آفتاب

بریکس فرصت‌های جدیدی در اختیار ایران قرار می‌دهد



سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: رژیم صیونیستی عادت دارد با تلاش برای تسری ناامنی در منطقه بحران های داخلی خود را به بیرون از مرزهای سرزمین‌های اشغالی تسری بدهد. شورای امنیت سازمان ملل متحد باید به مسئولیت خود در برابر رفتارهای شرورانه رژیم صهیونیستی عمل کند.

ایرنا: ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران ضمن گرامیدشت یاد حاج قاسم سلیمانی گفت: اندیشه مقاومت هر روز جان تازه ای به خود می‌گیرد. شهید سلیمانی برای اندیشه مقاومت سال‌ها تلاش و مجاهدت کرد.

وی ادامه داد: یاد و خاطره شهید والا مقام سیدرضی موسوی را گرامی می‌داریم و بار دیگر اقدام جنایت آمیز ترور ایشان را محکوم میکنیم. قطعا رژیم صهیونیستی در توسل به این اقدامات جنایت‌آمیز دستاورد راهبردی نخواهد داشت و شجره طیبه مقاومت قدرتمندتر از هر زمان دیگری در حال زورآزمایی در برابر رژیم صهیونیستی است.

کنعانی با تبریک سال نو میلادی به مسیحیان ایران و جهان گفت: ملت‌های جهان در شرایطی سال نو میلادی را جشن می‌گیرند که سرزمین زادگاه عیسی مسیح در فلسطین تحت بی سابقه‌ترین جنایات رژیم غاصب قرار دارد. بسیاری از پیروان حضرت عیسی در همدردی با مردم غزه جشن نگرفتند و یا آنگونه که باید سال جدید را همراه با سرور و شادمانی برگزار نکردند. متاسفانه رژیم صهیونیستی همچنان جنایات خود را ادامه می‌دهد. جامعه جهانی باید به وظایف اخلاقی و انسانی خود در حمایت از مردم فلسطین عمل کند و انتظارات ملت‌های دنیا را در پایان بخشیدن به جنایات رژیم صهیونیستی جامعه عمل بپوشاند.

پیگیری حقوقی و کیفری پرونده ترور شهید سلیمانی

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سالگرد شهید سلیمانی خاطرنشان کرد: پیگیری جنایت رژیم آمریکا در ترور شهید سلیمانی را با جدیت دنبال می‌کنیم و این موضوع هیچ‌گاه به فراموشی سپرده نخواهد شد و مرور زمان نیز این مساله را کمرنگ نخواهد کرد.

وی عنوان کرد: پرونده شهیدسلیمانی در ابعاد حقوق داخلی و بین المللی در اداره کل دادگستری تهران و مرکز حقوقی و بین المللی نهاد ریاست جمهوری مورد پیگیری است. در بعد بین المللی هم با استناد به کنوانسیون ۷۲ پیگیری‌ها از سوی وزارت خارجه در حال پیگیری است و اقدامات قابل توجهی صورت گرفته است. یادداشت های رسمی هم از طریق سفارت سوییس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا ارسال شده و ابعاد حقوقی در حال پیگیری است.

کنعانی با بیان اینکه اگر محکمه کیفری عادلانه وجود داشته باشد، حتماً مسئله ترور مشمول جنایت بین الملی است و فرمانده ترور باید مورد پیگیرد و محاکمه قرار گیرد، یادآور شد: در هر صورت دولت آمریکا از نفوذ خود به صورت غیرمشروع در مراجع بین المللی سواستفاده کرده است. از نظر ایران، شهید سلیمانی یکی از شخصیت های مورد حمایت بین المللی بوده و در یک دعوت رسمی به عراق سفر کرده بود و وضعیت ایشان مشمول مفاد مندرج در کنوانسیون های بین المللی است.

کنعانی در خصوص ادعای آژانس انرژی اتمی در سرعت بخشیدن ایران به فعالیت هسته‌ای خود گفت: ایران به تمامی تعهدات خود در چهارچوب پادمان پایبند بوده و هست. از زمان امضای برجام تاکنون ایران در صدر لیست کشورهایی بوده که بیشترین بازرسی کارشناسان آژانس از آن صورت گرفته است. طرح ادعاهای جدید سازنده نیست چرا که فعالیت‌های ایران صلح آمیز و تحت نظارت است. از آژانس و دبیر کل آن انتظار می‌رود اقدامات حرفه‌ای خود را دنبال کرده و از اقدامی سیاسی پرهیز کند.

وی در ارتباط با حملات هوایی و موشکی رژیم صهیونیستی به خاک سوریه گفت: این اقدامات نقض حقوق بین الملل و منشور ملل متحد و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه است که از منظر قوانین بین الملل محکوم و قابل پیگیری است. این اقدامات تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی است. رژیم صیونیستی عادت دارد با تلاش برای تسری ناامنی در منطقه بحران های داخلی خود را به بیرون از مرزهای سرزمین‌های اشغالی تسری بدهد. شورای امنیت سازمان ملل متحد باید به مسئولیت خود در برابر رفتارهای شرورانه رژیم صهیونیستی عمل کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در ارتباط با روابط تهران و مسکو و برخی مواضع این کشور در ارتباط با رژیم صهیونیستی و جنگ غزه گفت: روابط ایران و روسیه در چهارچوب سیاست همسایگی است و ما شاهد گسترش روابط روزافزون دوجانبه در زمینه‌های مختلف هستیم. این روابط توسعه پیدا خواهد. وجود روابط گسترده در زمینه‌های مختلف به معنی اتفاق نظر دو کشور در همه مسائل بین المللی نیست. کشورها بر اساس منافع خود دیدگاه هایی را پیگیری می‌کنند. وجود دیدگاه های متفاوت در خصوص موضوعات امری طبیعی است. تا زمانی که روابط بین کشورها بر اساس احترام متقابل شکل بگیرد اختلاف نظرها امری پذیرفته شده است.

وی ادامه داد: در ارتباط با موضوع جزایر سه گانه ایرانی نیز ما موضع صریح خود را اعلام کرده‌ایم. بنابراین روابط رو به توسعه دو کشور مانع از آن نیست که مواضع خود را در موارد اختلافی مطرح نکنیم.

کنعانی در خصوص عضویت ایران در بریکس گفت: بریکس با پیوستن اعضای جدید وزن بیشتری پیدا کرده است. ما فرصت‌های گروه بریکس را همواره مورد توجه قرار دادیم. این گروه فرصت‌های چندجانبه‌ای را در اختیار ایران قرار میدهد. یکی از نتایج ارتقای جایگاه بین المللی ایران عضویت در بریکس است.

وی ادامه داد: روابط ایران و چین پیش رونده است. ما زیرساخت حقوقی بسیار خوبی در توسعه روابط دو کشور را داریم. این روند در سال جاری نیز به پیش خواهد رفت و ما شاهد ارتقای مناسبات بین دو کشور خواهیم بود.




وبگردی