آفتاب

نخست وزیر سوئد: از تلاش‌ ها برای حفظ برجام حمایت می‌ کنیم



نخست وزیر سوئد روز دوشنبه با ایراد سخنانی در نشست مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد که این کشور فعالانه از تلاش‌ها برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران حمایت می کند.

ایرنا: «استفان لوفن» که به صورت مجازی در این نشست سخنرانی می‌کرد خاطرنشان ساخت که برجام بخش مهمی از معماری نظام جهانی عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای بشمار می‌رود و برای حفظ امنیت منطقه و جهان ضروری است.

وی همچنین از توافق اخیر ایران با آژانس در خصوص مسائل پادمانی استقبال کرد و از جمهوری اسلامی خواست تا به تعهداتش ذیل برجام بازگردد.

ایران پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق‌ هسته‌ای و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی شصت روزه آغاز کرد.

بر این اساس، ایران ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸، با صدور بیانیه‌ای آخرین گام کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

ایران بارها اعلام کرده که اگر سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا کنند، گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود.

به گزارش ایرنا، شصت‌وچهارمین نشست مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ در مرکز بین‌المللی وین با رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی گشایش یافت.

در این نشست که تا روز جمعه ادامه خواهد داشت نمایندگان، سفرا و مقامات ارشد ۱۷۱ کشور عضو آژانس به صورت فیزیکی و فضای مجازی حضور دارند.




وبگردی