سارقان آثار هنری در سوئیس با ربودن چهار تابلوی نقاشی گران قیمت متعلق به بزرگان عرصه امپرسیونیسم، بزرگ ترین سرقت تاریخ سوئیس را رقم زدند. در حالی که تنها چند روز از به سرقت رفتن دو تابلوی نفیس «پابلو پیکاسو» از یک موزه هنری در شهر زوریخ می گذرد، سارقان آثار هنری چهار تابلوی نقاشی دیگر متعلق به نقاشان برجسته امپرسیونیست را از موزه «ویلا» در زوریخ سرقت کردند. ارزش چهار تابلوی نقاشی «خشخاش های نزدیک وتویل» اثر «کلود مونه»، «شاخه بلوط شکوفه زده» اثر «ونسان ون گوگ»، «پسری با جلیقه قرمز» اثر «پل سزان» و «کنت لپیک و دخترانش» اثر «ادگار دگاس» بیش از ۱۶۳ میلیون دلار برآورد شده است که بزرگ ترین سرقت هنری در تاریخ سوئیس و حتی اروپا به شمار می رود. پلیس شهر زوریخ اعلام کرد که این آثار هنری از مجموعه آثار هنری «امیل بوهرل» ربوده شده اند. بر اساس این گزارش سه مرد نقاب دار مسلح روز یکشنبه وارد موزه شدند و پس از آنکه کارمندان موزه را وادار به درازکشیدن روی زمین کردند، این تابلوهای نقاشی را به داخل یک خودروی سفید انتقال دادند. سخنگوی پلیس زوریخ معتقد است این سرقت از لحاظ ارزش حتی در اروپا نیز بی سابقه بوده است.

این تابلوهای نقاشی چنان معروف هستند که پلیس احتمال داده است در بازار آزاد فروخته شوند. خبرگزاری آلمان گزارش داده است، در حال حاضر این موزه ۱۰۰هزار فرانک جایزه برای ارائه اطلاعاتی که منجر به پیداشدن این تابلوهای نقاشی شود، تعیین کرده است. این موزه شهر زوریخ در سال ۱۹۶۰ راه اندازی شد و بیش از ۲۰۰ تابلوی نقاشی در آن به نمایش گذاشته شده است. این سرقت هنری به طور حتم در صدر فهرست سرقت های هنری چند دهه اخیر قرار می گیرد. در سال ۱۹۸۸ سه تابلوی نقاشی متعلق به «ون گوگ» به ارزش ۱۸۲ میلیون دلار از یک موزه در آرنهم هلند به سرقت رفتند. پس از آن در سال ۱۹۹۰ چندین تابلوی نقاشی به ارزش ۱۴۵ میلیون دلار از موزه «گاردنر» بوستون دزدیده شدند.