آنه محمد تاتاری معتقد است روند نقاشی ایران از ۵ سال قبل تا به امروز متحول نشده و كارها به صورت تكراری انجام می شوند. آنه محمد تاتاری، مدرس دانشگاه و نقاشی كه در نخستین سمپوزیوم نقاشی موزه امام علی (ع) شركت كرده است، در مورد وضعیت نقاشی ایران به میراث خبر گفت: «نقاشی ما از ۵ سال قبل تفاوت محسوسی نداشته و متحول نشده است. همان كارهای قبلی به یك نوع دیگر تكرار می شوند و شاید تنها رنگ آنها عوض شده باشد. در كل كارها در همان حال و هوا به سر می برند.» برنده چهارمین دوسالانه نقاشی معاصر جهان اسلام برگزاری سمپوزیوم و كارگاه های آموزشی work shop را در ایجاد تحول در نقاشی موثر بیان كرد: «به نظر من برگزاری برنامه هایی مانند سمپوزیوم یا work shop یا وجود مراكزی كه از هنرمندان حمایت كنند، باعث می شود تا آنها بتوانند خود را با دنیای بیرون تطبیق دهند یعنی نقاشان، هنر و دیدگاه خود را در سطح جهانی مطرح كنند وتنها دربخش هایی كه لازم است از تكنیك و فناوری هنرمندان دیگر كشورهااستفاده كنند. این برنامه ها می تواند روی نقاشی ایران تاثیر بگذارد و وقتی چنین تاثیری بوجود آمد، بالطبع نقاشی ما نیز از هنر روز متاثر و در نهایت متنوع می شود یا به قولی از این حال و روز بیرون می آید.» تاتاری كه آثار او در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، كتابخانه اردن، سفارت سوئیس در تهران و آكادمی هنر در ادامه حركت نقاشی ایران را به یك لاك پشت تشبیه كرد: «نقاشی ما الان رو به جلو است اما خیلی آهسته حركت می كند و این آهستگی بسیار ملموس است چون آهسته حركت می كنیم، برای بقیه نیز سوال برانگیز است كه هنر ما چه وضعی دارد و حركت لاك پشتی برای نقاشی ما اصلا جالب نیست.» اوسپس در مورد كیفیت برگزاری این سمپوزیوم اظهار داشت: «هنوز گردانندگان سمپوزیوم نتوانسته اند انتظارات هنرمندان را تامین كنند ولی چون این اولین سمپوزیوم نقاشی در ایران است كمك زیادی برای حل مشكلات بعدی برپایی سمپوزیوم ها می كند و به این بهانه می توانیم با دنیا ارتباط برقرار كنیم.»