آفتاب

عرضه ۲ نسل کیت تشخیص کووید-۱۹ با هدف کاهش نتایج کاذب در کشور



با شیوع گسترده ویروس کرونا محققان یکی از شرکت‌های فناور اقدام به طراحی دو نسل از کیت‌های PCR کردند که به گفته آنها از آنجایی که ویروس‌های RNAدار دارای نرخ بالای جهش ژنومی هستند، می‌تواند منجر به نتایج منفی کاذب شود؛ از این رو در این کیت با هدف‌گیری سه ژن ویروسی، احتمال اخذ نتایج منفی کاذب در این کیت‌ها به حداقل رسیده است.

گلاره شکری از محققان این شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه این شرکت فعالیت خود را از سال ۱۳۸۳ در حوزه‌های نانو فناوری، سلول‌های بنیادی و مهندسی ژنتیک آغاز کرده است، گفت: گروه مهندسی ژنتیک این شرکت تولید کیت‌های تشخیص کرونا را در دستور کار خود قرار داده است و محصولات این گروه از اواخر اسفند ماه سال گذشته به بازار عرضه شده است.
وی ادامه داد: با توجه به شیوع گسترده ویروس SARS_coV_2 موفق به طراحی و تولید کیت‌های تشخیص کرونا از نمونه‌های بالینی انسانی شده‌ایم. این کیت‌ها با استفاده از One-Step PCR به صورت مالتی‌پلکس قادر به شناسایی چندین هدف در یک واکنش است.
وی با بیان اینکه این کیت‌ها برای هدف‌گیری سه ناحیه مجزا از ژنوم ویروس کووید-۱۹ طراحی شده است، اظهار کرد: این امر موجب کاهش احتمال عدم شناسایی نمونه حاوی ویروس می‌شود و مبنای انتخاب نواحی ژنومی مورد هدف، توالی‌های ثبت شده از ویروس کرونا در پایگاه داده NCBI یا (National Center for Biotechnology Information) و با در نظر گرفتن تغییرات حاضر در توالی‌های ثبت از ایران است.
شکری با بیان اینکه کیت‌های تولیدی این شرکت از چندین نسل تشکیل شده است، خاطر نشان کرد: کیت‌های نسل اول در قالب دو پلتفرم مولتی پلکس شامل ۴ ست پرایمر و پروب طراحی شده است. پلتفرم اول قادر به تشخیص ژن E ویروس (فلوروفور FAM) همراه با ژن Rnasep انسانی به عنوان کنترل داخلی است.
وی اضافه کرد: پلتفرم این نسل از کیت‌ها حضور ژن‌های RdRp و N ویروسی را به ترتیب با فلوروفورهای Texas Red و FAM آشکار می‌کند. ویروس‌های RNAدار عموما دارای نرخ بالای جهش ژنومی هستند که می‌تواند منجر به نتایج منفی کاذب شود و به این دلیل با هدف‌گیری سه ژن ویروسی، احتمال اخذ نتایج منفی کاذب در این کیت‌ها به حداقل رسیده است.
شکری، هدف‌گیری نسل دوم کیت‌های تولیدی این شرکت را کاهش زمان تشخیص و بررسی همزمان ژن‌های ویروس کرونا دانست و یادآور شد: کیت‌های حاضر به روش Real-Time PCR به صورت تک مرحله‌ای نه تنها قادر به تشخیص صحیح و اختصاصی ویروس کووید-۱۹ است، می‌تواند میزان پایین ویروس در افراد ناقل بدون علامت را شناسایی کند؛ از این رو کیت‌های تولیدی در قالب یک پلتفرم مولتی‌پلکس شامل ۳ ست پرایمر و پروب طراحی شده است.
وی با بیان اینکه این کیت قادر به شناسایی سه ناحیه ژنومی به صورت مالتی پلکس است، افزود: در حال حاضر برخی از بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها از این کیت‌ها برای تشخیص استفاده می‌کنند.




وبگردی