موزه هنرهای معاصر تهران با برپایی یك نمایشگاه، نمونه‌هایی از هنر معاصر ایران و جهان را در معرض دید عموم قرار داده است. ‌ویدئوآرت بیل ویولا‌ هنرمند آوانگارد آمریكایی و مجموعه آثاری از ماسامی ترا اوكا نقاش ژاپنی میهمان تهران و موزه هنرهای معاصر آن هستند.

با اینكه افتتاح چنین نمایشگاهی در پایتخت ایران رویدادی غیرمنتظره است، اما همین امر باعث كسب اعتباری برای موزه خواهد شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه ‌)AFP( نمایشگاه جاری با عنوان <تجلی هنر معاصر در ایران> گردهم‌آورنده اشكال مختلفی از رسانه‌های هنری مانند مجسمه چیدمان، ویدئو و نقاشی است. ‌ با وجود اینكه از زمان به قدرت رسیدن محمود احمدی‌نژاد در سال ۲۰۰۵ تلا‌ش‌های گسترده‌ای جهت یكدست ساختن فضای هنری ایران صورت گرفته اما این نمایشگاه تنوع پویایی و ماندگاری هنر ایرانیان را نیز به نمایش گذاشته است.حبیب‌ا... صادقی معاونت هنرهای تجسمی وزارت ارشاد به فرانس‌پرس می‌گوید: <فرهنگ، دامنه‌ای بسیار وسیع دارد و موقعیت آن بالا‌تر از سیاست است.> وی می‌افزاید: <ما فرهنگ و هنر غرب را نفی نمی‌كنیم، اما دوست داریم كه فرهنگ شرقی سخن خود را بگوید.> صادقی در ادامه درباره نمایشگاه جاری موزه می‌گوید: <هدف از برپایی چنین نمایشگاهی نشان دادن درجه تاثیرگذاری هنرمان بر دیگران است. هنر ایرانی در زمان خود بر سبك‌هایی چون كوبیسم، سمبلیسم و فوئیسم تاثیرگذار بوده‌اند.>

حیات فرهنگی ایران با به قدرت رسیدن محمد خاتمی رئیس‌جمهور اصلا‌ح‌طلب ایرانی، در سال ۱۹۹۷ با نوزایی آشكاری همراه شد.

چند ماه پیش نیز نمایشگاه مهمی از مجموعه آثار مخزن موزه هنرهای معاصر كه شامل آثار برجسته‌ای از هنرمندان غربی مانند پل گوگن، پیكاسو، پولا‌ك و همچنین اندی وار هول می‌شد به نمایش گذاشته شد. ‌ با به قدرت رسیدن محمود احمدی‌نژاد سیاست‌های فرهنگی كشور با محدودیت‌های تازه‌ای روبه‌رو شد، اما علی‌رغم تمامی این مسائل، حیات هنری ایران همچنان ادامه دارد. ‌ در یكی از بخش‌های این نمایشگاه اثر هنرمند ایرانی كورش ادیم با نام <هوالباقی> (۱۳۸۵) جلب توجه می‌كند. اثر ادیم چیدمان عكس‌هایی است كه از سنگ‌قبرهای قدیمی تهیه شده كه روی این سنگ‌ها هنر خطاطی ایرانی قابل ملا‌حظه است. اما جالب‌ترین بخش نمایشگاه ویدئوآرت <انعكاس در استخر> اثر بیل ویولا‌ هنرمند آوانگارد آمریكایی است كه در ۱۹۷۹ ساخته شده است؛ ویدئویی شش دقیقه‌ای كه ویولا‌ تصویر خود را در بالا‌ی یك استخر فیكس كرده است. در صحنه بعدی وی از استخر بیرون می‌آید، اما این بخش از ویدئو به شكلی مبهم به نمایش درمی‌آید، زیرا مطابق دستورات و موازین اسلا‌می و قوانین جاری ایران نمایش برهنگی‌ ممنوع است. ‌ بخش قابل توجه دیگر مربوط به آثار هنرمند ژاپنی ماسامی ‌ترا اوكا می‌باشد. از این آثار دو نقاشی آبرنگ با نام <گی‌شا و كابوس ایدز> زن و مردی را به نمایش گذاشته است كه با لباس‌های كاملا‌ سنتی و با چهر‌ه‌های مضطرب در حال باز كردن یك بسته كاندوم هستند. نگاه این هنرمند ژاپنی نگاهی انتقادی به آمریكایی شدن ژاپن سنتی است. ‌ <زمستان> نام اثری است از عباس كیارستمی سینماگر و هنرمند صاحبنام ایرانی و برنده جایزه كن كه پخش و ارائه بسیاری از آثارش با مشكلا‌تی مواجه است. به نظر صادقی، كیارستمی از جمله هنرمندان بزرگ ایران است. وی می‌افزاید: <همانطور كه كمال‌الدین بهزاد هنرمند مینیاتوریست ایرانی برادر من است، نقاشانی چون ونگوگ و پیكاسو نیز برادران من هستند.> ‌

نمایشگاه تجلی هنر معاصر در ایران تا اواسط ماه نوامبر ادامه خواهد داشت. ‌

علیرضا امیرحاجبی