آفتاب

14 بهمن 1357 چه اتفاقاتی افتاد؟



روز چهاردهم بهمن سیل مشتاقان برای دیدار حضرت امام از ابتدای صبح، کوچه ها و خیابانهای اطراف مدرسه علوی را پرکرده بودند. حضرت امام نیز با حضور در سرسرای مدرسه ، به ابراز احساسات آنان پاسخ می دادند.

حضرت امام درسخنرانی 12بهمن در بهشت زهرا دولت بختیار را غیر قانونی خوانده بودند و اعلام کردند که دولتی اسلامی متکی به حکم خدا و آرای ملت تشکیل خواهند داد. این مهم بر عهده ی شورای انقلاب بود. صبح روز چهاردهم جلسه شورای انقلاب، برای تعیین نخست وزیر دولت موقت، تشکیل شد. در این جلسه پس از بحث و بررسی ، مهندس مهدی بازرگان برای نخست وزیری دولت موقت انتخاب شد.

جواد شهرستانی (شهردار تهران) نخستین مسئول دولتی بود که در این روز به دیدن امام(ره) آمده و استعفایش را تقدیم کرد و دوباره از سوی امام شهردار شد.

بختیار که از انتشار این خبر و احتمال این‌که از سوی دیگران سرمشق قرار گیرد، ترسیده بود، در مصاحبه ای شروع به ناسزاگویی به شهرستانی کرد و گفت: «این شخص (شهرستانی) پرونده مفتوح در دادگستری دارد و به دادستان گفته ام آن را به جریان اندازد.» شهردار تهران تنها کسی نبود که به مدرسه علوی روی آورده بود. مسئولان اعتصابی تمام واحدهای دولتی در آنجا بودند.
 تااین روز سی وپنج هزار آمریکایی ایران را ترک کرده بودند. به گزارش رسانه های گروهی دولت آمریکا تماس خود را با شاه قطع کرده بود.

مردم در تمام کشور به اعتصاب عمومی دست زده بودند و کارکنان ادارات و وزارتخانه های مختلف، وزیران و مدیران دولت را به محل کار خود راه نمی دهند.

کمیته تنظیم اعتصابات به کارکنان گمرک بازرگان اعلام کرد باید هر چه زودتر کامیون‌های مواد غذایی و احتیاجات ضروری مردم را تخلیه کنند.

خانواده‌ی گروهی از همافران که چند روز پیش دستگیر شده بودند، بار دیگر در کاخ دادگستری تحصن کردند. از سوی دیگر، رسانه‏‌های گروهی اعلام کردند دولت آمریکا تماس خود را با شاه قطع کرده است و حتی اردشیر زاهدی سفیر شاه که به آمریکا خیلی نزدیک بود را نپذیرفته است.

در میان خاموشی‌های طولانی شهر، کارکنان و مهندسان اداره‌ی برق از خاموشی منطقه‌ی مجلس که اقامتگاه امام(ره) بود به هر ترتیبی جلوگیری می‏کردند و کارکنان اعتصابی تلویزیون سرگرم راه‏اندازی یک فرستنده‌ موقت بودند که می‏‌توانست منطقه‌ی وسیعی از تهران را پوشش دهد و از همان وقت به «کانال انقلاب» مشهور شده بود.

بیشتر بخوانید:

روزشمار انقلاب | 13 بهمن 1357 چه اتفاقاتی افتاد؟

۱۲ بهمن؛ سالروز بازگشت امام خمینی(ره) به وطن

 مطلب درباره ی دهه فجر | تحقیق در مورد دهه فجر

 شعر و دکلمه زیبا برای دهه فجر

 تحقیق : دهه فجر | وقایع دهه فجر

 درباره دهه فجر چه میدانید؟

 مقاله در مورد دهه فجر | دهه فجر انقلاب اسلامی




وبگردی