نمایشگاه آثار نقاشان واقع گرا و فرا واقع گرای معاصر ایران روز گذشته در نگارخانه فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد. در این نمایشگاه آثاری دیدنی كه در سبك رئالیسم و هایپررئالیسم كار شده اند ، به نمایش گذاشته شده است. " محمد حسین فدوی" رئیس بنیاد آفرینش های نیاوران در مراسم افتتاح این نمایشگاه طی سخنانی گفت: ما در عرصه مدرنیته و در قرن ۲۱ زندگی می كنیم كه هنر معاصر را هنر جدید و مدرن میدانند و همین طور نیز هست ولی در كشورهای پیشرفته شاهد هستیم پا به پای نوآوری ها، هنرمندان سبك های مختلفی ها در گذشته ظهور یافته اند و خود را به اثبات رسانده اند، همچنان پویا و فعال باقی می مانند و هیچ گاه منزوی نشده اند. حتی گاه بازگشت جدید و همگانی به سبك های كه قبلا مورد توجه مردم و هنرمندان بوده نیز روی داده است رئالیسم و هایپررئابلیسم یكی از این سبك ها است كه دوباره در حال مطرح شدن است. فدوی در ادامه تاكید كرد: باید زمینه را برای رشد همه سبك ها ومختلف ایجاد كرد تا سبك های مختلف در كشورمان همچنین هنرمندان بتوانند به راحتی در عرصه رقابت هنری حضور یابند. وی در خصوص نمایشگاه رئالیسم و هایپررئالیسم گفت: سال هاست كه شاهد نمایشگاهی به این بزرگی و وسعت از بهترین هنرمندان رئالیست كشور نبوده ایم به عنوان یك مدیر فرهنگی وظیغه ام راخدمت رسانی به همه سبك ها می دانم به اعتقاد من ،‌‏رئالیسم سبكی است كه می تواند بیانگر بسیاری از مسایل اجتماعی باشد در خدمت مردم قرار گیرد. علیرضا نوروزی دبیر نمایشگاه "رئالیسم و هایپررئالیسم" نیز هدف از برپایی این نمایشگاه را معرفی استعدادهای این شاخه هنری عنوان كردو گفت: اگر عالم هنر را به باغی تصور كنیم، كسی كه وارد این باغ می شود توقع دیدن گل های رنگارنگ را دارد نه گل های واحد. دبیر نمایشگاه رالیسم و هایپر رالیسم معاصر ایران در ادامه افزود: آثار هنری در طول تاریخ هنر، تفاوت های ساختاری از لحاظ بیان تجسمی دارد مساله رئالیسم چندان شناخته شده نیست و گرایش های بسیار متفاوت و متنوعی دارد. وی افزود : این سبك ، پتانسیل های بسیاری دارد كه هنرمندان باید آن را كشف كنند تفسیر در اثر هنری نیز باید وجود داشته باشد كار رئالیستی ، عشق هنرمند را نسبت به زندگی و انسان و زمین تجدید می كند. نوروزی در خصوص نقاشی رئالیستی افزود: نقاشی واقع گرا از آغاز تاریخ نقاشی بر روی دیوار غارها تا تجارب نقاشان انتزاعی، حضوری بنیادین و غیر قابل انكار در عرصه هنر داشته است پیت موندریان تا سال ۱۹۰۴ یك نقاش ناتورالیست طبیعت گرا بود كه با تجزیه و تحلیل ساختار عینی و ملموس یك درخت (واقعیت عمق نمایانه بر اساس تقلید از طبیعت) واقعیت نور را عرضه كرد. دبیر نمایشگاه "رئالیسم و هایپررئالیسم" در توضیح بیشتر اثار این نمایشگاه گفت: آثاری كه در این نمایشگاه دیده می شود، تنها بخشی از تجارب نقاشان واقع گرای معاصر ایران است كه خاندان غفاری و خصوصا كمال الملك و شاگردانش در آن نقشی به سزا و تعیین كننده داشته و زمینه ساز سایر گرایش های واقع گرا در نقاشی معاصر ایران بوده اند رالیسم دارای گرایش انتقادی و اجتماعی است و به صورت مستقیم یا غیر مستقیم می تواند مناسبت اجتماعی را منعكس كند. وی در خصوص انتخاب ‌‏آثار این نمایشگاه گفت: متاسفانه نتوانستیم نمایشگاهی برگزار كنیم كه كل آثار نقاشان رئالیسم را در بر می گیرد ما سعی كردیم تا با دیدی باز و وسعت نظر تمام گرایش های این سبك را انتخاب كنیم این انتخاب بر اساس انتخاب احسن بوده است. دبیر این نمایشگاه اسامی داوران نمایشگاه نقاشی رئالیست را" كیخسرو خروش "،" علی اكبر صادقی"،" منوچهر معتبر"،" مانی پتگر"،"‌‏بهمن بروجنی"،" جمال الدین خرمی نژاد"،" علی پتگر"،" مهدی علیزاده" ،" كاظم چلیپا " و" ایرج اسكندری " معرفی كرد و گفت : ما انسان ها ، همدان نهای محدودی هستیم و با تمام نقایص و ضعف هایمان نمی توانیم در این داوری صد در صد به حق و منطبق با واقعیت بوده باشیم به علت محدودیت فضا ناچار به انتخاب احسن بوده ایم. وی در پایان گفت : هنرمندان این سبك می توانند انجمن نقاشان رئالیست را با هم تاسیس كنند و تجربه ها تجسمی خود را همراه با هم به نمایش بگذارند در این صورت می توان شاهد شكوفایی قدرتمند تمام گرایش های مختلف هنری در جامعه خود باشیم.شایان ذكر است، نمایشگاه رالیسم و هایپرآلیسم معاصر ایران عصر روز یكشنبه ۲۰ آذر ماه در حضور جمعی از هنرمندان و نقاشان برجسته در نگارخانه فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد و تا ۱۵ دی ماه ادامه خواهد یافت.