آفتاب

دکتر محمدزاده: زبان فارسی میراث ارجمند نیاکان ماست



مدیر رادیو ایران گفت زبان فارسی میراث ارجمند نیاکان ماست، وقتی از زبان پارسی سخن می‌گوییم ؛ بر کارکرد ربط دهندگی این زبان هم تاکید داریم و نشان می‌دهیم که چگونه زبان فارسی یک ملت را با گذشته خود و نیز امروز به هم پیوند داده است.

دکتر محمد جعفر محمدزاده مدیر رادیو ایران و رییس شورای پاسداشت زبان فارسی معاونت صدای رسانه ملی، در آستانه اختتامیه نخستین جشنواره ملی «آیی سخن» گفت: در چند سال گذشته در رادیو ایران، پویش «آیین سخن» برای پاسداری از زبان فارسی برگزارشده است؛ از دو سال گذشته به دلیل اهمیت پاسداری از زبان فارسی شورای پاسداشت زبان فارسی معاونت صدا برنامه‌های منسجمی را در سطح معاونت تدارک دید و «آیین سخن» فراتر از یک پویش و یک شبکه  به سطح یک جشنواره ملی ارتقا یافت.
جشنواره امسال در سطح ملی  و به از چندماه پیش مقدمات کار را آغاز کرد و روز 14 تیر همزمان با روز قلم برای برگزاری مراسم پایانی نخستین جشنواره ملی «آیین سخن»  در نظر گرفته شد.
مدیر رادیو ایران بیان کرد:  پاسداشت زبان فارسی، پاسداشت فرهنگ مشترک یک ملت است زیرا فرهنگ یک ملت در زبانش تجلی و تبلور می‌یابد و رسانه امکانی برای آن است که جلوه‌های این فرهنگ مشترک و دیرپا در آن دیده و شنیده شود.
محمدزاده ادامه داد که زبان فارسی میراث ارجمند نیاکان ماست، وقتی از  زبان پارسی  سخن می‌گوییم ؛ بر کارکرد ربط دهندگی این زبان هم تاکید داریم و نشان می‌دهیم که چگونه زبان فارسی یک ملت را با گذشته خود و نیز امروز به هم پیوند داده است.
دکتر محمدزاده افزود: زبان فارسی به  طور مستقیم به هویت ملی ایران پیوند خورده است و بر همه دغدغه‌مندان ایران است  که پاسدار زبان فارسی باشند.
رییس شورای پاسداشت زبان فارسی معاونت صدا خاطر نشان کرد:
زندگی مردم امروز از طریق رسانه به هم پیوند خورده  است و رسانه به ویژه رسانه ملی وظیفه دارد  این عامل پیوند و اتصال را به درستی بیان کند و به زیبایی به ظهور برساند و برای زبان ملی آموزگاری کند.
این استاد دانشگاه زبان و ادبیات فارسی در پایان هدف از برگزاری جشنواره «آیین سخن» را چنین برشمرد:  یکی تبادل تجربه میان برنامه‌سازان رادیو  و دیگری معرفی بهترین‌ها و درست‌ترین سرمشق‌های زبان فارسی است‌.
دکتر محمد زاده در پایان یادآور شد: مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی آیین سخن با سخنرانی دکتر غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، بخشی‌زاده معاون صدا و مسئولان ارشد رسانه ملی و با حضور جمعی از فرهیختگان و استادان زبان و ادبیات فارسی از فرهنگستان و مراکز علمی و پژوهشی زبان وادبیات فارسی، مهمانانی از کشورهای فارسی‌زبان، پیشکسوتان رادیو سه‌شنبه ۱۴ تیر ماه، هم‌زمان با بزرگداشت روز قلم در استودیوی شماره یک ساختمان شهدای رادیو برگزار می‌شود.

علیرضا نیاکان




وبگردی