آفتاب

بازدید از کاخ سردار امجد در تالش و بررسی راه اندازی «موزه کاوش‌های باستانی» و «موزه دفاع مقدس»



مسعود حلاج‌پور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، کیمیا تنهایی معاون َتوسعه مدیریت و منابع استانداری، سرهنگ محمدعلی ستیزه مسئول معاونت اردویی، راهیان نور و گردشگری سپاه قدس گیلان، سرهنگ عزیزی فرمانده سپاه تالش و پیرعلایی مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری و مهدوی فرماندار تالش از کاخ سردار امجد تالش بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان پنجشنبه ۱۲تیر ۱۳۹۹،مسعود حلاج‌پور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، کیمیا تنهایی معاون َتوسعه مدیریت و منابع استانداری، سرهنگ محمدعلی ستیزه مسئول معاونت اردویی، راهیان نور و گردشگری سپاه قدس گیلان، سرهنگ عزیزی فرمانده سپاه تالش و پیرعلایی مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری   و مهدوی فرماندار تالش از کاخ سردار امجد تالش بازدید کردند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان با تشریح تعامل و همکاری میان اداره کل و سپاه قدس گیلان گفت: جهت توسعه فعالیت‌های مشترک مابین اداره کل و سپاه قدس گیلان برنامه ریزی برای راه اندازی دو موزه «کاوش‌های باستانی» و «دفاع مقدس»در کاخ سردار امجد تالش پس از امضای تفاهم‌نامه در دستورکار قرار خواهد گرفت.
او افزود: در طبقه همکف این کاخ با توجه به تاریخ غنی منطقه غرب،«موزه کاوش‌های باستانی غرب استان» و در طبقه اول نیز با همکاری سپاه قدس گیلان«موزه دفاع مقدس»را خواهیم داشت. همچنین پیشنهاد شده در محوطه بیرونی کاخ با رعایت مبانی و اصول ساخت و ساز تاریخی، راه‌اندازی کارگاه‌ها تخصصی صنایع‌دستی، غرفه‌ها و نمایشگاه‌های دائمی را داشته باشیم تا علاوه بر توسعه گردشگری تاریخ محور، موجباب اشتغالزایی و اقتصاد پایدار فراهم شود.همچنین پس از امضای تفاهم‌نامه و مرمت بنای تاریخی سردار امجد ، این مجموعه به صورت مشارکتی با سپاه قدس گیلان مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.
در ادامه حلاج‌پور خواستار مساعدت فرمانداری تالش شد و افزود: امیدواریم با برنامه‌ریزی های صورت گرفته  فضای اداری مناسبی جهت ادامه فعالیت‌ها و رسالت‌های فرهنگی در اختیار پایگاه بسیج مستقر در کاخ قرار دهد.

گفتنی‌‌ست کاخ زمستانی نصرت اله خان معروف به سردار امجد از مهمترین بناهای حکومتی گیلان در شهر تالش(هشتپر) به‌شمار می‌رود. سردار امجد که از اواسط دوره ناصرالدین شاه قاجار تا انقلاب مشروطه حاکم کرگان رود تالش بود بنابر روایت منابع محلی احداث و تکمیل این بنا ۲۵ سال به طول انجامیده‌است. سنگ‌های به کار رفته در بنا از ارتفاعات ییلاقی تالش به این مکان آورده شده‌اند.



ویدئوها را مشاهده کنید


وبگردی