غالب سرفصل هایی كه در دانشگاه های هنر ما تدریس می شود اشتباه است و كارآمدی لازم را ندارد. علی ترقی جاه، هنرمند نقاش، به شبستان گفت: «سرفصل های مختلفی كه در دانشگاه ها و آموزشگاه های هنر تدریس می شود چه در نقاشی و چه در گرافیك و غیره تقریبا یكسان است و این یك ضعف عمده برای آموزش هنر در كشور به شمار می آید.» وی افزود: «پایه آموزش هنر ما در مقاطع ابتدایی بسیار مهم است كه متأسفانه وضعیت آن به شدت مشكل دارد. معلمانی كه درس های هنر را در مدارس تدریس می كنند هیچ كدام در رشته های هنری تحصیل نكرده اند پس به جای هنرآموزی بیشتر به بچه ها كپی كردن را یاد می دهند.» وی ادامه داد: «كپی كاری به كودكانی كه باید با آنها اصول طراحی كار شود، عملی مضحك و مبتذل است.

همین بچه هایی كه از بچگی كپی كار می كنند در بهترین حالتش در آینده یك كپی كار درجه یك می شوند و از اندیشیدن و خلق كردن دور می شوند.» ترقی جاه مشكل عدم وجود اساتید مجرب در دانشگاه ها را عاملی مهم در بیرون نیامدن هنرمندان واقعی از دانشگاه ها برشمرد و گفت: «معمولا فارغ التحصیلان دانشگاه ها به خاطر نیاز مالی و نبود كار و نداشتن فرصت شغلی شروع به تدریس می كنند كه خیلی از آنها اصول نقاشی را بلد نیستند و صرف داشتن مدرك، استاد شده اند.» وی سطح علمی اساتید دانشگاه را زیاد بالا ندانست و بیان كرد: «متأسفانه برخی اساتید هنر زیاد به روز نیستند و تلاشی هم در این زمینه نمی كنند كه كارها و آثار سایر هنرمندان را ببینند، در صورتی كه اگر آنها به اخبار روز دنیا در رشته هنر واقف باشند این اطلاعات مسلما به دانشجویان آنها نیز سرایت می كند.» این نقاش در پایان گفت: «اساتید وقتی می بینند كه دانشجویان آنها به همین اندك بسنده كرده و ارضا می شوند به دنبال آموزش بهتر نمی روند.»