آفتاب

«سرزمین آب‌ها» روی آنتن می‌رود / مستندی که پژوهش آن ۱۲ سال طول کشید



مهر نوشت: مجموعه مستند ۶ قسمتی «سرزمین آب‌ها» پس از پشت سر گذاشتن ۱۲ سال پژوهش درباره شمال‌غرب ایران از شبکه مستند پخش می‌شود.

به گزارش روابط عمومی شبکه مستند، مجموعه مستند ۶ قسمتی «سرزمین آب‌ها» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مرتضی نصرالهی تولید جدید شبکه مستند سیماست که از شنبه ۱۱ تیر هر هفته پخش می‌شود.

نصرالهی درباره این مستند گفت: «سرزمین آب‌ها» سیمای کاملی از آذربایجان ایران است که در ۶ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای آماده شده است. در این مجموعه مستند به تماشای بوم هزار رنگ زندگی و آداب و رسوم مردمان این پهنه جغرافیایی می‌نشینیم. سرزمینی که آیین‌های کهن آن، تپه‌ها، قلعه‌ها، آتشکده‌ها و معابد باستانی‌اش نشان می‌دهد زمانی مهد فرهنگ و تمدن بشری بوده است.

وی درباره سوژه اصلی ۶ قسمت این مستند بیان کرد: قسمت نخست این مستند با نام «از چشمه تا دریاچه» به بررسی عواملی می‌پردازد که سبب شد دریاچه ارومیه خشک شود. در قسمت دوم، سراغ آفرینش طبیعت در سرزمین آب‌ها رفتیم. در قسمت سوم این مستند به حیات وحش پهنه «سرزمین آب‌ها» پرداختیم. در دنیا ۷ تالاب بین‌المللی برای مهاجرت پرندگان وجود دارد که یکی از آنها در جنوب دریاچه ارومیه است. قسمت چهارم نیز «نگاهی به تاریخ و تمدن» این منطقه داشته و در قسمت پنجم به «آیین‌ها، آداب و رسوم و سنن» در سرزمین آب‌ها می‌پردازیم. قسمت ششم نیز تلاشی برای روایت زندگی مردمان این منطقه در روزگار معاصر است.

این مستندساز درباره روند تولید مجموعه مستند «سرزمین آب‌ها» گفت: پژوهش این مستند ۱۲ سال طول کشید و فرآیند تولید نیز همزمان با همان بود. به عبارت دیگر، همزمان که تحقیق می‌کردیم، تصویربرداری هم داشتیم. علاوه بر این، اکنون نزدیک به یک سال است که تدوین می‌کنیم.

وی درباره ساختار این مستند توضیح داد: ساختار مستند راوی‌یاری است و من به عنوان راوی یار جلوی دوربین رفته‌ام. البته نکته اساسی در مستند پژوهش محور بودن آن است. به عبارت دیگر، با یک مستند توصیفی روبرو نیستم. گوینده این مستند فرید خطیبی‌نژاد گوینده شبکه اشراق (شبکه زنجان) است. همچنین مستند به زبان فارسی تولید شده اما مصاحبه با روستایی‌ها، به زبان ترکی است و به همین دلیل زیرنویس فارسی داریم.

عوامل تولید این مستند عبارتند از تهیه‌کننده و کارگردان: مرتضی نصراللهی، پژوهشگر اصلی و نویسنده: غلامرضا نیک نام، گوینده: فرید خطیبی‌نژاد.

مجموعه مستند «سرزمین آب‌ها» شنبه‌ها ساعت ۲۲ از شبکه مستند پخش شده و بازپخش آن یکشنبه‌ها ساعت ۱۵ و پنجشنبه‌ها ساعت ۱۷ است.




وبگردی