آفتاب

احتمال ابتلای همزمان به کرونا و آنفلوآنزا / گروه‌های پرخطر واکسن بزنند



دکتر مینو محرز می‌گوید: ممکن است یک نفر به طور همزمان هم به کرونا و هم به آنفلوآنزا آلوده شود؛ چرا که هردو ویروس جداگانه هستند که در این صورت شرایط وخیم می‌شود.

اوایل ماجرا، همه خیال می‌کردیم شر ویروس کرونا حداکثر در عرض دو سه ماه کم می‌شود اما کرونا در زمستان، بهار و تابستان هم جا را برایمان تنگ کرد. همین کافی است که بدانیم پاییز امسال مانند پاییزهای گذشته نیست؛ فصل سرما، آنفلوآنزا را با خود سوغات خواهد آورد و اگر مراقب نباشیم، قربانی همدستی آنفلوآنزا و کرونا خواهیم بود.

پاییز گذشته، اپیدمی آنفلوآنزا نسبت به سال‌های قبل، پررنگ‌تر بود و بیش از ۵۰ نفرجان خود را در اثر ابتلا به آنفلوآنزا از دست دادند. در آن زمان محمدمهدی گویا، رئیس مرکز بیماری‌های واگیردار وزرات بهداشت به خبرآنلاین گفته بود: قربانیان این بیماری بیشتر سالمندان بالای ۶۵ سال، افرادی که بیماری زمینه‌ای مانند ناراحتی قلبی، ریوی یا دیابت دارند، خانم‌های باردار و افرادی که سیستم ایمنی بدن‌شان تضعیف شده هستند و ما توصیه اکید می‌کنیم که کسی که مبتلا به این بیماری‌هاست در ابتدای فصل سرما حتما واکسن انفلوآنزا را دریافت کند؛ چون اکثریت کسانی که در بیمارستان‌ها بستری شده اند یا جان‌شان را از دست داده اند از این گروه‌های پرخطر بوده‌اند.

 کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت هم گفته بود: اندکی بیش از نیمی از فوتی‌ها بر اثر ویروس H۱N۱ و باقی در اثر  H۳N۲ بوده است.

چند بیمارستان دولتی هم گفتند که میزان مراجعه مردم به اورژانس این بیمارستان‌ها به علت مشاهده علائم آنفلوآنزا ۵۰ درصد بیشتر شده است.

پرستار اورژانس بیمارستان مهر درباره این مراجعات مردم به خبرآنلاین گفته بود: در آبان ماه به طور متوسط ۱۱۰ تا ۱۱۷ مراجعه داشتیم که در حال حاضر این عدد به چیزی بین ۱۴۶ تا ۱۸۰ نفر مراجعه روزانه رسیده است.

در پاییز  گذشته متخصصین نسبت به وقوع موج دوم آنفلوآنزا هم هشدار داده بودند اما موج احتمالی دوم آنفلوآنزا در سونامی از راه رسیدن کرونا که علائمی دقیقا شبیه به آنفلوآنزا داشت، گم شد.

همه مردم باید واکسن آنفلوآنزا بزنند یا فقط گروه‌های پرخطر؟

تب یا احساس تب/ لرز، سرفه، تنگی نفس یا مشکل در تنفس، خستگی، گلو درد، آبریزش بینی، بدن درد، سردرد و در برخی موارد اسهال و استفراغ از علائم مشترک آنفلوآنزا و کرونا هستند. اما تفاوتی که وجود دارد، اینجاست که برای آنفلوآنزا دارو و واکسن مشخص وجود دارد و حداقل می‌توان جلوی ابتلا به آنفلوآنزا را گرفت.

تا سال‌های قبل گفته می‌شد ویروس آنفلوآنزا بیش از هرکس برای افرادی که در گروه‌های خطر هستند، واجب است و خطر زیادی بقیه افراد جامعه را تهدید نمی‌کند اما واضح است که امسال شرایط متفاوت است و با توجه به بحران کرونا، از طرفی تمام ظرفیت بیمارستان‌ها با بیماران کرونایی پر شده و دیگر جایی ندارند و  از طرف دیگر، ابتلای همزمان به کرونا و آنفلوآنزا شبیه یک کابوس به نظرمی‌رسد و همین موضوع اهمیت تزریق واکسن آنفلوآنزا برای همه افراد جامعه را روشن می‌کند.

دکتر مینو محرز در این رابطه به خبرآنلاین می‌گوید: ممکن است یک نفر به طور همزمان هم به کرونا و هم به آنفلوآنزا آلوده شود؛ چرا که هردو ویروس جداگانه هستند که در این صورت شرایط وخیم می‌شود.

او ادامه می‌دهد: گروه‌های پرخطر یعنی افراد بالای ۶۵ سال، بیماران قلبی و ریوی، زنان باردار، افرادی که در حال شیمی درمانی هستند و مبتلایان به بیماری‌های مزمن کلیوی و ریوی در اولویت تزریق واکسن آنفلوآنزا هستند و حتما باید واکسن بزنند؛ اما ما به همه توصیه می‌کنیم که در صورتی که تعداد واکسن‌ها به اندازه کافی موجود باشد، واکسن آنفلوآنزا را بزنند.

آب پاکی روی دستان منتظران واکسن کرونا/ بهداشت عمومی را رعایت کنید!

محرز در پاسخ به اینکه اکثر کسانی که پروتکل‌های بهداشتی را جدی نمی‌گیرند و ادعا می‌کنند که احتمالا یک بار بیمار شده اند و کرونا را رد کرده اند، می‌گوید: این حرفی بسیار اشتباه است چرا که ما شاهدیم که افراد ممکن است برای بار دوم هم به این ویروس مبتلا شوند و حتی کسانی که مطمئن هم هستند که یک بار بیمار شده اند باید همچنان همه اصول بهداشتی را رعایت کرده و حتما ماسک بزنند. البته هنوز مطالعاتی در حال انجام است که بفهمیم ویروس در بدن خود فرد دوباره عود می‌کند یا فرد برای بار دوم مبتلا می‌شود.

به واکسن کرونا دلخوش کنیم یا نه؟

چند وقت پیش از انگلستان و آکسفورد خبرهایی شنیده شد که دل مردم دنیا را گرم کرد. بر اساس این اخبار،  نتایج واکسن کرونا که توسط محققان دانشگاه "آکسفورد" ساخته شده، امیدوار کننده اعلام شد و نشان داده شد این واکسن بی‌خطر است و می‌تواند سیستم ایمنی را برای مقابله با این ویروس تربیت کند.

چند روز بعد از انتشار این خبر الگ گریدنی‌یف، معاون وزیر بهداشت روسیه اعلام کرد که روسیه به نخستین کشور جهان تبدیل خواهد شد که واکسن علیه عفونت ویروس کرونا را ثبت کرده است. به گفته وی، دارویی که توسط مرکز تحقیقات ملی "گامالی" و وزارت دفاع روسیه تولید شده، در تاریخ ۱۲ آگوست (۲۲ مرداد ماه) ثبت خواهد شد.

معاون وزیر بهداشت افزود: «در حال حاضر، آخرین مرحله از آزمایشات بالینی به روی این واکسن در حال انجام است و این مرحله آزمایش بسیار مهم است. ما باید اطمینان حاصل کنیم که واکسن کاملاً ایمن است.»

گریدنی‌یف همچنین یادآور شد که نخستین گروه دریافت کننده  واکسن کرونا، متخصصان مرکز گامالی، کارکنان مراکز پزشکی و افراد سالمند خواهند بود.

دو روز گذشته هم ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه ساخت اولین واکسن کرونا در این کشور را تایید کرد و گفت این واکسن روی دخترش هم آزمایش شده است. گرچه بعضی از محققان آمریکایی و آلمانی تا کنون این واکسن را زیر سوال برده‌اند.

با این حال چند روز قبل خبری به نقل از آنتونی فوسی، مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی منتشر شد. او گفته بود: واکسن تأیید شده کرونا تنها در ۵۰ تا ۶۰ درصد مؤثر خواهد بود، به این معنی که اقدامات بهداشت عمومی هنوز هم لازم است تا بتوان این بیماری را تحت کنترل نگه داشت.

فوسی گفته بود: ما هنوز نمی دانیم که واکسن چه کارآیی دارد اما ما به دنبال مؤثر بودن ۷۵ درصدی یا بیشتر از آن هستیم؛ اما شانس مؤثر بودن آن زیاد نیست و افراد نباید رعایت بهداشت عمومی را رها کنند.

مینو محرز در این رابطه می‌گوید: هنوز صد در صد نمی‌توان گفت مصونیت حاصل از واکسن کرونای تولید شده چقدر است و باید صبر کنیم تا به بازار عرضه شود تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد؛ با این حال واکسن‌هایی که امتحان شده است، بیشتر از این میزان مصونیت داشته اند. 

او تاکید می‌کند: هنوز اصلا نمی‌توان روی رفتار این ویروس حساب کرد و مشخص نیست واکسن برای چه مدت به بدن ایمنی می‌دهد و باید چند ماه یکبار آن را تزریق کرد.




وبگردی