آفتاب

شناسایی ۲ آنتی‌بادی مقاوم در برابر سویه‌های ویروسی آنفلوانزا نوع B



آنفلوانزا، عفونت تنفسی ناشی از ویروس‌های آنفلوانزا است. آنفلوانزا سه نوع اصلی دارد: A ، B و C. مانند نوع A، آنفلوانزای نوع B نیز بسیار مسری است و می‌تواند در موارد شدیدتر بر سلامتی افراد تأثیر منفی بگذارد. با این حال این بیماری فقط از انسانی به انسان دیگر قابل انتقال است.

ایسنا به نقل از تک اکسپلوریست نوشت: آنفلوانزای نوع B می‌تواند شیوع فصلی ایجاد کند و در طول سال قابل سرایت است. پرکاربردترین داروی آنفولانزا  "تامیفلو" است و برای درمان هر دو نوع آنفلوانزا مورد تایید است اما این دارو برای آنفلوانزای B اثر کمتری دارد.

هر دو ویروس آنفلوانزای A و آنفلوانزای B از آنزیم برای جدا شدن از سلول استفاده می‌کنند تا بتوانند ادامه پیدا کنند و سلول‌های بیشتری را آلوده کنند. وقتی نورآمینیداز از کار افتاد، تکثیر ویروسی متوقف می‌شود. سال گذشته، دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس با مسدود کردن یک آنزیم مهم ویروسی معروف به نورآمینیداز، آنتی بادی را شناسایی کردند که از موش‌ها در برابر آنفلوانزا محافظت می‌کند. آنتی بادی مذکور نورامینیدازها را در طیف وسیعی از ویروس‌های آنفلوانزای A و برخی ویروس‌های آنفلوانزا B غیرفعال می‌کند. نورآمینیداز (Neuraminidase‎) دسته‌ای از آنزیم‌های گلیکوزید هیدرولاز هستند. نورآمینیداز باعث تخریب و شکسته شدن پیوندهای گلیکوزیدی نورامینیک اسید می‌شوند. نورآمینیدازها خانواده مهمی از آنزیم‌ها هستند و در جانداران مختلفی یافت می‌شوند.

"علی البدی"(Ali Ellebedy) استادیار پاتولوژی و ایمونولوژی دانشگاه واشنگتن و یکی از محققان این مطالعه گفت: آن آنتی بادی نورامینیدازها را از سویه‌های قدیمی آنفلوانزای B تشخیص داد، اما آنزیم موجود در سویه‌های آنفلوانزای B را که در گردش بودند، تشخیص نداد. اگر بخواهیم دارویی را فقط بر اساس آن آنتی بادی تهیه کنیم، برای اکثر مبتلایان به آنفلوانزا ناشی از ویروس‌های آنفلوانزا B موثر نیست و عمل نمی‌کند. بنابراین ما تصمیم گرفتیم به دنبال آنتی بادی‌هایی برویم که به طور گسترده‌ای علیه ویروس آنفلوانزای B عمل می‌کنند.

در این مطالعه جدید، دانشمندان دو آنتی بادی را شناسایی کردند که از موش‌ها در برابر عفونت‌های کشنده ویروس آنفلوانزا B محافظت می‌کند. این آنتی بادی‌ها همراه با آنتی بادی که نوع قابل توجه دیگری از ویروس‌های آنفلوانزا - آنفلوانزای A - که افراد را مبتلا می‌کند، مورد هدف قرار می‌دهد، می‌توانند اساس یک داروی آنفلوانزا با طیف گسترده باشند که تقریباً همه موارد آنفلوانزا را درمان می‌کند. طی این مطالعه، دانشمندان نمونه خون بیماران بستری در بیمارستان مبتلا به عفونت ویروس آنفلوانزا B را بررسی کردند. آنها سپس سلول‌های تولید کننده آنتی بادی را از خون بیماران جدا کردند.

سپس دانشمندان از سلول‌ها، آنتی بادی تولید کرده و آنها را تجزیه و تحلیل کردند. آنها هفت آنتی بادی مختلف یافتند که نورآمینیداز را  مورد هدف قرار می‌دادند. دو آنتی بادی ۱G۰۵ و ۲E۰۱ به طور قوی همه نورامینیدازها را از مجموعه متنوعی از ۹ ویروس آنفلوانزای B مهار می‌کردند. در آزمایشی بر روی موش‌ها، این آنتی بادی‌ها از موش‌ها در برابر دوز کشنده ویروس آنفلوانزا B محافظت کردند. تجزیه و تحلیل بیشتر نشان می‌دهد که این آنتی بادی‌ها با مسدود کردن بخشی از آنزیمی که ویروس را از سلول جدا می‌کند، نورامینیداز را خنثی می‌کنند.


وبگردی