آفتاب

معاون وزیر بهداشت:

همه‌گیری کرونا در پاییز و زمستان‌ بیشتر از تابستان است



معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده مستمر از ماسک همراه با دوری‌کردن از اجتماعات گفت که در صورت کم‌توجهی به این توصیه‌ها، همه‌گیری کرونا در پاییز و زمستان بیشتر از تابستان خواهد بود.

ایرج حریرچی امروز پنجشنبه در جلسه ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا گلستان اظهار داشت:  تنها راه پیشگیری و مقابله با کرونا، تغییر رفتار اجتماعی و مناسبات فردی و دوری جستن از اجتماعات پر خطری مانند مجالس عزا و عروسی است.

وی بیان کرد: همواره پس از تشکیل مجالسی مانند عزا و عروسی، تعداد مبتلایان به کرونا افزایش چشمگیری یافته و چند هفته پس از آن، آمار جان باختگان بیشتر می شود که در این شرایط چاره ای جز تغییر رفتارها و چشم پوشی از برخی انتظارات اجتماعی نداریم.

معاون همچنین وزیر بهداشت از وضعیت قرمز و پرخطر استان‌های گلستان، مازندران و تهران اظهار نگرانی کرد.

وی گفت: در مرحله اول شیوع کرونا، ابتلای شهرهای ترکمن نشین کمتر از مناطق دیگر بود اما پس از برگزاری چند مناسبت‌ مذهبی، شیوع کرونا در این مناطق سرعت بیشتری گرفت که موضوعی نگران کننده و نیازمند همراهی همه بزرگان و متنفذین برای چشم پوشی از انجام برخی مناسبت ها است.

وی عنوان کرد: شیوع کرونا یک مشکل جهانی است و حداقل تا یک سال آینده انتظار تولید واکسن عمومی وجود ندارد که در این شرایط و تا زمان کشف واکسن و داروی موثر، باید در رفتارها و آداب اجتماعی تجدید نظر کرد.

معاون وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر ۲۰ درصد کل فوتی‌های کشور مربوط به کرونا است.

وی یادآور شد: هر تجمعی که به دلیل مناسبت‌های مختلف رخ دهد و اطعام تهیه و توزیع شود مشکل‌ساز خواهد شد و بهتر است سران قومیت‌ها و بزرگان برای جلوگیری از گسترش کرونا در این برنامه ها به فکر راه حل اساسی باشند.

حریرچی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کم هزینه‌ترین، موثرترین و راحت‌ترین راه برای جلوگیری از شیوع کرونا، استفاده از ماسک است که می‌تواند به اندازه قرنطینه‌های شدید تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه در زمینه سخت‌افزاری بهداشت مشکلات استان را پیگیری و برطرف خواهد کرد، افزود: ۱۴۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور وجود دارد که ۹۸ هزار تخت دولتی بوده و از این تعداد ۳۰ هزار تخت در دولت تدبیر و امید ایجاد و ۴۸ هزار تخت بازسازی شد.

وی به در پیش بودن ماه محرم اشاره کرد و خواستار راه اندازی پویش نذر ماسک در این ماه شد.

وی در خصوص کمبود دستگاه اکسیژن گفت: ۱۰ تا ۱۵ درصد بیماران در بیمارستان ها در شرایط عادی نیاز به اکسیژن دارند ولی در شرایط غیرعادی برای هر بیمار کرونایی که نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی داشته باشد در هر روز ۱۰ تا ۱۲ لیتر اکسیژن مصرف می شود..

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز پنجشنبه گفت: دو هزار و ۶۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در بیست و چهارساعت گذشته به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۲۲۱ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان کرونا در کشور به ۱۵ هزار و ۷۴ نفر رسید.




وبگردی