آفتاب

روزشمار انقلاب؛

16 بهمن 1357 چگونه گذشت؟



در روز 16 بهمن 57 مهندس بازرگان رسما به عنوان نخست وزیر دولت انقلابی معرفی شد.

پیشنهاد انتخاب بازرگان به نخست وزیری در جلسه 14 بهمن مطرح شده بود. 15 بهمن نیز جلسه شورای انقلاب برای شنیدن پاسخ بازرگان تشکیل شد که در آن بازرگان درباره این جلسه می گوید: ابتدا پس از تشکر از حسن ظن آقایان، گفتم «اگر بنده را نامزد نخست وزیری نمایید با علم و اطلاع از افکار و اخلاق و سوابقم خواهد بود.همه می دانید که من معتقد به دموکراسی و مشورت و اعتقاد به دیگران هستم و از تندی و تعجیل احتراز دارم و علاقمند به مطالعه و علم تدریجی هستم. حال اگر با این سوابق و شرایط قبولم دارید، پیشنهاد فرمایید.» عکس العمل مثبت یا منفی در مجلس ندیدم. سکوت و قبولی و اصرار مجدد آقایان روحانی عضو شورا و امام در برابر شرایط و اتمام حجت من باعث تعجبم شد و انتظار آن را نداشتم.

ده‌ها خبرنگار داخلی و خارجی، گروه‌های مختلف مردم و جمعی از نزديكان امام در سالن مدرسه‌ی علوی اجتماع كرده‌اند. آيت‌الله هاشمی رفسنجانی حكم نخست‌وزيری مهندس مهدی بازرگان را قرائت مي‌كند. در حالي كه مردم هر لحظه به پيروزی نزديكشان اميدوارتر می‌شوند، جمعي از تيمساران ارتش در حال فراهم كردن مقدمات اجرای طرحی با حمايت مستقيم آمريكا برای دستگيری امام و كشتن مردم هستند.

در روز 16 بهمن سال 1357 اعضای شورای انقلاب از جمله آیت الله دکتر بهشتی ، شهید مطهری و مهندس بازرگان سعی کردند تا با تماس های مداوم خود با فرماندهان ارتش ، آنان را بدون جنگ و خونریزی با ملت متحد کنند و مردم با گل و اشک و شیرینی به استقبال ارتشیان رفتند.

در اواسط روز 16 بهمن سال 1357 نیروهای ارتش چند وزارتخانه ، از جمله وزارت آموزش و پرورش، امور اقتصاد و دارائی، بهداری و دادگستری، توسط نیروهای ارتش اشغال شد.  حزب توده از شورای انقلاب اسلامی اعلام پشتیبانی كرد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس در روز 16 بهمن سال 1357  اعلام کرد : با توجه به اینكه شانس موفقیت بختیار روز به روز كمتر می‌شود، سخنگوی وزارت خارجه آمریكا به ابراز حمایت ملایم از بختیار بسنده كرد.

 در روز 16 بهمن سال 1357 کیسینجر ، رییس سازمان سیا اعتراف كرد كه در رابطه با پیش بینی مسائل ایران، این سازمان ناكام بوده است. وی گفت: چیزی كه ما پیش بینی نمی‌كردیم، این بود كه یک مرد هفتاد و هشت ساله كه مدت چهارده سال در تبعید بود، این نیروها را به هم پیوند زند.  كیسینجر گفت: بیم آن می‌رود كه انقلاب اسلامی به سایر كشورها سرایت كند و گناه این حركت، متوجه هدف توخالی حقوق بشر است .

بیشتر بخوانید:

جزئیات «راهپیمایی مجازی» ٢٢ بهمن اعلام شد

15 بهمن 1357 چگونه گذشت؟
مراسم ۲۲ بهمن امسال چطور برگزار می شود؟

14 بهمن 1357 چه اتفاقاتی افتاد؟

روزشمار انقلاب | 13 بهمن 1357 چه اتفاقاتی افتاد؟

۱۲ بهمن؛ سالروز بازگشت امام خمینی(ره) به وطن

 مطلب درباره ی دهه فجر | تحقیق در مورد دهه فجر

 شعر و دکلمه زیبا برای دهه فجر

 تحقیق : دهه فجر | وقایع دهه فجر

 درباره دهه فجر چه میدانید؟

 مقاله در مورد دهه فجر | دهه فجر انقلاب اسلامی




وبگردی