آفتاب

وزیر خارجه: هنوز مذاکره مستقیمی با مصر نداشته‌ایم / تلاش‌هایی برای عادی شدن روابط در جریان است



وزیر خارجه کشورمان اظهار کرد: ما هنوز مذاکره‌ای را برای پیشرفت روابط و توسعه روابط به صورت مستقیم با طرف مصری نداشته‌ایم.

ایسنا: حسین امیرعبداللهیان در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد صحبت‌های اخیر فواد حسین وزیر امور خارجه عراق مبنی بر اینکه گفت‌وگوهای اطلاعاتی بین ایران و مصر و ایران و اردن در بغداد برگزار شده، اظهار کرد: ما هنوز مذاکره‌ای برای پیشرفت روابط و توسعه روابط به صورت مستقیم با طرف مصری نداشته ایم ولی برخی از تلاش‌ها در جریان است که در جریان همکاری‌ها بین کشورهای اسلامی، تهران و قاهره هم روابطشان به حالت طبیعی و عادی  برگردد.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با بیان اینکه در حال حاضر دفتر حافظ منافع ایران در قاهره فعالیت می‌کند و مصر نیز در تهران دفتر حافظ منافع دارد، تصریح کرد: مصر کشور مهمی در جهان اسلام است و ما روابط طبیعی و رو به توسعه تهران و قاهره را به نفع دو کشور و منطقه می‌دانیم.

به گزارش ایسنا، وزیر خارجه کشورمان همچنین در مورد دیدار اخیرش از سوریه و رایزنی وی با بشار اسد رئیس جمهور این کشور عربی و فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه، گفت: در این سفر توافقاتی که در جریان سفر اخیر آقای بشار اسد به تهران صورت گرفته بود را پیگیری کردیم. پیشرفت‌های خوبی در انجام این توافقات صورت گرفته و قرار شد که پیگیری‌ها را ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه قرار است که کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در کوتاهترین زمان ممکن برگزار شود، افزود: بیش از دو ساعت با آقای بشار اسد رایزنی کردیم.

وی همچنین با اشاره به بحران پیش آمده بین سوریه و ترکیه و احتمال انجام عملیات ویژه نظامی از سوی آنکارا در بخش‌هایی از مناطق سوریه، افزود: ما در تهران تلاش می‌کنیم که این بحران و مشکل از طریق سیاسی حل شود. توسل به جنگ را مردود می‌دانیم.

امیر عبداللهیان با اشاره به اینکه در جریان رایزنی با مقامات سوری قرار شد همکاری‌های تجاری، بازرگانی و گردشگری دو کشور گسترش بیشترین پیدا کند و توافقات در این زمینه به صورت جدی پیگیری شود در پاسخ به سوالی در مورد دیدارش با علی مملوک مشاور امنیت ملی سوریه نیز گفت: در این دیدار آقای مملوک مشاور امنیت ملی سوریه برخی از مسائل امنیتی را مطرح کردند، از جمله در مورد حملات نظامی گستاخانه رژیم صهیونیستی به سوریه.

وی افزود: صهیونیست‌ها در سوریه پای خود را از گلیم‌شان در مواردی بیشتر دراز کردند و طبعا این وضعیت را سوریه و منطقه تحمل نخواهند کرد.




وبگردی