آفتاب

آشفته بازار مهاجرت و اخذ مدارک زبان



از مشکلات بسیار بزرگ در مسیر مهاجرت و گرفتن مدارک زبان مثل IELTS، تافل، PTE، آزمون دولینگو، آزمون های SAT, GRE, FCE, CAE, CPE و CELPIP که همگی برای مهاجرت مشهور و در حال اجرا می باشند برنامه ریزی و تصویر نادرست این مسیر می باشد.

اتفاق رایجی که در این مسیر رخ می دهد و به راحتی می توان جلوی آن را گرفت. این مساله در جلسات مشاوره با وکلای مهاجرت پیش می آید. قطعا بسیاری از وکلا کار خود را به خوبی انجام می دهند و شکی در این موضوع نیست، اما از آنجا که متقاضی مهاجرت معمولا تصویر درستی از مسیر مهاجرت ندارد، طبیعی است که دشواری هایی به وجود آید. برخی از مشاوران مهاجرت ظاهرا، و به تجربه دو دهه ای ما، یا زبان را دست کم می گیرند، یا اطلاعاتشان کافی نیست، یا نیات خیری ندارند، یا شاید هم دلایل دیگری دارند، مدت زمان آمادگی را خیلی کم در نظر گرفته و تبعاتی به دنبال آن برای متقاضی ایجاد می شود.

 در هر 10 مورد متقاضی مهاجرتی که برای یادگیری زبان و اخذ مدارکش به اکسیر مراجعه می کند، 9 مورد اطلاعات نادرستی راجع به اخذ مدرک دارند. مثلا، پس از عقد قرارداد مهاجرت، متقاضی به آکادمی ما مراجعه کرده و می گوید که موسسه مهاجرتی فلان، به من گفته که "آیلتس 7 را سه ماهه بگیر و من می خواهم فشرده آن را بدست بیاورم" غافل از اینکه سطح زبان عمومی آن ها Elementary بوده و مسیر سخت و درازی پیش رو دارند.

در این راه، برخی از زبان آموزان و کسانی که دنبال مدارک بین المللی زبان مثل آیلتس و شرکت در کلاس های اموزشگاه انلاین زبان و حضوری زبان بوده و در حال انجام کارهای مهاجرت‌شان هستند، به یک مانع یا در واقع مشکل بزرگ بر می خورند. این مشکل از آن جایی رخ می دهد که این دوستان، پیش از اینکه وضعیت زبان انگلیسی شان را بررسی کنند، ببینند در چه سطحی هستند و دقیقا چه زمانی می توانند به نمره مدنظرشان در آیلتس برسند، یک راست به سراغ وکیل های مهاجرت می روند و از آن ها می خواهند زودتر براشان کاری بکنند تا از ایران خارج شوند!

فراموش نکنید، اول مشاوره زبان و بعد مشاوره مهاجرت!


دستپاچگی در گرفتن مشاوره مهاجرت و زبان شما را شدیدا گمراه می کند!


برخی افراد، در مسیر مشاوره مهاجرت و زبان از ناآگاهی شما سوء استفاده میکنند. آن ها شما را دستپاچه کرده یا اینکه شما را وادار کنند که سریعا قرارداد بسته و کارهای مهاجرت را انجام بدهید. دلیل بسیار رایجی که اغلب وکلا به کسانی که قصد مهاجرت دارند می گویند، این است که قانون ها درحال عوض شدن هستند. این حقیقت است اما مساله اینجاست که برخی افراد از این موضوع به عنوان اهرم فشار استفاده کرده و به متقاضیان مهاجرت می گویند سریعا و تا فلان ددلاین، ضرب العجل مدرک آیلتس 7 بیاورید چون قانون ها در حال تغییرند و زمانی که قوانین عوض شوند معلوم نیست چه اتفاقی بیافتد! گاهی هم راه های دیگری مثل شرکت در آزمون PTE یا خرید مدرک آیلتس را پیشنهاد می دهند. بگذارید همه را بررسی کنیم.
 

زهر اول، اهرم زمان


متقاضی مهاجرت دستپاچه شده و سریعا قرارداد را امضا می کند، غافل از اینکه سوای بحث مشکلات مهاجرت، سد بزرگ تری جلوی راهشان است: زبان. این افراد بعد از گرفتن مشاوره‌ی مهاجرت به ما برای شرکت در کلاس زبان انلاین و حضوری مراجعه کرده و ما هم به آن ها می گوییم ممکن است پروسه‌ی گرفتن نمره ی آیلتس برای آن ها بالای یکسال ماه طول بکشد که البته کاملا به سطح متقاضی بستگی داشته و حتی ممکن است زودتر نیز بشود. مثلا برای کسی که صبح تا شب فرصت برای مطالعه و تمرین دارد و سطح زبان عمومیش اش Upper Intermediate است، سه ماهه آیلتس 7 گرفتن کاملا شدنی است. اما، طبق آمار تعیین سطح زبان در آکادمی اکسیر از فروردین 1396 تا اسفند 1398، با یک جامعه آماری هفت هزار نفره دیپلمه تا دکتری، تقریبا می توان گفت 90% مراجعین ما در سطح Elementary تا Pre Intermediate بودند و خب می توان این مساله را به این شکل تعمیم داد که گرفتن آیلتس 7 برای 90% مردم یک پروسه حداقل یکساله است.

طبیعتا، در این شرایط، به جز ضررهای مالی، ضررهای احساسی و برنامه ریزی هم برای این افراد اتفاق میافتد. قطعا شخص بر اساس حرف وکیل مشاورت برنامه ریزی می کند اما بعد از بررسی سطح زبان خود، همه ی برنامه هایش بهم می ریزد.

 

چطور این مساله را مدیریت کنیم؟


اگر این مقاله را تا اینجا خواندید، قطعا باید جواب را بدانید: اول مشاوره زبان و بعد مشاوره مهاجرت!

خود را در منگنه قرار ندهید! در آکادمی اکسیر، همه ی فاکتور های لازم بررسی شده و شما می توانید یک مشاوره درست و اصولی دریافت کنید. بنابراین افراد با توجه به زمانی که دارند، و با توجه به زمانی که ما برای رسیدن به نمره دلخواهشان تعیین می شود، می توانند برنامه ریزی های دیگر را نیز انجام بدهند و بی گدار به آب نزنند. این کار باعث می شود که هم به کسی استرس وارد نشود هم شخص به خاطر قرارداد های عجیبی که برخی وکلا می بندند به جایی متعهد نشوند (به طوری که اگر منصرف بشوند باید بالای 40 میلیون تومان پرداخت کنند!).

 

آیا قوانین واقعا در حال عوض شدن هستند؟


بله! این مسئله درست است ولی این موضوع، یک اتفاق رایج است و همیشه چنین چیزی اتفاق میافتد. اما دلیل بر این نیست که وقتی که قانون عوض شد شما هم به طور کلی شرایطتتان فرق کند. خیلی چیزها در قانون به طور جزئی عوض می شوند و در واقع می توان گفت قوانین بیشتر اصلاح می شوند، تا اینکه کاملا عوض شوند. این نکته را هم فراموش نکنید که حتی اگر قوانین کاملا هم تغییر کند، به هر حال تا زمانی که شما زبانتان را به سطح مناسبی نرسانید و مدرک مورد نظر را دریافت نکنید، نمی توانید مهاجرت کنید! پس برای مدتی، کلا مهاجرت را فراموش کنید و آموزش زبان انگلیسی را در اولویت بگذارید!

 

زهر دوم، آیلتس سخته، PTE امتحان بده!


شگرد بعدی برخی از وکلای این است که می گویند تا سه ماه دیگر مدرک آیلتس 7 بیاورید اما زبان آموز مشاوره زبان گرفته و می گوید چنین چیزی نشدنی است. وکلا بلافاصله جواب داده که بروید مدرک PTE بگیرید بسیار آسان است! همین که شما فقط بروید امتحان بدهید بالای 65 می شوید و نمره ی نمره ای مناسب است! "هلو برو تو گلو!"

یک سوال منطقی: چطور می توانید PTE 65 معادل IELTS 7 باشد اما ساده تر؟ بنظر شما اگر اینطور باشد استاندارد آزمون ها و پذیرش دانشگاه ها و ادارات مهاجرتی زیر سوال نمی رود؟

هیچ کس نمی تواند به شما بگوید PTE راحت تر از آیلتس است. ما در مقالات دیگر در خصوص تفاوت آیلتس و PTE توضیح داده ایم و هر دوی این ها آزمون های بین المللی و استانداردی هستند. در این آزمون ها قرار است سطح زبان شما بسیار منطقی و درست سنجیده شود. بنابراین اگر کسی به شما بگوید که PTE ساده تر از آیلتس است یا حتی برعکس، مشخص است که هیچ گونه معلومات و دانشی در مورد این آزمون های زبان و اموزش IELTS و PTE ندارد.

 

برای گرفتن نمره آیلتس 7+ و  PTE 65+ چه کار باید بکنیم؟


صراط مستقیم: باید برای آن تلاش کنید! شما بدون آمادگی های لازم در هیچ آزمونی نمی توانید نمره بیآورید و برای هر امتحانی، چه آیلتس چه تافل و چه PTE باید تلاش کنید و وقت کافی برای مطالعه، تمرین و پیشرفت بگذارید. اما اینکه تعیین اینکه چقدر باید زمان باید اختصاص بدهید را، بر عهده ی ما بگذارید. بعد از تعیین سطح به شما می گوییم که شما چقدر زمان احتیاج دارید تا به نتیجه ی دلخواه تان برسید.

 

نیاز به مشاوره درست و اصولی دارید؟


شاید اکسیر تنها مرکزی باشد که با ترکیب چندین عنصر، کیفیت آموزش را پس از دهه ها در ایران بالا برد. وقتی صداقت، کیفیت، هنر، عشق و آموزش کنار یکدیگر آمدند، آکادمی زبان اکسیر متولد شد. بعد از سال ها فعالیت آموزشی به دنبال یوتوپیای حرفه ای آموزش زبان در ایران، و قطعا پیدا نکردنش، سجاد حسینی و محمود مهرعلیان تصمیم گرفتند آن را بسازند.

نتیجه جریان آن تفکر آرمان گرایانه، امروز در حال خدمت به جامعه یِ نیازمندِ آموزش سیستماتیک و با کیفیت زبان است. برای شرکت در کلاس های حضوری، آنلاین و خوداموز زبان با ما در تماس باشید.

 

سخن آخر


این مقاله به قلم تیم آموزشی آکادمی زبان اکسیر به تحریر درآمده و ما، با هدف روشن گری تلاش کردیم تجربه چندین ساله مان را با شما به صورت یک گزارش به اشتراک بگذاریم تا شاید ازین به بعد کمتر شاهد این اشتباهات فاحش باشیم. اگر نیاز به زبان دارید، قطعا بهترین کار این است که به خانواده بزرگ آکادمی اکسیر ❤ بپیوندید.

 

برای دریافت مشاوره، تعیین سطح آنلاین، برنامه و راهنمایی، می توانید با آکادمی زبان اکسیر در تماس باشید:

ExirAcademy.Org





وبگردی