آفتاب

مذاکره تهران و سئول برای پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل از محل دارایی‌های بلوکه شده



ایرنا نوشت: خبرگزاری یونهاپ به نقل از مقامات دولت کره جنوبی نوشت: کره جنوبی و ایران در حال مذاکره درباره احتمال استفاده از دارایی‌های مسدود شده تهران برای پرداخت حق عضویت این کشور در سازمان ملل هستند.

خبرگزاری کره جنوبی امروز پنجشنبه به نقل از منابع دولتی این کشور گزارش داد: کره جنوبی با ایران درباره پیشنهاد استفاده از دارایی های مسدود شده ایران به دلیل تحریم های آمریکا، به منظور کمک به پرداخت حق عضویت این کشور به سازمان ملل و به دست آوردن دوباره حق رای خود  مذاکره می کند.  

یونهاپ نوشت: هفته پیش سازمان ملل به ایران اطلاع داد که ایران ممکن است به دلیل بدهی معوق ۱۸.۴ میلیون دلاری این کشور به همراه هفت عضو دیگر سازمان ملل بر اساس منشور این سازمان حق عضویت خود را از دست بدهند.

ایران  بیش از ۷ میلیارددلار دارایی در دو بانک کره جنوبی شامل بانک صنعت کره (IBK) و بانک  ووری (worri Bank) دارد که به دلیل تحریم های آمریکا مسدود شده اند.

ایران خواستار آزادی دارایی های بلوکه شده خود است که یکی از موضوعات حساس در روابط دو جانبه ایران و کره جنوبی محسوب می شود.

بر اساس گزارش یونهاپ ، مقامات آگاه از مذاکرات ایران و کره درباره این موضوع که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند، دو طرف به دنبال استفاده از این دارایی ها برای حل مشکل معوقات ایران به سازمان ملل هستند.

یکی از مقامات مربوطه به خبرگزاری یونهاپ گفت: دولت ما در حال رایزنی با دولت ایران در این زمینه و مذاکره با آمریکا و سازمان ملل است.

یونهاپ نوشت: وزارت خارجه ایران تایید کرده که کشورش به دنبال «کانال امنی» برای پرداخت سریع تر وجوه عضویت خود به سازمان ملل است و مذاکرات مربوطه در جریان است.

سازمان ملل در سال ۲۰۲۱ ایران را از حق رای به دلیل نپرداختن بدهی ها خود محروم کرد. آمریکا موافقت کرده ایران بتواند از بخشی از دارایی های خود در بانک صنعت کره جهت پرداخت حداقل حق عضویت خود در سال و به دست آوردن دوباره حق رای استفاده کند.




وبگردی