آفتاب

موضعگیری قوه قضاییه درباره سیلی زدن به صورت سرباز پلیس راهور و اهانت به رئیس جمهور



اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه امروز در نشست خبری خود درباره زدن سیلی به صورت سرباز پلیس راهور و توهین به رئیس جمهور در صدا و سیما توضیح داد.

خبرآنلاین: غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری خود در خصوص سیلی زدن به صورت سرباز پلیس راهور از سوی عنابستانی نماینده سبزوار موضعگیری کرد و گفت: ابتدا باید دو نکته را عرض کنم. اول این که قانون بایستی مورد حمایت همگان باشد و همه اشخاص خود را موظف به اجرای قانون بدانند. سمتها و مسئولیتها مجوزی برای نقض قوانین و مقررات نیست. اتفاقات از کسانی که دارای مسئولیت هستند انتظار بیشتری برای احترام به قانون می رود.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه گفت: دوم، سربازان وظیفه هرجا خدمت می کنند فرزندان ما هستند. آنها سربازان میهن و ماموران اجرای قانون هستند. همانطور که احترام به قانون لازم است احترام به مجریان قانون نیز لازم است. کسی نباید به خود اجازه دهد نسبت به مجری قانون بی احترامی کند. البته متقابلا مجریان قانون ضمن اینکه باید اجرای قانون را با صلابت و با اقتدار و بدون تبعیض اجرا کنند، نبایستی در مواجهه با افراد، مرتکب توهین و اهانت شوند.

او در ادامه گفت: در موضوع اخیر هم قوه قضاییه آمادگی دارد به این موضوع در چهارچوب ضوابط و مقررات کشور که درباره شکایت و ادعای نیروی انتظامی و چه برادر سربازمان و حتی متقابلا ادعاهای نماینده مجلس رسیدگی کرده و بعد از رسیدگیها نتیجه را به اطلاع مردم برساند.

هنوز شکایتی از توهین به رئیس جمهور نداریم

اسماعیلی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره توهین به رئیس جمهور در یک برنامه تلویزیونی گفت:  قوه قضاییه توهین به هیچکس را نمی پسندد. توهین چه نسبت به اشخاص عادی و چه مقامات رسمی کشور اقدامی غیراخلاقی و برابر ضوابط، مجرمانه است. ما تاکید داریم چه در تریبونهای رسمی و چه در محافل و مجالس خصوصی از اهانت به اشخاص اجتناب کنند و بدانند در صورتی که اشخاصی که مورد توهین قرار گرفتند به دستگاه قضا اعلام شکایت کنند، به شکایت آنها رسیدگی می شود و هیچ خط قرمزی نداریم و به اتهامات رسیدگی می کنیم.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: البته توهین و اهانت در تریبونها و رسانه ها قبیحتر است. در ارتباط با موضوع اخیر تا دیروز شکایتی واصل نشده بود. به موجب قانون قبلا اهانت به مقامات نیاز به شاکی خصوصی نداشت و دادستان می توانست تشکیل پرونده بدهد. ولی با اصلاحیه مجلس قبلی، اهانت به مقامات و مسئولان در زمره جرایم قابل گذشت قرار گرفت و در صورت اهانت به مسئولان، باید شکایت حتما از سوی ناحیه شخص یا وکیل او انجام شود. شکایت از ناحیه دستگاه معنی ندارد. به عنوان مثال اگر کسی در جلسه ای به قاضی یا به احدی از مسئولان قوه قضاییه اهانت کرد، اگر قرار بر شکایت باشد، باید خود آن قاضی یا وکیل او اعلام شکایت کند. شکایت نهاد یا قوه نمی تواند جایگزین شکایت شود.




وبگردی