آفتاب

اهداف ظریف در سفر به مسکو



ایرنا نوشت: «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه شنبه) و در بدو ورود به مسکو اظهار داشت: به دنبال تشکیل اتحادیه همکاری ۶ جانبه در منطقه هستیم و این مهمترین هدف این سفر منطقه ای به کشورهای حوزه قفقاز است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگاران با اشاره به عمق روابط راهبردی تهران و مسکو گفت: در این سفر درباره تحولات منطقه بویژه مسئله قره‌باغ، برجام، روابط دوجانبه و موضوعات بین المللی از جمله سوریه، افغانستان و یمن با وزیر امورخارجه روسیه رایزنی خواهیم کرد.

ظریف که پیش از روسیه به جمهوری آذربایجان رفت و قرار است در ادامه این سفر منطقه ای عازم گرجستان ، ارمنستان و ترکیه هم شود،تاکید کرد که روابط ایران و روسیه اقتضا می کند تماس ها بین دو کشور بطور مستمر ادامه داشته باشد هر چند همه گیری ویروس کرونا باعث شد تا سفرها و تماس ها مدتی متوقف شود.

وی با بیان اینکه در این سفر چند هدف دیگر را هم دنبال می کنیم،تصریح کرد: یکی از این اهداف توسعه روابط راهبردی میان ایران و روسیه و دومین هدف بررسی مسائل منطقه ای است.

وزیر امور خارجه ایران خاطرنشان کرد: بعد از بحران قره باغ و جنگی که در همسایگی ما رخ داد، این جنگ با تلاش فدراسیون روسیه و شخص ولادیمیر پوتین متوقف شد و توافق هایی بدست آمد که این توافق ها برای کشورهای منطقه از جمله در عرصه هایی همچون ترانزیت و حمل و نقل اهمیت دارد.

وی افزود: با الهام علی یف رئیس جمهوری آذربایجان و دوستان آذری دیدارهای خوبی داشتیم و امروز با طرف روسی گفت و گو می کنیم.

ظریف اظهارداشت: در دیدار امروز در خصوص شرایط بین المللی، برجام و صرورت اجرای آن از سوی همه طرف ها و موصع روسیه گفت و گو می کنیم و البته مسائل دیگری همچون سوریه، افغانستان و یمن هم در دستور کار قرار دارد.




وبگردی