آفتاب
معاون وزیر صنعت اعلام کرد:

ثبت ۳۰۰ هزار کیلومتر درخواست برای اکتشافات جدید معدنی

ثبت ۳۰۰ هزار کیلومتر درخواست برای اکتشافات جدید معدنی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از برنامه احیای معادن کوچک در سال جاری خبر داد و گفت: ۳۰۰ هزار کیلومتر درخواست از سوی بخش‌خصوصی برای اکتشافات جدید معدنی ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، خداداد غریب‌پور امروز سه شنبه ۴ تیرماه ۹۸ در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری دوجانبه بین خانه معدن و مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی گفت: احیای معادن کوچک مقیاس از جمله دستورکارهای جدی سازمان توسعه و نوسازی صنایع ایران (ایمیدرو) قرار دارد و بر این اساس، قبل از اینکه این فعالیت استراتژیک در ایمیدو انجام شود، مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی بر روی این موضوع کار کرده و قرار بر این است که آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا در ارتباط با احیای این معادن به کار گرفته شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بر این اساس، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، با بخش‌خصوصی مدام در حال گفتگو است و تصمیمات را با نظر بخش‌خصوصی اتخاذ می‌شود؛ این درحالی است که باید بر روی موضوعات، پیشنهادات بخش‌خصوصی را جمع‌بندی کرده و بعد از اتفاق نظر، آن را با قانون تطبیق داده و کار را پیش بریم. تا به حال هم از این روش نتیجه گرفته‌ایم.

وی تصریح کرد: یکی از برنامه‌های جدی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، گسترش حوزه اکتشاف است که بر این اساس، ۳۰۰ هزار کیلومتر درخواست برای اکتشافات جدید معدنی به ثبت رسیده است. این در حالی است که باید از معادن غیرفعال، اطلاعات دقیق کسب شود تا بتوان این حوزه را با برنامه‌ریزی توسعه داد.

غریب‌پور در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: معدن پتانسیل لازم برای جایگزین با نفت را دارد؛ این در حالی است که با توجه به شرایط خاص اقتصاد کشور و وضعیتی که هم اکنون در این حوزه به چشم می‌خورد، باید ارتباط بیشتری را با بخش خصوصی برقرار کرد تا بتوان از این فرصت به خوبی بهره مند شد.

وی اظهار داشت: هر جا بخش خصوصی مایل به سرمایه گذاری باشد، ما به عنوان دولت استقبال کرده و زمینه‌های لازم را فراهم خواهیم آورد.

کاهش سهم معدنکاری در تولید ناخالص داخلی

همچنین در این مراسم، وفایی فرد، رئیس مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی نیز گفت: وضعیت تحقیق و توسعه در دنیا به نحوی است که کشورهایی همچون کره، چین، ژاپن و امریکا در صدر جدول قرار گرفته و سالانه هزینه‌های هنگفتی را صرف تحقیق و توسعه در بخش‌های مختلف اقتصادی می‌کنند؛ این در حالی است که سهم معدن از تولید ناخالص داخلی و برابری قدرت خرید در این کشورها افزایش یافته است.

وی افزود: سهم بخش تحقیقات از تولید ناخالص داخلی در ایران کمتر از یک درصد است و در بخش صنایع معدنی نیز این نرخ به نیم درصد می‌رسد.

وفایی‌فرد، عمده چالش‌های پیش روی معادن را عیار پایین ذخایر کانی دانست و گفت: تاکید روزافزون در مورد کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و موارد مرتبط با محیط زیست از دیگر چالش‌ها به شمار می‌رود. این در شرایطی است که باید سرمایه گذاری هوشمندانه‌ای بر روی تحقیق و توسعه صورت گیرد.

وی اظهار داشت: بر اساس مدل‌های اقتصادی، تولید ناخالص داخلی ناشی از معدنکاری در ایران تا سال ۲۰۲۰ رو به کاهش خواهد بود و اگر قرار است که معدن جایگزین نفت شود، باید بر روی تحقیق و توسعه در این بخش بیشتر کار کنیم.

به گفته رئیس مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی خاطرنشان کرد: آنالیز ۱۵ هزار نمونه معدنی از جمله موارد ثبت شده در کارنامه مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی است.

همچنین محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران نیز در این مراسم گفت: باید از سرمایه بخش خصوصی واقعی برای توسعه معادن و صنایع معدنی ایران استفاده کرد؛ این در حالی است که امیدواریم با ذهنیت ملی که در رابطه با توجه به پتانسیل‌های داخلی در بخش‌های مختلف اقتصادی شکل گرفته بتوانیم این بخش را توسعه دهیم.

وی افزود: خانه معدن یکی از دستورکارهای جدی خود را آموزش قرار داده و رابطه خوبی با مرکز تحقیقات در بخش‌های مختلف دارد و بنابراین آینده پژوهشی و آینده نگری باید در سرفصل برنامه‌های بخش معدن قرار گیرد.

کد N2195756

وبگردی