در نشست پژوهشی بیان هنری در نقاشی ها و معماری های «میرحسین موسوی» که در موسسه فرهنگی هنری «صبا» برگزار شد; «سیدمحمد بهشتی»، «مهدی حسینی»، «حسن بلخاری»، «حبیب ا... صادقی»، و «کامران عدل» کارنامه چند دهه فعالیت هنری این هنرمند را در گستره نقش و رنگ و در فضاهای معمارانه بررسی و تحلیل کردند. در این نشست که در سینما تک این مجموعه برگزار گردید و با استقبال علاقه مندان نیز روبرو شد، «سیدمحمد بهشتی» با ابراز خوشحالی از فراهم شدن چنین موقعیتی برای نمایاندن چهره «میرحسین موسوی» در قالب یک هنرمند و با اشاره به آشنایی و ارتباطش با او گفت: «موسوی از همان سال ها، از مسیری تبعیت می کرد و تا به امروز نیز در همان مسیر گام برمی دارد.

اگرچه کارهایش بیشتر در زمینه معماری است، اما تغییر و تحولات در کارهای او منزل به منزل است; این تغییرات نیز همان هویت جویی در عرصه معماری، با تاکید بر هنر معاصر است.» رئیس پژوهشکده میراث فرهنگی اضافه کرد: «موسوی از همان ابتدا، با تلاشی فوق العاده ، برای راه یابی به ذخیره تاریخی در عرصه معماری نه تنها در ایران، بلکه در جهان اسلام تاکید می کرد. او همواره تلاش می کند تا با بهره گیری از تجربیات معماری گذشه و درعین حال با تاکید بر فضای معاصر آثار شایسته ای ارایه دهد که این خصوصیت ویژگی آثار اوست.» این مدرس معماری در ادامه عنوان کرد: «به رغم این که کارهای او در عرصه معماری متعدد نیست، اما در همین آثار نیز منزلی از مسیر طی شده مشاهده می شود.» بهشتی گفت: «موسوی از میان گرایشات مختلف در زمره معمارانی است که تلاش می کند تا ارتباط جوهری با معماری گذشته برقرار کنند و در واقع تنها به وقایع و معماری صوری اکتفا نمی کنند.»

سپس «سیدمهدی حسینی»، عضو هیات علمی دانشگاه هنر، طی سخناننی با بیان این که مهندس موسوی از بنیان گذاران نقاشی نوین ایرانی بود، اظهار کرد: «البته در دوران بسیار حساس پس از انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، او کمی از وادی هنر و نقاشی دور شد، اما بلافاصله پس از جنگ و اتمام دوران نخست وزیری، نمایشگاهی انفرادی از آثار نقاشی او در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار و پس از آن نیز نمایشگاهی از آثار معماری و نقاشی در فرهنگسرای نیاوران تدارک دیده شد.» او درباره ویژگی خاص نقاشی های مهندس موسوی گفت: «نقاشی های او همانند معماری اش با وجود بیان نو ریشه در فرهنگ سنتی شرق دارد و در آن ها سعی شده تا به نحو صحیحی از رویکرد جهان نو و معاصر استفاده شود.»

در ادامه این نشست «حبیب ا... صادقی»، با اشاره به شخصیت فرهنگی و معنوی و نقش موثر «میرحسین موسوی» در عرصه اجتماعی و فرهنگی در دوران انقلاب گفت: «علاوه بر هنر، خلاقیت و هوش او در عرصه سیاسی نیز بی نظیر است; او از کسانی بود که به دلیل نگاه عارفانه اش همیشه مورد مهر و محبت امام(ره) بود.» صادقی ابراز کرد: «در آثار او پیوسته حالتی رمزی، شهودی و آگاهی دیده می شود و برخلاف نگاه برخی که آثار او را به شرق دور نیست می دهند. به گمان من این نگاهی می نی مالیستی تجلی یافته و نظم یافته از حس شعر و نقش ایرانی است.» صادقی با بیان این که ساختار نقاشی های موسوی بسیار ایرانی، شرقی و ملی است، اظهار داشت: «نقاشی های او حس ساده و پالایش شده از نقش ها و تزیینات مکتب تبریز است. او در زمره نقاشانی است بسیار هوشمندانه شعار تاریخی اثر و موثر را نشان می دهد.»

«حسن بلخاری»، پژوهش گر و عضو پیوسته فرهنگستان هنر، هم در این نشست پژوهشی درباره آثار «میرحسین موسوی» گفت: «آثار موسوی ماهیتی شرقی دارد و آثار او چه در نقاشی و چه در معماری را نمی توان با فرم های غربی ارزیابی کرد، بنابراین برای ادراک آثار باید با تعبیر شرقی پناه برد.» وی با بیان این که در فرهنگ ایرانی و اسلامی مکتبی برای نقد و تبیین آثار نداریم، یادآور شد: «اما در همسایگان شرقی ما این مکتب بسیار پیشرفته است که در آن با دو اصل سادریشا و راسا که برگرفته از زبان سانسکریت هستند می توان آثار را تعیین کرد.» وی اضافه کرد: «آثار معماری مهندس موسوی تمامی این حس ها را القا می کنند، اما در نقاشی های او سایه سفیر و خلایی که در فلسفه اسلامی وجود دارد، دیده می شوند.»

همچنین در ادامه این نشست «کامران عدل»، هنرمند عکاس، که نمایشگاه عکس های «میرحسین موسوی» را تدارک دیده، با ابراز گلایه از برچیده شدن ۴۰درصد آثار نمایشگاه، از جمله سر در شاهد و باغ ایرانی به عنوان شاهکار معماری ایران گفت: «معماری میرحسین موسوی خاص است و تاکید به معماری شرق و معماری سنت گرا در آثار او معنایی ندارد و در واقع معماری او خاص خود اوست.» این هنرمند عکاس با اشاره به معماری مسجد سلمان فارسی از سوی موسوی گفت: «این مسجد ظاهری اسلامی، صفوی و قاجار دارد و زمانی که وارد آن می شویم با ساختار تیرآهن های قرمز و سنگ های سیاه روبه رو می شویم مسجد ساختاری سنتی دارد و در نتیجه تغییر و تحول در ساختار مسجد آسان نیست و بسیار زود روبه ابتذال می رود.» او بیان کرد: «معماری مهندس موسوی نوعی معماری فتوژنیک است و به همین علت در برخی عکس ها یک موضوع تکرار می شوند تا کسانی که عکس ها را می بینند معنای معماری فتوژنیک را درک کنند.»

گفتنی است; نمایشگاه نقاشی ها و معمارهای مهندس «میرحسین موسوی» روز ۲۶ دی ماه جاری در موسسه فرهنگی هنری صبا به کار خود پایان خواهد داد.