آفتاب

سونامی استعفا در دولت ترامپ؛ وزیر بهداشت هم رفت



«الکس اذر» (Alex Azar) وزیر بهداشت و خدمات انسانی در دولت دونالد ترامپ از مقام خود استعفا کرد.

ایرنا: وزیر بهداشت آمریکا علت استعفای خود را رفتار و گفتارهای دونالد ترامپ رئیس  جمهوری آمریکا عنوان کرد که باعث از بین رفتن وجهه دولت شده است.

سی ان ان گزارش داد:  نامه استعفای الکس اذر به تاریخ ۱۲ ژانویه (۲۳ دی ماه) بوده که روز ۲۶ دی ماه سی ان ان از آن مطلع شده است.

بنابراین گزارش، وزیر بهداشت آمریکا نسبت به آنچه در هفته گذشته و با حمله هواداران دونالد ترامپ به کنگره آمریکا صورت گرفت متن استعفای خود را به رئیس جمهوری این کشور ارائه کرد.

سی ان ان نوشت: اذر متن رسمی استعفانامه خود را به تاریخ ۲۳ آذر به ترامپ ارائه کرد.

بنابراین گزارش، در متن این استعفانامه خطاب به ترامپ آمده است: بدبختانه، گفتارها و رفتارهای شما در پی انتخابات، بخصوص طی هفته گذشته، باعث به  جای ماندن لکه ننگی برای این دولت شد.

آذر در ادامه متن استعفانامه با اشاره به  حملات هفته گذشته هوادران ترامپ به  کنگره، آن را توهینی  به دموکراسی و  انتقال مسالمت آمیز قدرت در آمریکا دانست.

وزیر بهداشت دولت ترامپ در بخش دیگری از متن استعفانامه خود نوشت: همچنان از شما می خواهم تا به محکوم کردن هرگونه خشونتی دراین کشور ادامه داده و خواستار آن باشید تا تلاشی برای مختل ساختن مراسم تحلیف در واشنگتن یا هیج جایی دیگر در کشور نشود و به حمایت از انتقال مسالمت آمیز قدرت در اول بهمن ماه ادامه دهید.

سی ان ان درادامه افزود: آذر با این حال گفته است که قصد دارد تا ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ تا زمانی که تیم جو بایدن مسئولیت را برعهده می گیرند در این منصب باقی بماند.
الکس اذر از ۲۹ ژانویه ۲۰۱۸ تا کنون در سمت وزیر بهداشت آمریکا مشغول به فعالیت شد ه است.

هفدهم دی همزمان با شمارش نهایی آرای مجمع گزینشگران(الکترال کالج)  در نشست مشترک مجلس نمایندگان و مجلس سنا، جمعی از هواداران ترامپ بنابر فراخوانی که وی در هفته های قبل برای حضور در واشنگتن دی. سی داده بود، با تحریک وی به ساختمان کنگره یورش بردند. برخی از خبرنگاران رسانه های غربی از قصد ترور و گروگانگیری مقامات ارشد آمریکایی در این هجوم خبر دادند. حمله هواداران ترامپ به کنگره آمریکا ۵ کشته به همراه داشت که یک تن از آنان افسر پلیس است. به گفته رسانه های آمریکایی برخی از اعضای گروه کیو انان درمیان این جمع شورشی حضور داشتند.

اقدام دونالد ترامپ باعث شد تا در ۲۴ دی ماه  برای دومین بار روند استیضاح و در مجلس نمایندگان آمریکا رغم زده شود.

در پی شورش حامیان ترامپ در تسخیر ساختمان کنگره و انتقاد چاد ولف سرپرست وزارت امنیت داخلی، دونالد ترامپ در نامه‌ای به کنگره آمریکا خواستار پس گرفتن معرفی به عنوان وزیر امنیت داخلی شد.

پیش از ولف، وزیران حمل و نقل و آموزش دولت ترامپ هم استعفا دادند.




وبگردی