آفتاب

مذاکرات وین و ادامه رایزنی‌های فشرده درباره مسائل کلیدی



تنور مذاکرات وین با برگزاری جلسه مشترک میان نمایندگان ارشد تمام کشورهای مشارکت کننده در گفت‌وگوهایی که با محور رفع تحریم‌ها جریان دارد داغ‌تر شده و طرف‌ها به رایزنی درباره مسائل کلیدی پرداختند.

ایرنا: دیروز (یکشنبه) برای نخستین بار در هشتمین دور مذاکرات، روسای هیات‌های گروه ۱+۴‌، اتحادیه اروپا و ایران خارج از چارچوب کمیسیون مشترک در هتل کوبورگ وین دیدار کردند. علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران حوالی ساعت ۱۴ بعد از ظهر به وقت محلی وارد هتل کوبورگ شد و طبق روال هر روز با انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که وظیفه هماهنگی مذاکرات و جلسات بین هیات‌ها را برعهده دارد دیدار کرد.

یک ساعت و نیم بعد، حدود ساعت ۱۵ و ۴۹ دقیقه اعلام شد که «جلسه ایران و گروه ۱+۴ با حضور مذاکره‌کنندگان ارشد همه هیأت‌ها در حال برگزاری است»؛ نشستی که تا غروب آفتاب به طول انجامید و حوالی ساعت ۵ و ربع عصر وانگ کوان مذاکره کننده ارشد چین، مانند همیشه با چهره‌ای خندان از هتل کوبورگ خارج شد.  او در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره روند مذاکرات اظهار کرد که گفت‌وگوها رو به جلو در جریان است.

نیم ساعت بعد میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه از هتل خارج شد و مثل همیشه به موازات دیوار مجاور هتل شروع به قدم زدن کرد. او به دلیل انتشار پیام‌های توئیتری درباره روند مذاکرات و رابطه گرمی که با خبرنگاران دارد، یکی از عناصر محبوب نمایندگان رسانه‌هایی است که این روزها برای کسب آخرین اخبار ساعت‌ها مقابل هتل کوبورگ انتظار می‌کشند.

با این حال تعامل او با خبرنگاران نسبت به قبل کمتر شده و زیاد در معرض دید آن‌ها قرار نمی‌گیرد. دیشب یکی از خبرنگاران شجاعت به خرج داد و تا میانه‌های خیابان پیش رفت تا از او درباره روند مذاکرات پرس و جو کند.

اولیانوف به نشانه رضایت سری تکان داد اما لحظاتی بعد دوباره وارد هتل کوبورگ شد. ربع ساعت طول کشید تا انتظار خبرنگاران در هوای سرد وین با خروج اولیانوف از ساختمان به سر رسید و وی مقابل دوربین رسانه‌ها حاضر شد تا بیان کند: رایزنی‌های سیاسی گام به گام جریان دارد و ما دیدارهای مفیدی را در قالب‌های مختلف میان شرکت کنندگان داشتیم.

وی به جلسه نمایندگان گروه ۱+۴ و ایران اشاره کرد و گفت طرف‌ها در این نشست به یکی از مسائل مهم و با اولویت بالا پرداختند. اولیانوف اطلاعات بیشتری درباره جزئیات جلسه نداد اما افزود: گفت‌وگوها رو به پیشرفت است و جلسات فردا هم ادامه دارد. ما گام به گام در حال پیشروی هستیم.

او در بخش دیگری از اظهاراتش بیان داشت که روسیه مخالف تعیین ضرب‌الاجل‌های مصنوعی است اما با به سرانجام رسیدن هر چه سریع‌تر روند مذاکرات وین موافق است. وی گفت: «مذاکرات نمی‌تواند ماه‌ها ادامه یابد و باید تا فوریه گفت‌وگوها را نهایی کنیم »

این دیپلمات روس اضافه کرد: اینکه آیا بتوان اوایل فوریه به نتیجه رسید نمی‌دانم اما تمام گام‌های لازم را برای تسریع روند مذاکرات انجام می‌دهیم.

وی در پاسخ به سوال ایرنا که پرسید، با توجه به اقدامات یکجانبه و غیرقانونی آمریکا پس از خروج از برجام، چطور می‌توان به طرف‌های غربی در مذاکرات اطمینان کرد؟ گفت: ما کاملا دشواری‌ها و تجربه منفی ایران را در نتیجه سیاست فشار حداکثری آمریکا درک می‌کنیم و طبیعتا در جریان مذاکرات این مساله را در ذهن داریم که درباره تضمین بهبود شرایط اطمینان حاصل کنیم.

مذاکرات امروز هم که سی روز از آغاز دور هشتم گفت‌وگوها می‌گذرد ادامه دارد و شنیده‌ها از منابع خارجی حاکیست که بحث‌ها در زمینه تضمین به پایبندی اجرای برجام و راستی آزمایی رفع تحریم‌ها متمرکز است. ایران پس از ۴ سال تجربه بدعهدی طرف‌های غربی خواستار رفع موثر و قابل راستی آزمایی تحریم‌هاست؛ همچنین بر ایجاد سازوکاری پافشاری می‌کند که عدم تکرار خروج آمریکا از توافق را تضمین کند؛ مطالباتی که هنوز در انتظار گام‌های عملی و ملموس طرف‌های غربی است تا تمایل معتبر خود را برای دستیابی به توافق نشان دهند.

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران در آخرین گفت‌وگو با رسانه‌های ایرانی مستقر در وین تاکید کرد که هرچقدر طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد و اراده جدی‌تری برای پذیرش سازوکارهای مد نظر جمهوری اسلامی ایران در لغو تحریم‌ها داشته باشد  در مدت زمان کوتاه‌تری می‌توانیم به توافق دست پیدا کنیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد، در صورتی که توافق حاصل شود ابتدا ایالات متحده به عنوان طرف نقض‌کننده توافق باید تحریم‌ها را بردارد و جمهوری اسلامی ایران پس از انجام راستی آزمایی اقدامات هسته‌ای را در چارچوب توافق برجام انجام خواهد داد.




وبگردی