یك كارشناس مسائل اقتصادی هنر در همایش اقتصاد هنر گفت: موزه هنرهای معاصر تهران، ‌آرشیو غنی چند میلیاردی در اختیار دارد كه به اندازه یك تابلو پیكاسو از آن بهره‌وری اقتصادی نمی‌شود.‌ ‌به گزارش فارس،مرتضی كاظمی دانش‌آموخته مدیریت فرهنگی، در همایش اقتصاد هنر كه در راستای فروش پاییزه آثار هنرمندان در خانه هنرمندان ایران برگزار شد در ابتدا به ارائه آمار هزینه‌های فرهنگی خانوار ایرانی از دولت ‌خاتمی تا امروز پرداخت و چنین نتیجه گرفت كه اگر خانوار ایرانی هرساله درآمد ثابتی داشته باشد و یا حتی از ‌میزان آن كم شود، از هزینه‌های فرهنگی خود نخواهد كاست.‌ ‌وی افزود: امروز ۳/۵ درصد از درآمد هر خانوار ایـرانـی صرف هزینه‌های فرهنگی می‌شود و در سال حدود یك ‌میلیارد دلار از درآمد خانوارهای ایرانی صرف مسائل فرهنگی آنها می‌شود ولی این هزینه‌ها نیازمند مدیریت ‌صحیح است.‌ ‌كاظمی گفت: اگر چه هر ساله قدر مطلق بودجه فرهنگ و هنر افزایش داشته ولی نسبت به درآمد خانوار ایرانی ‌تقریبا‌ً هیچ بوده و در نتیجه در طول سه دهه گذشته شاهد سیر نزولی در بودجه فرهنگ و هنر بوده‌ایم. ‌ كاظمی در بخشی از صحبت‌های خود نیز به آرشیو غنی موزه هنرهای معاصر تهران اشاره كرد و گفت: ما از ‌این آرشیو بسیار با ارزش كه حدود چندین میلیارد دلار ارزش دارد به اندازه فروش یك تابلو پیكاسو بهره‌وری ‌اقتصادی نداریم.‌ ‌كاظمی به قوانین اجرا نشده در زمینه فرهنگ و هنر اشاره كرد و گفت: قانون یك درصد از اعتبارات سازمان‌های ‌دولتی كه می‌تواند صرف خرید آثار هنری شود، حذف نشده ولی اجرا هم نشد و همچنان مسكوت باقی مانده است.

‌‌ ‌وی افزود: بیمه بیكاری هنرمندان نیز قانون دیگری است كه بر اساس آن، هنرمندانی كه به هر دلیل به مدت ۳ سال ‌از كار هنری كناره‌گیری كرده باشند دولت موظف به تأمین مالی و اجرای بیمه بیكاری آنهاست كه این قانون هم ‌اجرا نمی‌شود.‌ ‌كاظمی همچنین، انتظار اهل فرهنگ و هنر از دولت،بی‌سوادی ما نسبت به مقوله اقتصاد هنر، علم ندانستن اقتصاد ‌هنر و نگاه غیراقتصادی برنامه‌ریزان فرهنگی و هنری به این مقوله را از جمله موانع پیش روی اقتصاد هنر ‌عنوان كرد.‌ ‌این كارشناس اقتصادی مسائل فرهنگی در ادامه به سیاست‌گذاری‌های صحیح در این زمینه اشاره كرد وگفت: ‌تشكیل صندوق حمایت از تولید آثار هنری، ارتقای‌ دانش اقتصاد هنر، تشكیل بنگاه‌های اقتصادی توانمند در زمینه ‌هنری،تغییر الگوی مصرف فرهنگی و هنری خانوارها و ایجاد بازار بورس آثار هنری در ایران از جمله ‌برنامه‌هایی است كه باید در زمینه رشد اقتصاد هنر ایران مورد توجه قرار بگیرد.‌ ‌لیلی گلستان- نقاش و مدیر نگارخانه گلستان- گفت: مردم عادت به خرید آثار هنری ندارند بنابراین من هم در شروع كار نگارخانه‌ گلستان سعی ‌كردم مردم را به آن عادت بدهم و در این مسیر از راه حل‌هایی مثل قسطی فروختن آثار، تخفیف و فروش ارزان ‌آثار هنری شروع كردم كه اگر چه بسیار مورد حمله منتقدان و هنرمندان قرار گرفتم كه هنر را ارزان می‌فروشم ‌ولی به اعتقاد خودم این راه‌حلی بود كه آثار هنری به خانه های مردم راه پیدا كند.‌

‌وی تنها تعیین‌كنندگان قیمت آثار هنری از نظر مادی و معنوی را هنرمند و مخاطب دانست و گفت: باید مخاطب ‌را نگه داشت چرا كه اثر هنری نیاز به مخاطب دارد و یكی از تعیین‌كنندگان قیمت آثار هنری است.‌ ‌گلستان به حراجی‌های ساتبی و كریستی اشاره كرد وگفت: فروش بسیار خوب آثار هنرمندان ایرانی در دو حراجی ‌ساتبی و كریستی، باعث شد كه این هنرمندان برای فروش دیگر آثارشان در داخل كشور با مشكل مواجه شوند.‌‌ ‌وی افزود: این مسأله بسیار مهمی است كه این هنرمندان آثارشان را پس از این موفقیت‌های خارجی چگونه در ‌داخل كشور بفروشند و بنابراین نیازمند راهنمایی،آگاهی و مشورت با صاحبنظران و كارشناسان هستند و در غیر ‌این صورت به ورطه سقوط خواهند افتاد.‌ ‌

گلستان از عدم محدودیت‌های لازم برای مجوز دادن به متقاضیان نگارخانه هم انتقاد كرد وگفت: نگارخانه‌داری ‌شغل بسیار محترم و سختی است كه نیازمند داشتن اطلاعات هنری و شناخت سبك‌های مختلف هنری است ولی ‌متأسفانه هر كسی كه مدرك كارشناسی هر رشته‌ای را داشته باشد و فضای كوچكی برای احداث نگارخانه، ‌می‌تواند وارد این حرفه شود و این موضوع، فضای هنری كشور ما را خراب خواهد كرد.‌ ‌