمفونیک تهران

اجرای ارکستر سمفونیک تهران به رهبری نصیر حیدریان در آخرین اجرای روز چهارم جشنواره موسیقی فجر ساعت ۲۳ پخش شد و در این اجرا نوازندگان ارکستر با ماسک قطعاتی را اجرا کردند.
در این اجرا سمفونی شماره ۴ برامس آخرین اثر سمفونیک این آهنگساز آلمانی سبک رمانتیک اجرا شد.

قطعه بعدی «بومی‌وار» اثر ثمین باغچه‌بان اجرا شد. قطعه «بومی‌وار» با الهام از چندین ترانه محلی ایرانی از جمله موسیقی آذربایجانی در سال ۱۳۳۱ آفریده شد و در سال ۱۳۵۲ بر روی صحنه تالار رودکی تهران رفت.




وبگردی