آفتاب
زارعی نجف‌دری مطرح کرد؛

سند مهندسی فرهنگی از عمد اجرا نمی‌شود

سند مهندسی فرهنگی از عمد اجرا نمی‌شود

عضو کمیته فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سند نقشه مهندسی فرهنگی بیش از هشت سال تعمداً اجرایی نشده اما سند ۲۰۳۰ یونسکو با همه تناقضات اجرا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه گفتگوی فرهنگی با موضوع پیوست فرهنگی و نقشه مهندسی فرهنگی، با حضور علی زارعی نجف‌دری عضو کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی از رادیو گفتگو پخش شد.

زارعی نجف‌دری در این برنامه گفت: احصاء واقع بینانه بایدها و نبایدها و هست‌ها و نیست‌های فرهنگی جامعه، قبل از خود مسئله فرهنگ جامعه، ضروری است. ما در حوزه فرهنگ با یک دوگانه جدی فرهنگ اسلامی- ایرانی و فرهنگ وارداتی نفوذکرده بیگانه (فرهنگ غربی) مواجهیم. این موضوع از بعد انقلاب تا به الان وجود داشته اما طی دو دهه اخیر بروز و ظهور جدی‌تری پیدا کرده است.

وی افزود: با وجود همه هشدارهای واقع‌بینامه مقام معظم رهبری در این حوزه اما کارگزاران و مدیران فرهنگی جامعه در طول این دو دهه به این موضوع نپرداختند. تنش‌ها بین این دوگانه به اندازه‌ای زیاد شد که دو سند بالادستی «نقشه مهندسی فرهنگی کشور» و «سند آموزشی فرهنگی ۲۰۳۰ یونسکو» در این ارتباط نوشته شد.

عضو کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نوع مواجهه رهبری، مردم و مسئولان با این حوزه گفت: نگاه نخست، نگاه حاکمیت نظام و رهبری جامعه (فرهنگ ایرانی اسلامی برخاسته از باورهای دینی و آداب و رسوم و سنن جامعه) و نگاه دوم رویکرد آحاد مردم جامعه است که منطبق با نگاه نخست است. در کنار این دو نگاه، نگاه سومی هم وجود دارد و آن رویکرد برخی کارگزاران و مدیران ارشد فرهنگی جامعه بوده که خواسته یا ناخواسته در مسیر دوگانه دوم (فرهنگ غربی) قرار گرفته است. در حال حاضر این دوگانه فرهنگی به چالش اصلی حوزه فرهنگ جامعه تبدیل شده و نوع مواجهه برخی کارگزاران فرهنگی با این دوگانه وضعیت پارادوکسیکالیته‌ای را در حوزه فرهنگ جامعه ایجاد کرد که در صورت بی‌توجهی به این موضوع با آنارشیسم فرهنگی مواجه خواهیم شد.

زارعی نجف‌دری گفت: سند نقشه مهندسی فرهنگی ماحصل بیش از هشت سال کار فرهیختگان است. این سند، هفت فصل دارد و به جزئیات مسائل فرهنگی جامعه می‌پردازد. اگر سند مهندسی فرهنگی را در کنار سند ۲۰۳۰ بگذاریم و در این میان اسلام و انقلاب و مردم و نظام و باورهای دینی را قاضی قرار دهیم متوجه عدم سنخیت سند ۲۰۳۰ با جامعه ایرانی-اسلامی خواهیم شد. سند ۲۰۳۰ در تناقض کامل با اصول قانون اساسی، شرع مقدس، مواضع مقام معظم رهبری، باورهای دینی و آداب و رسوم و سنن ملی مردم است. در مقابل، نقشه مهندسی فرهنگی با وجود سنخیت با همه این موارد اجرایی نمی‌شود.

وی با اشاره به چرایی اجرایی نشدن سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور گفت: این سند بیش از هشت سال تعمداً بایگانی شده و اجرایی نشده اما سند ۲۰۳۰ یونسکو با همه تناقضاتی که دارد، تعمداً اجرایی می‌شود و رئیس‌جمهور و برخی وزرا از جمله وزیر ارتباطات هم تمام قد پشت آن می‌ایستند. شورای نگهبان، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای امنیت ملی، حوزه علمیه دور زده شدند و در نهایت مراسم رونمایی از سند ۲۰۳۰ برگزار شد و وزیر علوم هم برای آن کف زد و این فاجعه است.

عضو کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شناسایی نوع ارتباط کنش‌گران بخش دولتی و خصوصی با کنش‌پذیران جامعه در این راستا ضروری و کمک کننده است. مشکل جدی فرهنگ جامعه به کنش‌گران دولتی در سطح عالی و ارشد بر می‌گردد. مهم‌ترین مشکل فرهنگی جامعه این است که بسیاری از مدیران فرهنگی جامعه ما از جنس فرهنگ نیستند.

کد N2195814

وبگردی