آفتاب
وزیر دادگستری:

۱۳ میلیون پرونده ورودی به دستگاه قوه قضاییه

۱۳ میلیون پرونده ورودی به دستگاه قوه قضاییه

وزیر دادگستری عملکرد دستگاه قضا در سال گذشته را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی‌رضا آوایی در همایش قوه قضاییه به عملکرد دستگاه قضا در سال گذشته اشاره کرد و گفت: ورودی پرونده ها ۱۳ میلیون و ۵۶۳ هزار مورد بوده که نسبت به سال قبل ۰/۰۷ افزایش داشته است.

وی افزود: خروجی پرونده ها سیزده میلیون و ۵۱۰ هزار مورد بوده که نسبت به سال قبل شش دهم درصد رشد در رسیدگی اتفاق افتاده است.

متوسط زمان رسیدگی به پرونده ها از ۱۱۰ روز به ۱۰۶ روز کاهش یافته است.

وزیر دادگستری در تشریح عملکرد مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: الکترونیک مدار کردن کلیه واحدهای قضائی و فعال کردن سامانه‌های الکترونیک و صدور ۴۰ میلیون ابلاغیه و شکوائیه الکترونیکی از اهم اقدامات این معاونت بوده است.

آوایی با بیان اینکه ۶۰ هزار فقره پرونده وارده به دیوان عالی کشور بوده است که نسبت به سال قبل ۱۳ درصد رشد را نشان می‌دهد، گفت: همچنین در دادستانی کل کشور اعمال نظارت بر دادسراهای سراسر کشور و رسیدگی به پرونده‌های ماده ۴۷۷ قانون آئین دادرسی کیفری ۲۱۴ فقره بوده است.

وی گفت: میزان ورودی پرونده‌های سازمان قضائی نیروهای مسلح از ۷۳ هزار پرونده به ۷۲ هزار پرونده رسیده که شاهد کاهش یک درصدی پرونده‌ها و افزایش پرونده‌های مختومه بوده‌ایم. همچنین میزان ورودی پرونده در شوراهای حل اختلاف ۳ میلیون و ۸۷۶ هزار پرونده بوده که نسبت به سال قبل افزایش ۱۱ درصد را نشان می‌دهد که علت تغییر صلاحیت شوراهای حل اختلاف پس از تصویب قانون بوده است.

وزیر دادگستری ادامه داد: محوری‌ترین فعالیت‌های معاونت اول قوه قضائیه نظارت و همگرایی سایر فعالیت‌های قوه است که طی ۹ سال گذشته ۲ هزار و ۸۰۱ جلسه در این خصوص برگزار شده است و اداره امور سخنگویی قوه قضائیه حدود ۴۷ هزار مورد گزارش خبری، طی ۹ سال ارائه داده است.

آوایی در تشریح عملکرد معاونت راهبردی قوه قضائیه، گفت: تدوین سند تحول قوه قضائیه و برنامه عملیاتی سال ۹۷ و تهیه بودجه سال ۹۷ از اهم اقدامات این معاونت بوده است. همچنین تهیه و تدوین ۴۵ مورد لایحه و آئین نامه از اهم اقدامات معاونت حقوقی بوده است.

آوایی با اشاره به فعالیت های معاونت اول قوه قضائیه گفت: محوری ترین فعالیت‌های معاونت اول، نظارت، هماهنگی و همگرایی سایر معاونت‌های قوه می‌باشد. که طی دوره ۹ ساله ۲۸۰۱ جلسه در این خصوص برگزار کرده است. اداره امور سخنگوئی قوه قضائیه و مدیریت امور حدود ۴۷ هزار مورد گزارش خبری طی ۹ سال هم در کارنامه این معاونت دیده می شود.

وی در رابطه با عملکرد معاونت قضائی گفت: مدیریت پرونده‌های خاص و اعمال ماده ۴۷۷ قانون آئین دادرسی کیفری به نحوی که از ۲۳۵۴ پرونده وارده ۱۴۴۶ مورد رسیدگی و ۴۶۰ مورد موافقت و ۹۸۶ مورد مخالفت گردیده است.

آوایی در رابط یا معاونت راهبردی توضیح داد: تدوین سند تحول قوه قضائیه و برنامه عملیاتی سال ۱۳۹۷، تهیه و تدوین گزارش عملکرد ۱۰ ساله قوه قضائیه، تهیه بودجه ۹۷ با رشد ۲۲ درصد نسبت به سال قبل ازجمله اقدامات این معاونت است.

وزیر دادگستری در رابطه با عملکرد معاونت حقوقی توضیح داد: تهیه و تدوین ۴۵ مورد لایحه و آئین نامه و ۲۱۲۵ مورد نظریه مشورتی به قضات و مراجع رسمی و ۴۱۵۳ مورد پاسخ سوالات و ۷۱۸ مورد شرکت در جلسات کمیسیون‌ها و پالایش بیش از ۲۶ میلیون سند و ثبت آنها در رایانه از اهم اقدامات این معاونت است.

وزیر دادگستری در رابطه با معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم هم گفت: این معاونت با برگزاری ۴۲۱ دوره آموزشی برای مرتکبین جرایم امنیت اخلاقی و اجتماعی به مدت ۵۵ هزار نفر ساعت و مشارکت در ساماندهی ۴۷ هزار کسب و کار اینترنتی با اعطای نماد اعتماد الکترونیک و در اجرای سیاست قضازدائی نسبت به زمینه سازی و هماهنگی برای راه اندازی حدود ۶۳۰ مؤسسه داوری به منظور ارجاع اختلافات طرفین دعوا به داوری و رسیدگی به ۱۷۱۲۳ (هفده هزار و صد و بیست و سه) پرونده از طریق مؤسسات داوری اقدام کرده است.

وی همچنین به عملکرد سازمان بازرسی کل کشور اشاره کرد و گفت: اعمال نظارت و بازرسی در حدود ۵ هزار مورد که اثربخشی مالی نظارت‌ها در ۵۵۶ مورد به حدود ۵۵ هزار میلیارد ریال می‌رسد و اثربخشی نظارت‌ها بر اموال و اراضی در حدود ۶ میلیون متر مربع و با ارزش ۹۵ میلیارد ریال است.

آوایی به اقدامات سازمان پزشکی قانونی کشور در یک سال اخیر اشاره کرد و گفت: تشکیل ۱۰ بانک جامع ژنتیک در استان‌ها با جمع آوری ۹۰ هزار نمونه و احصاء ۸۹ عنوان مجرمانه به عنوان دامنه شمول بانک و نگهداری ۸۳ هزار نمونه بیولوژیک مجرمین. ارائه خدمات به ۲ میلیون نفر از مراجعین و کاهش متوسط زمان رسیدگی در حوزه معاینات بالینی از حدود ۲ ساعت به ۴۹ دقیقه، تشریح از ۱۸۰ روز به ۶۳ روز و کمیسیون‌های تخصصی از ۱۶۰ روز به ۲۲ روز از جمله اقدامات این سازمان بوده است.

کد N2195736

وبگردی