آفتاب

این توصیه‌ها را برای تزریق واکسن آنفلوآنزا جدی بگیرید



باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: معاونت آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر توصیه‌هایی را برای تزریق واکسن آنفولانزا اعلام کرد.

با فرا رسیدن زمان توزیع واکسن آنفولانزا معاونت آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر توصیه‌هایی را برای تزریق واکسن آنفولانزا اعلام کرد. سالمندان، کودکان بالای ۶ ماه، افراد دچار بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری کلیه ای، دیابت، ایدز، مشکلات قلبی و یا اختلالات ریوی نظیر آسم و زنان بارداری که در فصل آنفولانزا در سه ماهه دوم یا سوم بارداری هستند.

بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفولانزا


به دلیل اینکه پس از ترزیق واکسن حدود ۲ تا ۴ هفته طول می‌کشد تا ایمنی ایجاد شود، لذا از ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهرماه زمان مناسبی برای تزریق واکسن آنفولانزاست. خانم‌های باردار در سه ماهه اول بارداری منع مصرف دارد، ولی در سه ماهه دوم و سوم بارداری تحت نظر پزشک می‌توانند استفاده کنند، همچنین خانم‌های شیرده هم می‌توانند واکسن بزنند و محدودیتی ندارد.

افرادی که نباید واکسن آنفولانزا بزنند


افراد مبتلا به بیماری تنفسی حاد و کسانی که نسبت به تخم مرغ آلرژی دارند هم به هیچ عنوان نباید به سمت این واکسن بروند، همچنین افرادی که دچار سندروم شلی عضلات هستند هم گروهی هستند که مصرف واکسن آنفولانزا به آن‌ها توصیه نمی‌شود.

عوارض واکسن آنفولانزا


عوارضی مانند سر درد، تعریق، درد عضلات و مفاصل، گاهی تب و لرز، ضعف و خستگی و سرخی در محل ترزیق از عوارض این واکسن است، جالب است بدانید که ویروس آنفولانزا مدام در حال تغییر است لذا واکسن آنفولانزا به صورت سالیانه و مطابق با تغییرات احتمالی به بازار عرضه می‌شود و تزریق آن بین ۶ تا ۱۲ ماه شخص را ایمن می‌کند.

آیا واکسن آنفولانزا در برابر کرونا ایمنی ایجاد می‌کند؟


واکسن آنفولانزا از ابتلا به کرونا جلوگیری نمی‌کند بلکه صرفا از تعداد دفعات احتمالی ابتلا به آنفولانزا و یا شدت بیماری می‌کاهد و برای سرماخوردگی و بیماری کووید ۱۹ کاربرد و اثری ندارد. افرادی که علائم سرماخوردگی دارند تازمان رفع کامل علائم تزریق واکسن آنفولانزا نباید این واکسن را ترزیق کنند.




وبگردی