آفتاب

خداحافظی با کیلوگرم ملی

خداحافظی با کیلوگرم ملی

رئیس مرکز اندازه‌شناسی سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به پیگیری شاخص‌های جدید اندازه‌گیری و اندازه‌شناسی در سطح ...

رئیس مرکز اندازه‌شناسی سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به پیگیری شاخص‌های جدید اندازه‌گیری و اندازه‌شناسی در سطح بین‌المللی از برنامه‌ریزی ایران برای پیوستن به این مسیر جدید و تلاش برای عقب نیفتادن از این تحول خبر داد.

خسرو معدنی‌پور با اعلام این خبر عنوان کرد: سازمان بین‌المللی استاندارد که به‌عنوان نخستین موسسه جهانی یک فرآیند استانداردسازی در محاسبه کمیت‌ها و کیفیت‌های استانداردی را بنا گذاشت، از چندی قبل به سمت یکسان‌سازی یکاهای SI حرکت کرده و بسیاری از کشورهای جهان نیز از این موضوع پیروی کرده‌اند.

وی درباره چگونگی اجرای این فرآیند توضیح داد: در گذشته کشورها یک شاخص استاندارد را براساس برخی عوامل ساخت بشر یعنی مسائل قراردادی تعیین می‌کردند و از همان به‌عنوان شاخص استفاده می‌شد، اما در برنامه‌ریزی جدید، هفت اصل ثابت و بنیادی فیزیک مبنا قرار می‌گیرد و از این پس همین موضوع در تعیین استانداردها در سطح جهانی مطرح خواهد شد.

رئیس مرکز اندازه‌شناسی سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: برای مثال ما در ایران یک شاخص کیلوگرم ملی داشتیم که بر اساس محاسبات موجود به این عدد دست یافته و پس از آن استانداردها را طبق این شاخص تعیین می‌کردیم. در ساختار پیشین برای آنکه کیلوگرم ملی ایران با استاندارد جهانی یکسان شود، این شاخص به فرانسه فرستاده می‌شد و در جریان مقایسه با کیلوگرم جهانی میزان صحت آن مشخص شده و به کشور باز می‌گشت، اما در چارچوب جدید تمام مبناها یکسان خواهند بود.

معدنی‌پور با بیان اینکه این فناوری به‌تازگی در جهان کلید خورده، تاکید کرد: دلیل پیگیری جدی سازمان ملی استاندارد این است که در ورودی این برنامه ایران از سایر کشورها عقب نماند و بتوانیم همزمان با دیگر بخش‌های جهان نام خود را در این شاخص وارد کنیم.

کد N2196033

وبگردی