آفتاب

فیلترینگ اینستاگرام در ایران و تاثیر آن بر کسب و کار



علی ربیعی، دستیار ارتباطات اجتماعی و سخنگوی دولت ایران در صفحه اینستاگرام خود درباره ی شکایاتی که از وزیر ارتباطات ایران به خاطر خودداری کردن از فیلتر کردن شبکه اجتماعی اینستاگرام انجام داده بود توئیتی را منتشر کرد.

آقای ربیعی در این متن از دیدگاه وزیر ارتباطات دفاع کرده و افزود اینستاگرام محل کسب درآمد گروه بزرگی از مردم شده و تصمیم به فیلتر کردن این شبکه اجتماعی جنبه های اقتصادی کلانی دارد.
همچین آقای ربیعی نوشته است که بر اساس بررسی های صورت گرفته حدود 400 هزار صفحه متعلق به ایرانیان درشبکه اجتماعی اینستاگرام موجود است که هر کدام بالای 5000 بازدید کننده دارد. برآورد شده که حد اقل 115 هزار از این صفحات، مربوط به کسب کار و فروشگاه ها هستند.
وی در ادامه نوشت اگر هر صفحه دست کم درآمد دو خانواده را تامین کند، یعنی حدود 230 هزار خانواده ایرانی و این خود بیان گر این است که بالغ بر 950 هزار نفر ایرانی هستند که درآمدشان و هزینه امرار معاش شان از این شبکه اجتماعی به دست می آید. در این اوضاع بیکاری ناشی از تحریم و وجود ویروس کرونا، فیلتر کردن این شبکه اجتماعی باعث از دست رفتن کسب و کار و درآمد های این چنینی می شود.
سخنگوی دولت ایران معتقد است: هر گونه محدود سازی یا تعطیلی برای این شبکه اجتماعی موجب سوق دادن یک میلیون ایرانی به سمت بیکاری و فقر است.
هفته گذشته محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فن آوری ایران به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده است تا به اتهامات مطرح شده علیه خود پاسخ دهد.
خودداری از دستورات قضایی در خصوص فیلتر کردن اینستاگرام در ایران از جمله اتهاماتی است که این روزها علیه وی مطرح شده است.
مصطفی میر سلیم، نماینده تهران در مجلس، در واکنش به امتناع وزیر ارتباطات و فن آوری نسبت به فیلتر کردن شبکه اجتماعی اینستاگرام در حساب توییتری خود نوشت: این چه خفتی است که سخنگوی دولت مدعی شده است که اینستاگرام یک میلیون شغل در کشور آفریده است؟ عدم خود باوری تا  چه حد؟




وبگردی