آفتاب

۸۲ درصد فوتی های کرونا بیماری زمینه ای دارند



عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: ۸۲ درصد فوتی های ناشی از ویروس کرونا یک تا چهار بیماری زمینه ای دارند.

ایرنا: مسعود مردانی افزود: میانگین سنی فوتی های ناشی از کرون به ۷۰.۵ سال رسیده است و ۸۲ درصد افرادی که جان خود را بر اثر بیماری از دست می دهند، بیماریهای زمینه ای دارند.

وی تاکید کرد: افرادی که دارای بیماریهای سرطان، قلبی، عروقی، دیابت، صعب العلاج و غیره دارند باید واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند و فقط دریافت این واکسن مانند سالهای گذشته مربوط به مهر و آبان نبوده و می توان در هر زمانی آن را انجام داد.

مردانی اظهار داشت: ناقلان ویروس کرونا بدون علامت افرادی هستند که در ترشحات دستگاه تنفسی و تحتانی خود عامل ویروس هستند، اما علایم بالینی ندارند و باید فکر کنیم فردی که در مترو یا اتوبوس یا سایر اماکن عمومی هست، ممکن است ناقل ویروس باشد.

این متخصص بیماریهای عفونی ادامه داد: این افراد از نظر اپیدمیولوژی و انتقال بیماری، مهم هستند و به دلیل اینکه این افراد به مدت ۱۴ روز می توانند این ویروس را به دیگران منتقل کنند در نتیجه ناقلان بدون علامت را باید جداسازی کنیم و بگوییم در خانه به مدت دو هفته استراحت کنند، دستان خود را مرتب بشویند و از ماسک و دستکش استفاده شود.

به گفته مردانی، ویروس کرونا از طریق تماس مستقیم با فرد بیمار، ترشحات تنفسی  منتقل می شود.مچنین می‌تواند از طریق لمس سطح آلوده سرایت پیدا کند مردم حتما اصول بهداشتی را رعایت کرده و ماسک بزنند.

وی خاطرنشان کرد: شست و شوی مکرر دست، مصرف مایعات، سرفه کردن در قسمت داخلی آرنج یا دستمال کاغذی و ماندن در خانه در صورت احساس بیماری را به افراد بیمار توصیه می کنیم و  حتی اگر بیمار نیستید در خانه بمانید، مگر اینکه واقعا لازم باشد بیرون بروید و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنید و ماسک بزنید تا دهان و بینی را کامل بپوشاند.

مردانی، تب، لرز، سردرد، سرفه، گلودرد، انسداد بینی یا آبریزش بینی، از دست دادن ناگهانی حس چشایی یا بویایی، تنگی نفس یا مشکل در تنفس، حالت تهوع، استفراغ یا اسهال و  سرگیجه یا درد عضلات و بدن را از علایم کرونا بیان کرد و گفت: هیچ واکسنی برای مهار کرونا وجود ندارد و همه ملزم به رعایت اصول بهداشتی هستند.




وبگردی