یك هنرمند ایرانی راهی چین می‌شود تا در شرق این سرزمین پهناور کارهای محیطی‌اش را ارایه دهد.

احمد نادعلیان نهم آبان‌ماه با هنرش به چین می‌رود تا اضلاع مثلث هنر طبیعتش را كامل كند.

عمده‌ی کارهای محیطی او در دو ناحیه‌ی چین انجام می‌شوند و نخستین توقف‌گاه او ناحیه ختن در اطراف شهر کنونی ارومچی در شمال غربی چین است.

او باور دارد، شواهد تاریخی نشان می‌دهد که از زمان ساسانیان مانوین در این نواحی ساکن بودند و معابدی در این نواحی وجود دارد که شمایل "مانی" - شناخته شده‌ترین نقاش دوره ساسانی - را نشان می‌دهد.

این هنرمند ایرانی می‌خواهد شمایلی از "مانی استاد" را که حجاری کرده است در این نواحی پنهان کند.

پس از اجرای این منطقه به‌سوی جنوب مغولستان رفته و کارهای محیطی را در طبیعت این منطقه اجرا می‌كند.

مدرس دانشگاه‌های ایران، تابستان سال گذشته ازسوی آکادمی مغولستان دعوت شده بود، اما به‌دلیل تداخل زمان پیش‌بینی شده موفق نشد که به این سرزمین سفر کند.

نادعلیان گفت كه مقصد دیگرش جنوب چین است. وی که به‌دعوت یک تشکل هنری در لیجیانگ چین عازم آن کشور می‌شود در چند شهر چین آثارش در جمع هنرمندان چینی مرور خواهد شد.

مقصد نهایی سفر نادعلیان نواحی جنوب شرقی چین است. چشم‌اندازهایی که همواره مورد توجه شعرا و نقاشان خاور دور بوده است.

او در این مناطق با الهام از طبیعت و اساطیر چین حجاری‌هایی را انجام و به طبیعت خواهد سپرد.

به‌گفته‌ی "سام باور" - منتقد هنر آمریکایی - هیچ هنرمندی تاکنون با این وسعت جهانی کار هنر محیطی انجام نداده است.

قرار است نادعلیان بهار سال آینده با همکاری یک دانشگاه ژاپنی به شرقی‌ترین نقطه عالم برود. اگرچه حجاری‌های او قبلا توسط هنرمندان ژاپنی در آنجا دفن شده‌اند، اما با این سفر حضور این هنرمند و آثار نادعلیان مثلثی را در عالم تشکیل می‌دهند که از غربی‌ترین نقطه آمریکا تا شمالی‌ترین نقطه کشور فنلاند نزدیک به قطب و شرقی‌ترین نقطه زمین در ژاپن وسعت خواهند داشت.

او در تمامی نقاط کره زمین که سفر کرده ردپایش را حجاری کرده و معتقد است "رد پای ایرانی‌ها همه‌جای عالم هست".