آفتاب

توجیه مضحک پمپئو درباره فروش سلاح به عربستان



ایرنا نوشت: برخلاف گزارش بازرسی کل وزارت خارجه آمریکا، مایک پمپئو روز چهارشنبه از فروش تسلیحات نظامی به عربستان و بکارگیری آن در کشتار غیرنظامیان یمن حمایت کرد.

به گزارش رویترز، مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر چک به خبرنگاران گفت: فروش تسلیحات نظامی ایالت متحده به عربستان سعودی مطابق قوانین انجام شده است.

پمپئو افزود: کارها طبق قوانین انجام شده و به کارهایی که تیم من انجام داده افتخار می‌کنم، نتیجه خیلی خوبی گرفتیم، ما از کشته شدن افراد جلوگیری کردیم.

ادعاهای پمپئو در حمایت از فروش تسلیحات به عربستان در حالی صورت می‌گیرد که بازرسی کل وزارت امور خارجه آمریکا این هفته طی گزارشی اعلام کرد که تیم پمپئو در سال ۲۰۱۹ هنگام فروش عمده مهمات و موشک‌های هدایت ‌دقیق به عربستان سعودی، خطر تلفات غیرنظامیان در یمن را به طور کامل ارزیابی نکرد.

پمپئو اوایل سال جاری اقدام به اخراج «استیو لینیک» بازرس کل وزارت خارجه آمریکا کرد که گفته می‌شد در حال تحقیق درباره فروش همین تسلیحات و موارد دیگر بوده است که وزیر خارجه آمریکا را با اتهام‌هایی روبه رو می‌کرد.

پیشتر گفته شد که بازرس کل وزارت خارجه آمریکا به این نتیجه رسیده که پمپئو در اعلام وضعیت اضطراری در قبال ایران برای فروش تسلیحات به عربستان قوانین را زیر پا گذاشته، اما در این گزارش که پس از اخراج او منتشر شده است، از فرایندهای قانونی مربوط به اعلام وضعیت اضطراری و فروش تسلیحاتی ایرادی گرفته نشده است.

کنگره آمریکا سه بار با تصویب قوانینی دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا را به دلیل ناتوانی نظامیان سعودی از استفاده درست از این تسلیحات و آمار بالای تلفات غیرنظامیان مجبور به توقف فروش این سلاح‌ها به عربستان کرد.

اما ترامپ هر سه بار مصوبات کنگره را وتو کرد و با اعلام وضعیت اضطراری علیه ایران که اختیار فروش سلاح بدون نیاز به مجوز کنگره را به دولت می‌دهد، تلاش کرد این نهاد قانونگذاری آمریکا را دور بزند.



وبگردی