آفتاب

ایران در تلاش برای آزاد سازی دارایی یک میلیارد و 700 میلیون دلاری خود است



به گزارش خبرنگار بین الملل پایگاه خبری آفتاب تیم حقوقی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به دنبال آزاد سازی دارایی یک میلیارد و 700 میلیون دلاری خود در کشور لوکزامبورگ است.

بنا بر این گزارش دارایی فوق در غالب اوراق بهادار در اختیار موسسه کلیرستریم که وابسته به بورس آلمان است، قرار دارد.

امیر حسین طبیبی فرد معاون حقوقی بانک مرکزی ایران با اعلام اینکه موسسه مذکور ارتباطی با کشور آلمان نداشته و مقر آن در کشور لوکزامبورگ هست، تصریح کرد: تیم حقوقی بانک مرکزی در تلاش جهت آزاد سازی دارایی های ایران در لوکزامبورگ می باشد.

دادگاهی در نیویورک با بهانه کمک ایران به اعضای القائده در حملات یازده سپتامبر، جمهوری اسلامی را به پرداخت هفت میلیارد دلار محکوم کرده و خواستار توقیف دارایی های خارجی ایران گردید. 

در حدود سه سال است که منابع  ایران در موسسه کلیراستریم لوکزامبورگ مسدود شده و دادگاه های این کشور از رای یک طرفه دادگاه آمریکا در پرداخت غرامت به قربانیان حادثه سپتامبر خودداری کردند.

این دارایی ها در سال های 1378 تا 1386 وقتی که بانک های ایران تحریم نشده بودند در غالب سرمایه گذاری خارجی بانک مرکزی انجام شد.

پیشتر رئیس جمهور و سایر مقام های کشورمان از آزاد سازی منابع بانک مرکزی ایران در لوکزامبورگ خبر دادند که در همان زمان یعنی فروردین سال جاری دادگاه دیگری در لوکزامبورگ دستور مسدود سازی این منابع را داد حکمی که مقام های قضائی آن کشور گفتند نهایی نیست.

آمریکائیان با فشار به لوکزامبورگ در تلاش برای تصاحب اموال ایران هستند و با توجه به شکست های حقوقی باز هم پیگیری می کنند.





وبگردی