آفتاب
در نامه‌ای به لاریجانی مطرح شد؛

اعتراض ۷۰ نماینده به عدم قرائت گزارش نهایی حادثه قطار تبریز-مشهد

اعتراض ۷۰ نماینده به عدم قرائت گزارش نهایی حادثه قطار تبریز-مشهد

۷۰ نماینده مجلس با امضای نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس نسبت به معطلی یک ساله گزارش نهایی حادثه قطار تبریز-مشهد انتقاد کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، ۷۰ نماینده مجلس با امضای نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار قرائت گزارش نهایی کمیسیون عمران در مورد حادثه قطار تبریز-مشهد شدند.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر لاریجانی

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم؛

در حالی که ۲.۵ سال از حادثه غم انگیز برخورد قطارهای مسافربری در محور سمنان و دامغان در حوالی ایستگاه هفت خوان می‌گذرد، هنوز خبری از نتیجه بررسی‌ها جهت معرفی مقصران و مجازات آنها در دست نیست. در این سانحه دلخراش ۴۷ تن از هموطنان ما جان خود را از دست داده و ۱۰۳ نفر نیز مصدوم شدند. دادستان عمومی و انقلاب سمنان با بیان اینکه برخی از افرادی که در این واقعه در مظان اتهام هستند، در زمره مقاماتی می‌باشند که رسیدگی به اتهام آنها در صلاحیت دادسرای تهران بوده و دادستان تهران در این فقره صالح به رسیدگی می‌باشد. به همین علت پرونده را در اسفندماه سال ۹۵ به تهران ارجاع کرد.

با وجود آنکه گزارش مقدماتی حادثه در آذرماه ۹۵ از جانب کمیسیون عمران در صحن علنی مجلس قرائت شد و گزارش نهایی در مردادماه سال ۹۷ تحویل هیئت رئیسه مجلس گردید، گزارش یادشده تاکنون در صحن علنی مجلس قرائت نشده است. در حالی که این گزارش عوامل دخیل در تصادم، نواقص قانونی و نظارتی و سهل انگاری‌های صورت پذیرفته در این امر و قاصرین و مقصرین ذی مدخل را مشخص می‌نماید. باید معلوم شود چه عواملی سبب شده است قرائت آن قریب یک سال به تأخیر بیفتد؟

با وجود آنکه در حادثه سقوط اتوبوس دانشجویان مرکز علوم تحقیقات دانشگاه آزاد که به نوبه خود در زمره آلام تسکین ناپذیر محسوب می‌گردد و در پنجم دی ماه سال ۹۷ حادث شد، در کمتر از ۶ ماه یعنی ۲۸ خردادماه ۹۸ گزارش حادثه سقوط، سخنگوی محترم کمیسیون آموزش و تحقیقات قرائت و دانشگاه آزاد مقصر قلمداد شد و اولین جلسه دادگاه رسیدگی کننده نیز در خردادماه سال جاری نیز برگزار گردید که عملکرد سریع و به موقع مسئول در این حادثه جای تقدیر دارد. لیکن همین سرعت عمل و دقت در معرفی مقصران حادثه قطار تبریز-مشهد مورد انتظار عامه مردم به خصوص مردم شریف آذربایجان بود. اما امروز عدم معرفی عاملان و دست اندرکاران این جنایت که قطعاً تنها ۴ نفر سوزن بان نمی‌باشد، اسباب بی اعتمادی به عملکرد دستگاه‌های نظارتی و قضائی را فراهم نموده است. بنابراین فوریت قرائت گزارش در مجلس و اعلام نتیجه رسیدگی قضائی را خواستاریم.

به گفته احمد علیرضا بیگی نماینده تبریز ۷۰ نماینده مجلس این نامه را امضا کردند.

کد N2195780

وبگردی