آفتاب

اشمید، اتحاد اعضای برجام برای حفظ این توافق را مهم ارزیابی کرد



هلگا اشمید معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در پایان پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، اتحاد شرکای این توافق برای حفظ آن را امری مهم ارزیابی کرد.

ایرنا: هلگا اشمید با انتشار پیامی در صفحه توئیتری خود، همچنین اجرای کامل برجام را به رغم چالش‌های موجود حائز اهمیت توصیف کرد.

اشمید امروز ( سه شنبه) به همراه سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان، ریاست کمیسیون مشترک برجام را بر عهده داشت. این نشست در سطح معاونان وزیر و مدیران سیاسی وزارت امور خارجه ایران و گروه ۱+۴، برگزار شد.

هرچند نشست امروز به تعبیر معاون وزیر خارجه کشورمان «روتین» و در ادامه جلسات کمیسیون مشترک برگزار شد اما به خاطر همزمانی با وقایعی که در نیویورک می‌گذرد و تلاش‌هایی که آمریکا برای به اصطلاح برگرداندن قطعنامه‌های سابق شورای امنیت و به نوعی نابودی برجام در نیویورک انجام می‌دهد، ویژگی خاصی را پیدا کرده است.

آمریکا پس از نزدیک به ۲ سال خروج از برجام و کارزارهای تبلیغاتی ناموفق جنگ با ایران، مدعی شده همچنان عضوی از توافق هسته‌ای است و می‌تواند از سازوکارهای موجود در این توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ مرتبط با آن، علیه ایران استفاده کند.

وزیر امور خارجه آمریکا به تازگی خواستار به‌کارگیری سازوکاری در برجام شده که قطعنامه‌های لغو شده شورای امنیت بازگردانده شود. این درخواست با مخالفت جمعی اعضای دائم و غیر دائم شورای امنیت مواجه شده است.

ساعاتی پیش، نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توئیتی کنایه‌آمیز خطاب به ادعای آمریکا تصریح کرد که نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور مشارکت‌کنندگان واقعی (و نه ادعایی) این توافق در وین برگزار می‌شود.

 میخائیل اولیانوف همچنین نتیجه نشست امروز را مثبت ارزیابی و تصریح کرد: تمام اعضا مصمم هستند که برای حفظ این توافق همه تلاش خود را به‌کار گیرند.




وبگردی